onze pup nu 8 maanden, gaat aan de deur krabben als we of op bed liggen. wie heeft er raad om het af te leren wat moeten we doen ?

de deur is kaal gekrapt en willen gaan schilderen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hond is geen pup meer hoor, met 8 maanden : het is een jonge hond in de puberteit...maar dit terzijde. Begrijp je, waar dit gekrabbel vandaan komt? Een hond is een roedeldier, en als je bijv. naar een groep/roedel wolven kijkt ( de naaste verwanten van onze honden), dan zie je, dat die altijd bij elkaar in de buurt liggen als ze gaan slapen. Een wolf zonder roedel heeft geen kans tot overleven. Als de roedelleiders (jullie dus...) een deur tussen de hond en jullie dichtdoen, geeft dit een onveilig gevoel voor je hond. Hij vindt zijn zekerheid bij jullie, en wil dus, als hij kwetsbaar is = als hij moet slapen, bij jullie zijn. Is er iets tegen, om de hond bij jullie te laten slapen? een mand of een deken in de hoek, waar 'zijn' plekje is voor de nacht? Het alternatief zou zijn een kamerkennel (bench). Je moet dan een goede benchtraining met de hond doen, waardoor hij de bench als 'zijn veilige plek' leert zien, waar hij ook overdag zijn rustplek heeft, ook al staat het deurtje dan open. Verdiep je goed in benchtraining voor je er eentje aanschaft : veel mensen wennen hun pup gelijk bij binnenkomst in hun huis aan een bench, en er is absoluut niets tegen. Maar als een hond al wat ouder is, moet je het rustig trainen, zodat hij het wel prima vindt er 's nachts, met het deurtje dicht, in te slapen. Want opsluiten in een ruimte (keuken of gang) zal het gekrabbel niet veranderen. Maar de meeste mensen die ik ken met honden laten de slaapkamerdeur 's nachts gewoon open, en de hond(en) kunnen dan gaan drinken, als ze dorst hebben in de nacht, en slapen ergens in de slaapkamer in een mand of op een deken. Je hoeft echt geen St. Bernard op je voeteneind te nemen, als je daar geen zin in hebt. Maar honden zijn nu eenmaal het liefste bij 'hun' mensen, en waarom zou je je hond dat niet geven? Het heeft iets heel gezelligs, in de nacht een tevreden zucht of een smekkend bekgeluidje te horen, vind ik.

Ik denk dat het afleren daarvan nutteloos is. Omdat net zoals nieuwsgierig schrijft wel klopt wolven in het wild slapen NOOIT alleen. Net omdat het ROEDELDIEREN zijn dieren die je als huisdier kan houden en afstammen van wide soortgenoten zoals, honden van wolven als je weet dat wolven nooit alleen slapen waarom de honden die daar toch maar van afstammen wel? Ik heb hierthuis bv 3 cavia's en net omdat ik weet dat in het wild levende cavai's groepsdieren zijn. Leven ze ook hier thuis ook in een groep. Trouwens onze honden die ik vroeger bij m'n ouders had sliepen ook nooit alleen 1 hond sliep in de gang bonenaan de trap en een andere sliep in z'n mand in de slaapkamer van m'n ouders

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100