hoe kan ik aan de hond leren dat wij zijn baasje zijn?

Wij hebben sinds 2 weken een hond. Hij is een jaar. Heel lief en luisterd prima naar basis commando's. Echter tijdens wandelen kijkt hij ons niet aan. Wel met behulp van snoepjes. Maar hoe kunnen we zorgen dat hij ons echt als zijn baasje ziet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou naar een honden cursus gaan. Niet omdat de hond slecht luistert, maar zodat jullie als bazen deze (basis) dingen leren. Ik zeg dit niet als kritiek, maar als tip. Als je vanaf het begin je hond opvoed/jullie-regels-aanleert zoals je wil (ongeacht de leeftijd), heb je daar later heel veel plezier van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hond luisterd naar iedereen die een brokje in zijn of haar hand heeft. Wellicht ben ik te ongeduldig.

Antwoorden (4)

Ik zou een honden cursus gaan volgen. Uw hond kan leren omgaan en leert ook wie er de baas is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan leren omgaan met andere honden. Wou ik antwoorden.

Toegevoegd na 1 dag:
Met agilitie moet uw hond naar u luisteren anders weet hij niet wat hij doen moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is heel lief naar andere honden en mensen, wil eigenlijk alleen maar spelen spelen spelen spelen. En hier door " vergeet" hij dus de rest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U zou een agilitie cursus kunnen doen. Dan moet uw hond klimmen en kruipen en dat moet ook snel. En daarmee moet hij heel goed naar u leren luisteren.
Trainen, dat is het enige!
Als je zelf de basisbeginselen nog niet onder de knie hebt, of onzeker bent, of de hond heeft het nodig, of een combi: bezoek een hondentraining.
Als je de beginselen wel onder de knie hebt: oefenen, consequent en assertief zijn. Altijd met oefenen aangelijnd houden als je buiten bent. Oefen je in de tuin, dan is dat in eerste instantie ook handig. Beloon met je stem of een aai. Snoepjes zou ik niet doen, want de hond moet leren niet te werken voor eten.
De hond hoeft je niet tijdens de hele wandeling aan te kijken, maar moet dat wel doen, zodra je zijn aandacht vraagt. Doe dat met je stem: laat die wat hoger klinken in het begin, of zet er wat spanning in. Maak het interessant voor hem om naar je te luisteren.
Laat de je hond nooit als eerste naar binnen of naar buiten gaan. Verder bepaal jij de regels, niet hij.
Als je dat consequent doet, dan weet-ie, dat jij de roedelleider bent. En dat zal je zijn hele leven moeten blijven volhouden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wat we doen. De hond is gewend om te reageren op brokjes, merken we. Hoe meer hoe liever. Ik, persoonlijk heb liever dat hij zijn voer bak leeg eet ipv allemaal hondensnoepjes. Wellicht moet ik meer geduld hebben, bij het om zetten van dit gedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij wil eigenlijk ook alleen maar spelen spelen spelen. Het leven is een groot feest voor hem. Leuk...! Maar hij vergeet de omgeving als hij buiten de tuin/ huis is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het een idee hem los te laten spelen op een plek waar dat geen kwaad kan, bijvoorbeeld een omheind veld, niet te groot. Speeltijd is dan ook speeltijd. Als hij niet reageert op jullie, als jullie de andere kant oplopen, zonder iets te zeggen, zonder oogcontact, dus weg bij hem vandaan, dan kan het zijn dat-ie nog niet genoeg aan jullie gewend is. 2 Weken is ook nog maar kort. Maar dat zou ik wel vreemd vinden....In principe volgt een hond de eigenaar, zodra die weg loopt zonder een signaal af te geven. Heb je dat al eens uitgeprobeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond van 1 jaar die niet super getraind is vergeet de omgeving op het moment dat ie los is. Baasje word je sowieso niet van de ene op de andere dag. Je moet het ook vanuit de hond bekijken. Hij is in een nieuwe "roedel" gekomen en moet nog uitvinden wat de rangorde hier is. Om hem te trainen en te laten wennen moet je een volgorde aanhouden. Laat hem eerst wennen aan de nieuwe roedel. Er kan maar 1 persoon de echte baas zijn. Deze persoon zal dan ook met de hond de commando's moeten trainen. Als hij nog niet luistert als ie los is dan altijd aan de lijn houden en alleen op afgebakend terrein los laten.
Als je geen ervaring met het trainen van een hond hebt zou ik inderdaad naar een cursus gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Haelenaar.
Ik weet het nog zo net niet hoor, of een hond van 1 jaar na 2 weken niet al feilloos doorheeft wat-ie wel en niet kan doen, wie de roedelleider is en hoe hij zelf staat in de rangorde. Dat gaat m.i. zo snel.
Voor de rest met je eens!
ik denk dat het vanzelf gebeurt want hij raakt gewend aan jullie en dan denk ik dat dan wel gwn weet dat jullie zijn baasje zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zorg dat je hond tijdens het uitlaten altijd aan je linkerhand loopt en houd hem kort aan de lijn. het helpt ook als je tegen hem blijft praten, dan verlies je de aandacht niet zo snel.