Bestaan er fora waar mensen terecht kunnen met alleen een signalement van hond en baas, in het geval van dierenmishandeling?

Het zit zo, ik ben vandaag 2 keer dezelfde man tegengekomen op straat, met zijn hond. Nu is het zo dat hij de hond erg hardhandig behandeld.. De hond trok wat aan de lijn, de man stopt, zet zijn ene been naar achter, gooit zijn gewicht in de strijd en geeft een enorme snok aan de (slipketting) riem waardoor de hond op zijn rug terecht komt.. Vervolgens trekt hij de lijn zo hoog op dat hij de hond in principe aan het ophangen is.. Zojuist kwam ik hem weer tegen, gaf de hond schoppen, beestje zo bang als hij was probeerde weg te komen, en weer, een enorme trek aan de lijn waardoor de hond weer omrolt.. Ik zat op dat moment in de auto en heb hem niet aan kunnen spreken, maar ook als ik zelf op straat had gelopen had ik het misschien niet gedurft (je weet maar nooit, hij durft een onschuldig beestje al zo te mishandelen). Nu weet ik alleen hoe hij er zelf uitziet, en zijn hond. De hond is namelijk erg opvallend door zijn kleur en de manier waarop hij met zijn hond om gaat moet meer mensen zijn opgevallen!! Vandaar de vraag of er fora zijn waar mensen dit kunnen melden bij bijvoorbeeld mensen uit de buurt, misschien zijn er mensen die weten waar hij woont of wie hij is (of wie de hond is, het lijkt een echte rashond van een afstand).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een kl....re leier die kerel zeg!!!
ik ben blij dat ik het niet heb gezien want weet dat ik mijn mond niet kan houden als mijn bloed kookt bij zulk soort achterlijk gedrag van een zogenaamd baasje. arghhh!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was ook echt woest, maar ik kon niks.. Ik had geen mogelijkheid om te stoppen, maar als ik de kans had gekregen had ik hem denk ik aangevlogen.. Achteraf ben ik misschien wel blij, ik ben maar klein en de man leek behoorlijk sterk, hij zou je maar wat aan doen, bij de hond durft 'ie het ook, de mafkees.. Ik snap werkelijk niet hoe je zo met een dier om kan gaan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
baasjes met probleem gedrag. elk normaal mens zou weten dat de hond niet komt omdat ie weet dat ie klappen krijgt. de baas verwacht zeker dat je vertrouwen kan winnen door een pak slaag en dit gehoorzaamheid is. gehoorzaamheid is vertrouwen, en wederzijds respect. wat betreft het formaat en de kracht van mensen schik ik niet terug als ik boos ben helaas, daarvoor heb ik te lang in een cafe gewerkt. maar idd is het zorgen voor je eigen veiligheid wel belangrijk. ik hoop dat deze stumperd een keer de verkeerde tegenkomt en nog meer slaag krijgt dan ie zijn hond geeft, en dat ie voor de rest van zijn leven net zo bang is voor zulk soort acties als zijn hond. oh wat kan ik pissig worden op dat soort gasten zeg.... bah!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou daar meteen op af gaan en me er mee gaan bemoeien!
Maar dat geeft vaak nogal wat problemen...
De h*fter!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
144 is het nummer van de dierenpolitie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet (waarschijnlijk) waar de hond vandaan komt. Ik heb het er met een vriendin over gehad, een kennis van haar werkt bij iemand die dit ras fokt. Zij zou navragen of de fokker hier in de buurt een hond heeft zitten.
Hij kan best willen opvoeden middels de oude methode en niet beter weten, maar dat zegt dan meteen hoe erg hij zichzelf erin heeft verdiept, voor hij deze hond heeft aangeschaft.. Het was een jonge hond. Overal lees ik (en heb ik zelf ervaren!!) dat belonen de sleutel is tot een gehoorzame hond, niet straffen met fysieke handelingen (slaan, schoppen, neus door ontlasting), maar indruk maken met je stem en houding.. Hoe dan ook is deze meneer niet geschikt naar mijn idee.. Hij is OF een ontzettende dierenbeul, OF hij heeft zich gewoon nergens in verdiept, wat het belangrijkste is als je een hond gaat kopen!

Antwoorden (5)

Het lijkt mij dat de man in de omgeving woont,dus je zou eens rond kunnen vragen of iemand weet waar die man woont.

Als je dit weet kun je hierop de dierenpolitie bellen.

Van één of ander forum waar je het over hebt,heb ik nog niet over gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of hij hier uit de buurt komt, ik had hem namelijk nooit eerder gezien. De hondwas ook geen pup, een herplaatser zou mogelijk zijn, maar de fokker van zo'n hond (hij leek sterk op een Zwitserse witte Herder) geeft zijn dieren ook niet zomaar weg, asiel zou kunnen. Er bestaat ook een kans dat hij zomaar op visite is, misschien wel vakantie, dan zal ik waarschijnlijk nooit te weten komen wie die lafaard is..
Ik zou helaas niet al te veel rekenen op fora. Mij eerste ingeving zou zijn om te bellen met 114, het nummer van de dierenpolitie.

Je kunt ook navraag doen in de buurt, bijvoorbeeld bij andere hondenbezitters, maar dan hooguit om voor jezelf een beeld te vormen (en evt. Door te briefen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er aan gedacht om te bellen, maar ik weet verder niks van de man, alleen dat hij een hele leuke hond heeft, zelf een minder leuke manier van omgaan met dieren. Ik zal er eens op letten of ik hem vaker zie, en dan toch misschien aanspreken als ik de kans krijg..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, vraag het aan andere hondenbezitters die weten vaak wel waar de hond woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meldnummer van de dierenpolitie is overigens 144, niet
114.
Naast de antwoorden die al zijn gegeven zou je misschien een volgene keer een foto kunnen maken tijdens zijn "acties" als bewijs. Ik weet niet, of je hem 2x op ongeveer dezelfde tijd hebt gezien, maar de meeste mensen laten hun hond uit op min of meer vaste tijden. In dat geval zou je op die plek waar je hem hebt gezien kunnen wachten om die foto's te maken.... onopvallend.
Ik raad je niet aan, om je ermee te bemoeien..... voor je eigen veiligheid. Dat voelt misschien aan als heel laf, maar als je actie onderneemt door het adres van die man te achterhalen, bewijs te verzamelen en ermee naar de politie te gaan, dan ben je niet laf, maar zeer gericht bezig.
En ik denk ook constructiever.
Als iemand zo in elkaar steekt, dat-ie een hond mishandelt, dan kan jij hem met aanspreken op zijn gedrag waarschijnlijk niet tot andere gedachten/gedrag dwingen....
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien zou je contact op kunnen nemen met de wijkagent hierover. Mogelijk zijn er meer mensen die het gezien hebben, en is er (hopelijk!) al melding van gedaan.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is je berichtje (anoniem) te plaatsen op Buurtlink (zie bron), om wat meer mensen te mobiliseren tegen deze dierenbeul.

Als je zo iemand erop aanspreekt, is de kans inderdaad groot dat je zelf ook te maken krijgt met die agressie, en ook nog dat de man het achteraf nogmaals uitkuurt op die arme hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Bij dergelijk gedrag vraag ik altijd heel vriendelijk of ik even iets mag vragen. De eigenaar staat dan niet direct op zijn achterste benen. Mijn vraag luidt dan, wat of de man denkt te bereiken met een ruwe behandeling van de hond. Ik vertel dan dat terugtrekken en ophangen weinig zin heeft omdat dat uitnodigt tot nog meer trekken. Dan gebeurt het menigmaal dat er een aangenaam gesprek ontstaat.
Als iedereen meteen de eigenaar aanvalt, zal de man geen zin hebben om naar iets zinvols te luisteren. Bereik je dus alleen het tegendeel en is de hond nog meer de dupe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me geen slechte aanpak, Ivana! Als je het op kan brengen vriendelijk te blijven, bereik je inderdaad waarschijnlijk meer. En dan maar hopen dat de man wil luisteren...
Nog niet zo heel lang geleden was het gebruik van een slipketting de normaalste zaak van de wereld. Zeker voor de wat hardere honden (qua karakter) werd dit, mede door Martin Gaus, aangeraden.
In opvolging van zijn voorbeeld werd dat door de meeste hondenscholen overgenomen.

Toen had niemand het over ophangen, terwijl dat ook gebeurde. Maar een onwillige hond moest in het gareel. Schoppen werd ten stelligste afgeraden, maar ik heb het in die tijd meer mensen op cursus zien doen, mensen die zo gefrustreerd waren omdat resultaat uitbleef en ze te weinig geduld en inzicht hadden in de leefwereld van de hond.

Gelukkig zijn we met z'n allen langzamerhand tot bezinning gekomen en hebben we de opvoeding van honden anders aangepakt. Ikzelf heb altijd geweigerd een slipketting te gebruiken. Een simpel leren halsbandje leek mij genoeg, niet alleen voor de pup maar evengoed voor de volwassen hond.

Toen de opvoeding een hele slag gedraaid werd en de hond getraind werd met behulp van lekkers en andere voertjes, leek mij dat óók geen goed plan. De roedelleider heeft ook geen broekzakken om die ongein in mee te zeulen. Een broekzak vol geduld en liefdevolle aandacht levert véél meer op.

Ergo: misschien stamt die bewuste man nog uit het tijdperk van de slipketting, is hijzelf niet zo makkelijk en zeer gefrustreerd. Benader die man dan in alle rust en vertel dat de ouderwetse wijze van opvoeden nooit iets heeft opgeleverd, slechts schuwe honden. Dan ben je beter bezig dan met het op de spits drijven van dit verkeerde gedrag.
Ivana