Stel: je poes is negen maand. Is steralisatie goed of toch eerst een nestje wachten?

Is het goed voor haar gezondheid om een nest te krijgen of is steralisatie beter?

Toegevoegd na 12 minuten:
Mocht een nest beter zijn, zorg ik uiteraard voor genoeg verzorgers/bazen. Ik laat geen dieren verwaarlozen of in een asiel komen. Ik zorg ervoor dat de dieren niets te klagen hebben bij de nieuwe verzorgers. Zo ook bij mijn andere dieren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet meer katten op de wereld zetten! Die goede verzorgers kunnen vast ook wel een leuke kat vinden in het asiel, of uit één van die veel te veel andere nestjes.

Je doet je poes er geen kwaad mee om haar nu te steriliseren. Ooit dacht men dat minstens één nestje voor de sterilisatie nodig was, maar dat is inmiddels al lang achterhaald.

Met negen maanden kan een poes overigens prima gesteriliseerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Deze week de arts bellen voor een afspraak. Ik wist niet dat 't achterhaald was. Nu wel dus. Bovendien vind ik de asiels ook veel te vol zitten. Maar ik wil mijn beestje ook gezond houden.

Andere antwoorden (4)

Het is beter om het nu zo snel mogelijk te doen : dan zijn de baarmoeder en eileiders nog klein, en daardoor hoeft er ook maar een heel klein sneetje in je poezenbuik gemaakt te worden. En de asiels puilen uit van de katten en kittens - alsjeblieft voorkomen, dat er nóg weer een nestje bij komt !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens+
Een kat hoeft niet eerst een nestje gehad hebben voordat je hem kan of mag sterrilistern, dat is echt een fabel. Ga maar na, dan zou een vrouw ook altijd maar kinderen moeten krijgen voordat ze geholpen mag worden, gewoon kolder eigenlijk.

Mijn poes is geholpen zodra ze krols was... ik heb een afspraak gemaakt en eigenlijk was ik dus al net te laat, ze was toen een maand of 4 of 5 geloof ik, het gaat echt snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je poes is eigenlijk al aan de late kant, met 6 mnd kan castratie plaatsvinden.
laat je de poes eerst krols worden, dan vergroot je de kans op baarmoederontsteking, en melkklierkanker en suikerziekte op latere leeftijd.
laat haar dus liever snel castreren.
Rieneke1
14 jaar geleden
Je kan de poes beter zo snel mogelijk laten helpen. Er zijn al zoveel katten op de wereld. Die moeten eerst maar een goed tehuis vinden.