Is het normaal dat katten lang weg blijven als ze ongecastreerd zijn?

Mijn kat is al 7 dagen weg 1,5 jaar oud en ingecastreerd. ik maak me zorgen. Is het normaal dat hij zo lang weg blijft?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Sterkte! Als hij terug komt gelijk even laten castreren

Antwoorden (2)

Katten zijn roofdieren en leven in verschillende territoria. Is je kat heel aanhankelijk, een beetje lui of snel bang, dan zal ze meestal niet ver afdwalen van haar ‘hartsgebied’. Dit is de plek waar ze eet, slaapt en zich veilig voelt, meestal in en rond je huis. Maar katten met een nieuwsgieriger karakter durven weleens een pootje in de wereld te zetten om hun ruimere leefgebied te verkennen. Dat is heel normaal én gezond.

Een kat in touch met haar instinct is steeds op zoek naar het ideale jachtterrein, en dat kan uitbreiden en inkrimpen naargelang er meer of minder kapers op de kust rond trippelen. Komt er een nieuwe kat in de buurt wonen, dat worden de onzichtbare krijtlijnen opnieuw uitgezet.
fremar
2 jaar geleden
Op zich is het niet abnormaal dat katers lang van huis kunnen zijn. Gedreven door hun hormonen maken ze lange zwerftochten om achter de vrouwtjes aan te gaan.
Dat je je zorgen maakt is terecht: door hun lange zwerftochten kunnen ze hun huis niet meer terugvinden, of vinden ze de dood op een van de vele wegen die ze oversteken.
Ook vechten ze veel meer, waardoor ze een sterk verhoogd risico op FIV (kattenaids) hebben. Ook lopen ze een hoger risico op FelV (leucose).
Ongecastreerde katers sterven gemiddeld een stuk jonger dan gecastreerde.
Ook zit er een ethische kant aan de zaak: er is al zo'n kittenoverschot, er zijn al zoveel zwerfkatjes: zowel de eigenaars van poezen als van katers zouden hierin meer verantwoordelijkheid moeten nemen.
Al met al: geef je kat op bij Amivedi, dierenambulance en asiel, en laat hem castreren (en chippen!) als hij terug komt, wat hopelijk het geval zal zijn.
Rieneke1