mijn cavia's rennen steeds weg bij t oppakken, zijn ze bang of is dit een spel?

Ik heb 2beren van bijna een jaar,ik heb ze nu 8maanden, maar bij jet optillen uit hun kooi rennen ze steeds weg . Ik pak ze regelmatig op en als ik ze eenmaal heb dan zitten ze rustig bij me of kijken nieuwschierig om ze heen. Maar ik vroeg mij dus af of ze bang zijn of dat ze een spelletje met me spelen. En als ze wel bang zijn, wat kan ik er dan aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is het geen spel! Geen enkel prooidier gaat met een roofdier zitten spelen! :s En hoe zou jij het vinden om opgepakt te worden door iets dat tig keer groter is en waarvan je niet weet wat ie met je gaat doen? Pak je cavia niet meer van boven af, maar leg je hand in de kooi zodat ze er zelf op kunnen lopen, ipv dat er een grote hand uit de lucht komt die ze vast grijpt. Probeer de wereld eens door de ogen van je cavia te zien, dat zal een stuk schelen met hoe je hem benadert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet de complete kooi op je schoot, zo is blijft hij in zijn vertrouwde omgeving en kun jij hem rustig aaien ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je meer over cavia's wil te weten komen ga dan eens langst www.degrotecavia.nl

Antwoorden (5)

Stel dat er een hele grote reus kwam, die jou wilde oppakken, dan zou je ook wegrennen.
Voor de cavia ben en blijf je een vreemde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cavia"s vinden het niet leuk om opgetild te worden. Het beste ga je op ooghoogte zitten voor de kooi en pak je de cavia op deze manier ook op. Dan hoeft hij niet "de lucht in". Is iets minder beangstigd voor ze. Het is zeker geen spel,maar angst. Ze direct wat lekkers geven , paprika bijvoorbeeld (ook goed voor het vitamine c gehalte wat ze zelf niet kunnen aanmaken) zullen ze leren dat na het oppakken iets lekkers komt. Wellicht vinden ze het aan minder maar het blijft eng.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aan minder = dan minder eng,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, leuke/lieve dieren zijn het! Heb zelf twee cavia`gehad die 7 en 8 zijn geworden. Ze zijn van nature schuchter/angstig en houden niet van opgepakt worden. Het zijn prooidieren en wij zijn roofdieren ( ogen recht vooruit)

Mijn meiden vonden het af en toe wel heerlijk om op een schouder te liggen, uiteraard terwijl ik ze vasthield en vooral bij het einde van de rug.

Als je ze oppakt doe dit dan op een manier waarop het hele lichaam ondersteunt wordt. Als je ze niet vaak oppakt heb je hele gezellige diertjes. Doe je dit wel dan krijgen ze stress!! Laat ze maar lekker rondrennen/lopen zou ik zeggen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cavia's houden er niet zo van om hoog opgetild te worden.Het is vooral van belang hoe je ze optilt.Je moet ze niet onder de buik vast pakken en dan omhoog tillen,daar houden ze niet van.Aai ze eerst en pak ze dan vast met 1 hand onder hun achterlijf7kont en met je andere hand houd je ze van boven vast.Dus niet onder de buik omhoog tillen.
Wanneer je het zo doet gaan ze niet meer wegrennen,is mijn ervaring.Dit omdat het ze dan geen onveilig angstig gevoel bezorgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit doen veel cavia's, zou me zelf verbazen als ze het niet deden;) als jij met je handen van boven komt, dan denk de cavia dat je een roofvogel bent, die hem als prooi heeft uitgekozen. Het beste kun je ze dus ook je handen van de zijkant laten komen, zodat de bedreiging voor ze minder is. Probeer het maar eens op die manier, succes is niet verzekerd, maar wellicht werkt 't. Je cavia's spelen zeker geen spelletje met je maar vertonen hun natuurlijke vluchtgedrag. Succes ermee!