Kan een konijn van 1.5 jaar met een konijn van 6 maanden paren?

Mijn konijn, het mannetje, is 6 maanden oud. Wij willen hem laten paren met een vrouwtje van 1.5 jaar oud. Kan dat dan?
En hoe lang kan het duren voordat ze gaan paren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja hoor, dit kan gewoon. Op deze leeftijd zou de ram al geslachtsrijp moeten zijn. Hoe lang het daadwerkelijke paren gaat duren nadat je ze bij elkaar hebt gezet ligt aan de voedster; zij moet wel bereid zijn om te paren.

Als de konijnen elkaar nog niet kennen moet je er wel rekening mee houden dat ze, na het introduceren, wel eerst de rangorde gaan bepalen. De konijnen gaan dan wel op elkaar rijden, maar dit is geen paren! Ze rijden op elkaar om te laten zien dat ze de baas willen zijn, ook wel domineren genoemd. Verwar dit dus niet met elkaar.

Dit bepalen van de rangorde moet overigens wel op neutraal terrein gebeuren; zet de konijnen dus ergens waar ze beide nog nooit geweest zijn, zoals de badkamer of in de schuur.

Gaan de konijnen vechten; dus elkaar bijten tot er wondjes ontstaan die bloeden? Haal ze dan direct weer uit elkaar! In dat geval gaat de koppeling niet goed. Wat rondvliegende haren zijn wel normaal, dat gebeurt bijna altijd bij het koppelen.