Wat kan ik doen als ik vind dat er in een dierenwinkel slecht voor de dieren gezorgd wordt?

In een dierenwinkel vlakbij mijn huis wordt volgens mij slecht voor de dieren gezorgd. Grote papegaaien worden in veel te kleine kooien gehouden, de kooien zelf en het drinkwater zijn altijd heel vies. Er wordt zelfs binnen gerookt (laatst zaten er minstens 4 mensen midden in de winkel doodleuk te roken) wat heel slechts voor dieren is, vooral voor vogels. Wat kan ik doen? Eigenlijk vind ik dat het verkoop van dieren in dierenwinkels helemaal afgeschaft moet worden. Het is niet voor het eerst dat ik zoiets meegemaakt heb..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat papegaaien in kleine kooien worden gehouden vind ik niet meteen een goed argument. Dan kan je dat van veel dieren in de dierenwinkel zeggen die nu eenmaal beperkt met ruimte moeten omspringen. Tenslotte zitten de dieren er voor de verkoop maar tijdelijk. (vergelijk het met de mens, die kan ook tijdelijk op een kleine hotelkamer of in een ziekenhuiskamer overleven als dat echt moet). Wat ik echter wel veel erger vind is dat papegaaien met deze kleine kooien verkocht zouden worden, of dat bv vissen verkocht worden tesamen met te kleine aquaria, etc... De dieren worden dan definitief te klein gehuisvest en dat is erger. Dat kooien en drinkwater niet onderhouden zijn en dat er gerookt wordt, is natuurlijk wel een probleem. Dat verkoop van dieren in dierenwinkels zou moeten worden afgeschaft is wat overdreven. Men zou beter dierenwinkels opsplitsen in speciaalzaken. Dus geen 'dierenwinkels' meer, maar wel: 'aquariumspeciaalzaken', 'vogelspeciaalzaken', 'reptielenspeciaalzaken', etc... Er zou dan meer kennis aanwezig zijn over een welbepaalde diersoort en de dieren zouden bijgevolg beter verzorgd worden. Bovendien zou de informatie naar de klant toe correcter zijn. Maar ik ken je probleem. Onlangs zag ik bij ons in de dierenwinkel dat de waterschildpadden op het droge gevoerd worden terwijl zij alleen in het water kunnen eten. Ik ben gewoon op de verkoopster afgestapt en heb gevraagd of er misschien iemand nieuw in de winkel werkte. Ze antwoordde simpelweg dat ze hun schildpadden altijd zo gevoerd werden omdat het eten anders in de filter verdween. Dus zei ik: "Zet de filter dan gewoon even af." Zei de verkoopster: "Het eten is toch altijd op?", tja, als de dieren telkens uit het water moeten komen om een beetje eten te nemen en er dan mee in het water moeten verdwijnen kost hen dat onnodig veel energie. Maar ja, ik heb in die winkel ook al geweten dat iemand kwam vragen hoeveel goudvissen in haar nano-aquarium van 40cm konden gehouden worden. Het antwoord was: "2, maximaal 3" terwijl dat zou moeten zijn: "geen enkele". Er zou dus inderdaad wel meer controle op dierenwinkels moeten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bellen met de NVWA: 0800-0488 Ze maken écht werk hiervan! Het antwoord van Theodbn is hét juiste antwoord (als hij dat antwoord niet had gegeven, dan ik ongeveer hetzelfde geschreven)

Het beste antwoord

Voor klachten omtrent dierenwinkels kunt u terecht bij de NVWA, deze gaat dan de winkel inspecteren en kan zonodig de winkel sluiten.

Ook kunt u via de site dierenwinkelinspectie een formulier invullen waardoor de wanpraktijken van de winkel in ieder geval naar buiten komen.

Overigens is het roken in winkels geheel verboden, ook daar moet het NVWA op controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
theo, kan de afdelingsinspecteur van de LID hier niets mee?
Dieren vallen wel onder waren, maar toch...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het LID mag in deze gevallen niet optreden daar het om een bedrijfsvoering gaat, hier moet het NVWA (het voormalige AID) optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord en de links. Daar heb ik iets aan.
Antoni
11 jaar geleden
De eerste stap lijkt mij praten met de medewerkers van de winkel. Als er op korte termijn in de winkel niets verandert, kan er altijd nog een derde (bijvoorbeeld de NVWA) worden ingeschakeld om de winkel te controleren en maatregelen te (laten) nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni Heb je dat als is geprobeerd? Ik heb het ooit geprobeerd vanuit een niet zijnde overheidsfunctie, ik moest hollend de winkel uit of een bezemsteel in mijn nek werd mij beloofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er ergens dierenleed wordt geconstateerd,dan moet je toch echt de dierenpolitie hiervoor bellen en zij nemen verdere stappen indien nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Maria ze komen nog niet kijken, je kunt beter meteen de NVWA inschakelen, dat is de dienst die hier kan optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Theo, waarom is dan het centrale meldpunt 144 in het leven geroepen? Speciaal opgeleide politiemensen nemen daar de telefoon aan en schakelen de juiste hulpverlener in, ook als dat de NVWA zou zijn. http://www.144redeendier.nl/ Als we jou zouden moeten geloven is dat landelijke politienummer, waar zoveel bekendheid aan gegeven is, een grote grap, weten ze zich totaal geen raad met meldingen.en kennen ze ook de NVWA niet,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
144 is een politiek lachertje, dat was al bekend bij de invoering, was en is er slechts om stemmen te winnen, het aantal agenten dat behaald moest worden voor 2013 is nu nog steeds niet bereikt omdat het geen prioriteit meer heeft, er wordt in het kabinet al gesproken over afschaffing van de dierenpolitie. Daarbij, alles wat onder bedrijfsvoering en dieren valt hoort bij het NVWA thuis, waarom een omweg maken via 144? En ja heb ooit is met 144 gebeld, voor dat ze in de gaten had dat het doorgestuurd moest worden naar de NVWA waren we een kwartier verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord en goede bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo, je bent toch echt verkeerd geïnformeerd. 144 is sinds de invoering juist een groot succes!!! Er worden 2 keer zoveel meldingen gedaan van dierenleed als voor het bestaan van 144.
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3291984/2012/07/26/Meldnummer-144-Red-een-dier-groot-succes.dhtml De dierenpolitie heeft bij het kabinet geen prioriteit vanwege bezuinigingen, niet omdat het niet werkt. En zoveel stemmen heeft de PVV er niet mee gewonnen ondanks het grote succes van 144. De kiezer weet een goed idee blijkbaar wel te scheiden van de rest van een verkiezingsprogramma. Door 144 te bellen maak je geen omweg. De politie werkt juist SAMEN met de NVWA zoals hier bijvoorbeeld: http://www.gelderlander.nl/regio/rivierenland/dierenarts-verwaarloost-papegaaien-1.3751814
De NVWA zal ook regelmatig de politie om hulp vragen.
Daarnaast werkt de politie ook samen met alle andere hulpdiensten. Heel handig dus dat 144, alles onder 1 dak. Op basis van slechts 1 slechte ervaring met 144 kun je geen conclusies trekken lijkt me. Misschien had je net toevallig iemand aan de lijn die een slechte dag had of kwam je verhaal niet duidelijk genoeg over.. Je had ook nog een klacht kunnen indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard wordt er nu meer gemeld maar dat heeft niets met het nummer te maken maar de onbekendheid van de mensen omtrent dierenleed. Voor ernstig dierenleed mag men zelfs 112 bellen, dit weten de meeste mensen niet, de meeste mensen wisten ook niet dat je voor mishandeling van dieren ook gewoon de politie kan bellen, het succes komt enkel en alleen doordat mensen eindelijk weten waar ze voor zo iets naar toe moeten bellen. Dat de dierenpolitie niet aanslaat was al bekend voor dat de taskforce werd opgericht, elke politieagent is tevens functionaris bij de dierenpolitie enkel ze hebben meer taken, de dierenpolitie mag zich, zonder duidelijke aanwijzingen van bovenaf, enkel bezig houden met opsporingstaken richting dierenwelzijn, iets wat de meeste agenten niet aanspreekt daar ze allround willen zijn, zowel voor mens als voor dier. Als laatste Waarom de omweg maken via de dierenpolitie als je weet dat je bij het NVWA moet zijn en voor een controle van een winkel hebben ze echt geen politieversterking nodig.
Rieneke1
11 jaar geleden
theo, je hebt gelijk.
Vanuit mijn werk ken ik de dierenpolitie eigenlijk alleen als doorgeefluik. We hebben er meer werk dan plezier van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je kunt lezen is het daar niet iedereen mee eens. Ze vergeten dat de taskforce veel te klein is om operationeel te kunnen zijn en weten de meeste agenten die bij de taskforce zitten nog steeds niet alle ins en outs over dieren en zeker niet als het gaat om afwijkende dieren zoals reptielen en uitheemse vogels, zelfs betreffende huisvestingsregels komen ze nog veel te kort als het om een ander dier gaat dan het standaard knuffelbeestje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is hét juiste antwoord +
Dierenpolitie is leuk en aardig in andere gevallen, maar voor dit geval is de NVWA de aangewezen instantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Gabi en Rieneke, jullie zijn blijkbaar ook mensen uit de praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Héél erg uit de praktijk, ja... ;-) Graag gedaan hoor! ... en waar die 2 minnen vandaan komen... misschien iemand die ooit een boete van de NVWA heeft gekregen... laat maar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer niet meer op mijn minnaars, er zijn helaas vaak mensen die een klok hebben horen luiden maar de klepel hebben ze nog steeds niet gevonden (mogelijk de klok zelfs niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ik ben het volledig met jullie eens,gewoon NVWA bellen! Waarom zo'n giga discussie,het gaat hier al niet eens meer over het dierenleed van de vraagstelster!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn,kijk uit met wat je zegt,straks krijg je nog vragen over welke klok en wat een klepel is :-))))
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik vind het prima zo'n discussie vlindertje, alleen maar leerzaam toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Rieneke dat ben ik eigenlijk toch wel met je eens ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best Vlindertje. Het gaat hier juist wel om dierenleed alleen is er een onbekendheid over het aansturen van de juiste instantie om dit dierenleed te stoppen, dit enkel en alleen omdat de politiek een paar jaar geleden een groep mensen haar zin wilde geven om mee te regeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Theo,mijn reactie was niet correct en wil dit bij deze terugtrekken.

Andere antwoorden (4)

Bel de dierenambulance, leg uit wat het probleem is en vraag of medewerkers van de dierenambulance een kijkje willen nemen. Zij weten daarna wel welke wegen bewandeld moeten worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dierenambulance kan en mag niets doen en weten in deze ook vaak de weg niet.
Rieneke1
11 jaar geleden
Klopt theo, dit valt niet onder ons, wij kunnen daar niets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt inderdaad, je kunt beter de dierenbescherming of de dierenpolitie bellen en vragen eens een kijkje te gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die gaan geen kijkje nemen en als je geluk hebt sturen ze je door naar het NVWA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze sturen je niet door naar de NVWA. Ze werken SAMEN met de NVWA en alle andere hulpdiensten en schakelen die zelf in. Vaak treden ze ook samen op met de NVWA,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Astrid. Ik heb het voormalig AID en het huidige NVWA al vaak zien optreden,zelfs als er een lichte dreiging is zoals bij de controle op het rookverbod is er geen politie bij aanwezig. Enkel als er een gevaarzetting is dat vragen ze om assistentie van politie, bij bedrijven hebben ze meer macht dan politie, als je denkt dat politie of het LID iets kan doen, vooral bellen.
Je kan de "dierenpolitie" inschakelen en dan moet je genoeg redenen hebben om
Te bewijzen dat er echt slecht voor de dieren word gezorgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan altijd praten met de medewerkers of iets bellen wat met dierenmishandeling te maken heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets bellen? Nou, dat heeft me geholpen.
Antoni
11 jaar geleden
Dat lijkt mij de enige juiste eerste stap, kevinkev, praten met de medewerkers! Prima start!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni, daar zou ik toch enigszins voorzichtig mee zijn. De kans is groot dat ze alleen maar geïrriteerd raken.en ze weten dan ook precies van wie een eventuele melding afkomstig is.
Vraagsteller woont vlak bij de desbetreffende dierenwinkel en je weet maar nooit hoe kwaad die mensen worden en of ze zich gaan wreken als de dierenpolitie uiteindelijk komt kijken en dat vervelende gevolgen voor ze heeft. Die winkel is hun broodwinning, dus je raakt ze daar enorm mee,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als medewerkers midden in de winkel staan te roken, hebben ze duidelijk lak aan alle regels. Ik zou voorzichtig zijn, maar zeker de dierenbescherming bellen. Ik heb ook een keer gebeld over een paar paarden in een wei. Ik werd later terug gebeld. Ze waren echt wezen kijken. Heel netjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn gelukkig VERPLICHT om elke melding serieus te nemen en na te trekken. Maar inderdaad heel netjes dat je daarna ook nog werd terug gebeld.
Het makkelijkste is om het centrale meldnummer 144 'red een dier' te bellen.
Dit nummer is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. De telefoon wordt aangenomen door speciaal opgeleide politiemensen die de juiste hulpverlener inschakelen.
Afhankelijk van de melding wordt de politie, de Dierenbescherming, de Landelijke Inspectiedienst of de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit ingeschakeld.
http://www.144redeendier.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ In eerste instantie gaat altijd de dierenpolitie er heen om te constateren of de melding al dan niet terecht is en zij nemen indien nodig verdere stappen. [zelf ook een keer iets gemeld]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, en zij weten als geen ander wie het beste ingeschakeld kan worden. Dan hoef je dat zelf niet meer uit te zoeken met het risico dat je de verkeerde belt. of dat de verkeerde voor niets komt kijken. Het heet niet voor niets een centraal meldnummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus,ben het helemaal eens met jouw antwoord/advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: Net als bij een veebedrijf of elke andere instantie die beroepsmatig omgaat met dieren gaat de dierenpolitie niet naar toe, daar ligt de opsporingstaak bij het NVWA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor Theo,ik heb het zelf aan de hand gehad dat toch echt de dierenpolitie er heen ging na een melding van mij en nog iemand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gaan er naar toe een kopje koffie drinken maar een verbaal mogen ze dan niet opmaken, ik kan het niet veranderen maar zo zit de wetgeving nu eenmaal in elkaar, voor dieren die betrokken zijn bij een bedrijfsvoering gelden nu eenmaal andere regels dan voor dieren van een hobbyist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat Theo schrijft klopt helemaal, en zonder te veel in details op te treden, ik weet écht hoe het zit.
Het toezicht bij een dierenwinkel en ook over roken in een winkel is werk voor de NVWA.