1 van mijn 2 cavia's is overleden, en ik wil verder geen ander erbij kopen, maar nu is er eentje wel alleen, is dat verstandig?

Ons cavia's hebben we pas 1,5 jaar. 2 vrouwtjes. De ene die overleden is had kroes haar en de ander heeft glad haar. Nu is ze alleen nu haar vriendinnetje er niet meer is, maar ik wil er niet een bij kopen , want het geeft alleen maar verdriet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Hoi Zoefje,

Nee, een cavia is een zeer sociaal dier die met elkaar communiceren (piepen, knorren). Dit is heel belangrijk! Je zult zien dat je cavia weg gaat zitten kwijnen met de dood als gevolg. Zo'n diertje wordt "depressief".

Absoluut een andere kopen dus!

Men denkt dat een konijn dit kan vervangen, dit is niet zo ivm de communicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is vast en zeker een cavia opvang in jou buurt. Ga daar eens kijken. Misschien wil je toch een nieuwe die al wat ouder is. Of misschien kunnen zij je cavia ergens anders plaatsen. Cavia,s wat mensen ook zeggen kunnen niet alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord huuzer! Cavia's zijn roedeldieren en moeten zeker niet alleen in een kooi zitten. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik maar ja, je weet dat dieren dood kunnen gaan.... In het belang van het caviaatje zou ik er morgen direct een halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dit juist een goede manier om over je verdriet heen te komen. Als je ze samen ziet zitten kun je toch niet lang verdrietig blijven? En inderdaad absoluut geen konijn erbij zetten, vooral jonge konijntjes kunnen enorm druk en tijdrovend zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hey Zoefje,
Wat verdrietig dat je cavia er niet meer is :-(
Toch zou ik wel overwegen er een ander bij te nemen, in het belang van de cavia die er nu nog is. Straks gaat die ook dood. Dat wil je ook niet denk ik. Het is natuurlijk altijd verdrietig als een beestje sterft, ik heb dat nog steeds met de hond van mijn ouders, na 12 jaar hebben we vorig jaar afscheid moeten nemen. Denk niet aan het verdriet van het overlijden, denk aan de vreugde van het leven.
Cavia's zijn groepsdieren, en hoe blij ze er in jouw ogen ook mogen uitzien, met een vriendje is het altijd leuker. Het kan altijd dat ze niet overeenkomen, maar dat moeten ze wennen. Bij mij had ik moeder en dochter, maakten constant ruzie, na dat ze een tijdje bij een andere cavia hadden gezeten, na 2 dagen was dat helemaal over. Dus als ik jou was zou ik nog een caviaatje bij kopen. Je kan als je echt geen cavia meer wilt, eventueel een konijntje pakken. Dat kan ook leuk zijn. Maar cavia vinden ze natuurlijk leuker ;-)