Hoe weet je of een kat dement is ?

(Naar aanleiding van een eerdere vraag, waarin dit twee keer minimaal genoemd wordt).

Dat een mens dement wordt merk je omdat hij of zij dingen gaat vergeten en steeds verder ' teruggaat' naar zijn of haar jeugd.
Maar hoe merk je in vredesnaam dat een kat problemen heeft met zijn geheugen die van de zelfde aard zijn, en dus niet een andere mogelijke (hersen)aandoening ?
Hoe stel je de diagnose ' dementie' bij een kat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Formeel kan de diagnose dementie alleen na de dood dmv sectie woren vastgesteld.

Bij oudere katten wordt vaak te gemakkelijk geconstateerd dat een dier dement is zonder naar de dierenarts te gaan, waardoor dieren niet de behandeling krijgen die ze nodig hebben. Ga daarom naar de dierenarts als je twijfelt of een kat wel goed functioneert.

Kenmerken van mogelijke dementie bij katten zijn
- veranderd waak/slaapritme
- nachtelijke onrust
- onzindelijkheid
- gedesoriënteerd overkomen, vanuit het niets lijken te handelen.
- veel of luid miauwen.

Deze signalen kunnen echter ook samenhangen met andere ziektebeelden.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een kat lang hebt merk je dat zo aan het gedrag. Je neemt de veranderingen waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn miepje van bijna 19 is dement.
lichamelijk is het een stevig katje, met een mooi glanzende en gladde vacht.
nierfalen lijkt dus niet waarschijnlijk, en bij een seniorencheck vorig jaar kreeg ze nog complimenten van de dierenarts over haar lichamelijke conditie.
psychisch is het een ander verhaal, en is ze soms flink van het padje af.
dat uit zich in meerdere dingen.
zo vergeet ze vaak dat ze net heeft gegeten, en staat ze verontwaardigd te bleren voor haar bakje.
verder gaat ze soms vastbesloten op weg om iets te doen, maar vergeet ze halverwege wat het plan was.
ook staat ze te duwen tegen de scharnierkant van een deur, niet begrijpend dat die zo echt niet opengaat.
je merkt aan allerlei kleine dingetjes dat ze ze niet meer op een rijtje heeft.
het is overigens een tevreden en gelukkig katje.
wat je ook wel veel hoort, al heeft miepje daar geen last van, is dat demente katten het dag- en nachtritme kwijt zijn, en flink gaan lopen te spoken in de nacht.
Rieneke1
13 jaar geleden
Toen onze kat dement was, was er wel degelijk een gelijkenis met een dementerend mens.

Het is niet alleen het vergeten wat een mens doet, het is ook de lichaamsbeweging, de aarzeling bij richting kiezen. Het plotseling stoppen, alsof de zin van de voortgaande beweging niet meer begrepen wordt.

Een dementerend dier doet hetzelfde. Staat plotseling stil, kijkt in een trage beweging om zich heen of verstart.Lijkt het doel waarheen hij op weg is niet meer bewust te zijn. Is vaak niet bereikbaar bij het roepen van zijn naam. Weet niet meer waar zijn eten staat of waar de bak zich ook al weer bevindt. En...wat moet ik daar. Ze kunnen om ons onbekende redenen gaan miauwen alsof ze konstant krols zijn.

Er zullen betere momenten tussen zitten. Niet iedere dag zal hetzelfde zijn.

Het enige verschil met mensen is misschien, dat een dier het niet zal verbloemen. Een mens zal in het eerste stadium van dementie iets verzinnen om het minder zichtbaar voor anderen te maken uit schaamte, of om zijn zelfstandigheid niet op te moeten geven. Sommige dementerenden worden daarom bozig in het eerste stadium. Later geeft het ook karakterveranderingen, dat is bij dieren ook te merken.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus ivana! miep was idd met recht een pittige poes te noemen, maar op haar oude dag is ze mellow geworden :)
Tekenen van hersenveroudering (ook wel dementie genoemd) bij katten:
De kat vertoont de volgende verschijnselen:
is minder alert en vertoont doelloos gedrag, de kat is gedesorienteerd
begroet familieleden niet meer enthousiast
wil niet meer aangehaald te worden of vraagt niet meer om aandacht
heeft een verstoord slaappatroon: slaapt meer overdag en/of minder 's nachts
doolt 's nachts door het huis, loopt onrustig heen en weer
begint zomaar 's nachts te miauwen
Het karakter kan veranderen, de kat kan bijvoorbeeld agressiever worden
is niet meer zindelijk: plast niet meer op de bak of buiten. Dit komt omdat de kat vergeet waar hij of zij moet plassen en poepen!
Dementieverschijnselen door schildklier of nierprobleen
Een opvallend groot percentage van de katten van dit onderzoek had een te snel werkende schildklier, nierprobleem. Terwijl zij verder geen andere klachten hadden die dit soort problemen deed vermoeden.

Het is van groot belang om bij katten met ouderdoms- of dementieverschijnselen eerst uit te sluiten of er niet sprake is van een schildklier of nierprobleem. De verschijnselen zijn namelijk bij dit soort problemen identiek aan dementerend katten.