Wat kan je ondernemen om een nagedachtenis aan je overleden dier te hebben?

overmorgen gaat mijn nelis naar de regenboogbrug.
ik knip altijd wat haar af, een nageltje en snorhaar, en bewaar dat in een mooi doosje.
wat zijn nog andere mogelijkheden?

Toegevoegd na 1 dag:
ik wil iedereen bedanken voor de tips en steun, ik heb er veel aan gehad.
het is me niet mogelijk een beste antwoord uit te kiezen; ze zijn stuk voor stuk waardevol.
nogmaals hartelijk dank!

Rieneke1
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach meid.... sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterke Rieneke
Rieneke1
12 jaar geleden
dank meiden....ik ben totaal van de leg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit zijn hele moeilijke dagen.... knuf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
war erg rieneke!!!! ik zal aan jullie denken! xxx
jodyenboyke
12 jaar geleden
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte...
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal.
hij is de nacht redelijk doorgekomen, nog 1 nachtje te gaan.
Snuffel
12 jaar geleden
ach, wat erg. Veel sterkte! Ik zette een paar foto's neer van mijn hondje. Ik kijk er nog vaak naar. Iets voor jou?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
:'-( heel erg veel sterkte gewenst.
Dit soort dingen zijn altijd heel verdrietig.
Dikke knuf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee.....verdeurie!! heel veel sterkte gewenst meis.
een knuffel voor jou en voor nelis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou je haaks, meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal.
nelis is vrij nu.
het ging niet meer, dus ik heb de da gevraagd eerder te komen.
ben heel verdrietig, maar ook opgelucht.
hij heeft het fijn gehad bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd Rieneke: dubbel gevoel is dat hè? Ik herken het helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach meis... Zo snel toch nog :-(
Sterkte nogmaals.
zondag
12 jaar geleden
Dat is een triest bericht Rieneke. Sterkte bij het afscheid. Hoe lang had je Nelis? Jij hebt zoveel dieren. Maak een mooi fotoalbum met hun foto's met eventueel een pootafdruk erbij en een plukje haar of een snorhaar ernaast geplakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leef met je mee Rieneke,maar dat wist je al. Wat je altijd doet zoals het bewaren van een plukje haar,nageltje en snorhaar moet je vooral doen omdat jij je daar goed bij voelt en het fijn vindt om iets van Nelis te bewaren. De echte nagedachtenis zit in je hoofd,je hart,je hele lichaam omdat hij nooit uit je gedachten zal zijn en je altijd aan hem zal blijven denken.
Hoe triest het ook is,een mooier iets dan dit bestaat niet want er is niemand die dit van je af kunt nemen. Ik wens je nogmaals heel veel sterkte en geef Nelis ook een dikke knuffel van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zal de uren wel aan het aftellen zijn....
ik hoop dat je ondanks de nare stituatie zoveel mogelijk kan genieten van de aanwezigheid van Nelis. er staan al een heleboel tips in de antwoorden, maar misschien heb je wat aan de onderstaande link. er zijn hangertjes en bv ringen waar je as maar bv ook wat haar in kan doen. voor de dieren zijn er ook speciale gedenkbeeldjes dus misschien is dit ook wel een idee waar jij je in kan vinden. (en hele rooie kat zit er helaas niet bij) ik weet zeker dat je voor nelis de juiste keuze hebt gemaakt door dit moeilijk besluit te nemen, en het hem nooit aan niets heeft ontbroken. kunnen (moeten) loslaten is het moeilijkste wat er is, dus van hier 'petje af' met respect, en nogmaals heel veel sterkte gewenst. Bronnen:
- http://www.assieradenstunter.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke,de dood van 'n hond is 'n dieptepunt in je leven.Ik weet niet wat de regenboogbrug is , maar ikbegroef mijn dieren altijd in de tuin, en maakte er dan iets moois bovenop.zie foto.Heel veel sterkte meisje.Ik heb 'n boek van Rosemay Altea.het heet "stemmen van de overzijde" Zij ging naar 'n helderziende , en die wist van niets.Die helderziende zei: Ik zie Uw hond in de hemel . Ik hoop ,met jou , dat er 'n hondenhemel is .Ik huil bijna nu. Veel sterkte. De graven van m'n dieren zijn nog steeds 'n grote troost voor me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het overlijden van ons huisdier ( wat heel ingrijpend is) hebben we het volgende gedaan:
* Voor de crematie: Plukjes haar, pootafdruk in gips,nagel.
* In het crematorium: Foto's gemaakt in de afscheidsruimte.
* Na de crematie: Een klein buisje met as laten plaatsen in een mooie (edel)steen van Lapis Lazuli, omdat deze steen de eigenschappen heeft die bij ons past. Daardoor heeft ons huisdier nog altijd een blijvende betekenis voor ons.
Mogelijkheid heb je om er een klein hangertje van te maken of te kiezen voor een grotere (ronde) vorm, die je geregeld vast kunt pakken om te genieten van de mooie kleuren.
En uiteraard hebben we een aparte map op onze pc staan met alle mooie foto's. Bronnen:
- www.spiritualgarden.nl/Edelstenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd en veel sterkte! Dat is alles wat ik te zeggen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wens je heel veel sterkte toe Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan: http://www.dierenherinnering.nl/home.htm

Antwoorden (14)

Een foto van hem in een mooi lijstje.
Amadea
12 jaar geleden
Ik ken nelis niet, maar honden en katten kun je laten cremeren, en dan de as in een mooie urn bewaren.
Als je extreem wilt doen kun je veel dieren laten opzetten, dan heb je een wel erg realistische herinnering.
Een mooie foto in een lijst aan de muur.

Maar de mooiste nagedachtenis zit in je hoofd. Dat zijn je herinneringen. Die heb je altijd bij je en die kan niemand je meer afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! +
Ik draag een gouden kettinkje met daaraan 3 bedeltjes. 2 kattenkopjes en 1 hondenkopje. Op de achterkant staan hun namen gegraveerd. Dat is mijn manier om te altijd te herinneren. Sterkte met Nelis :(
12 jaar geleden
Ten eerste: sterkte Rieneke!
Je zegt ''altijd''... Merkte je dan vorige keer/keren dat je dat niet genoeg vond? Dat je toch iets anders had willen doen? Volgens mij is dit namelijk een heel mooi gebaar. En wat Amadea al zegt, een mooie foto.
WIL je wel nog meer doen?
Voor mij zou dit wel genoeg zijn, een snorhaar, een foto, en natuurlijk veel aan hem denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pootafdruk in gips of op papier... Sterkte alvast, moeilijk hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto's en evt verhaaltjes/anekdotes opschrijven om de kleine dingetjes te helpen herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je overleden dier laar laat cremeren kan je bij de meeste crematoriums een juweeltje laten opvullen met een beetje as van je overleden dier.Dit vind ik heel speciaal en zo draag je je dier toch altijd bij je.Alvast veel sterkte gewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een pootafdruk en daar een ketting van laten maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een bedrijfje wat de as van overledene op een bijzondere wijze verwerkt door (ik weet niet precies wat) de as te mengen met grond en hiermee een boom te planten/kweken. Dit zou misschien ook mooi zijn met jouw overleden huisdier door bijvoorbeeld misschien een kleinere plant/boompje op te laten groeien op dezelfde manier. Ik weet niet of dit echt werkelijk kan/werkt, maar ik zou het een mooie herinnering vinden als de plant dan elke dag nog een beetje voortleeft, met de symbolische gedachte van je huisdier er bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik vind het idee heel mooi rosanne.
heb dit eerder gedaan met de as van een van mijn katjes.
helaas ging de plant al snel dood, dus dat was geen succes.
Laat een mooie pentekening maken van nelis .
En zet die pentekening op de plaats waar nelis altijd graag zat .
En nog sterkte ermee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben hier van de overlede dieren (2) een grote fotocollage gemaakt. Heel veel foto's met leuke en minder leuke momenten. Telkens als ik het zie krijg ik een grote glimlach op mn gezicht! En krijg ook vaak vragen van mensen die het zien, van wie deze dieren zijn. En dan kan ik er weer over praten en dat vind ik erg fijn!

Heel veel sterkte en geniet nog even van nelis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was Nelis niet de oudste van de vijf,Rieneke?
Behalve datgene wat je al doet,kun je (en ik denk, dat je dat ook al doet) een standbeeldje van hem in je herinnering oprichten.
Dat is dan wel niet tastbaar maar wel dierbaar en blijft levenslang bij je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee keesje, ik heb miepje nog rondlopen, die is 20.
een oud taartje, maar onverwoestbaar.
Allereerst veel sterkte gewenst Rieneke! Misschien voel jij ook dat de energie van een overledene altijd bij je blijft, maar het fysieke verlies blijft moeilijk en het duurt even om over het gemis heen te komen.

Ik zal je vertellen wat wij ter nagedachtenis aan onze dieren doen. Misschien is het ook iets voor jou?

We hebben een dierenbegraafplaatsje gemaakt op een heel mooi plekje in de tuin onder de eikenboom.
Ik heb een houten kruis gemaakt waar we plaatjes met de naam + geboorte- en sterftejaar van de dieren op schroeven als er weer iemand is overgegaan. (Met plaatje bedoel ik gewoon zo'n adresplaatje dat je kunt laten maken voor bij de voordeur.)

Voor het kruis hebben we een oude koelbox ingegraven en daar bovenop ligt een grote platte tegel. De busjes met as van de dieren die we laten cremeren zetten we bij in de koelbox. Zo kunnen we ze ook nog meenemen als we zouden verhuizen.

Er omheen ligt inmiddels ook al wel het een en ander begraven want ik kan niet iedere kip die doodgaat laten cremeren of bv het mereltje dat mijn zoontje dood in de tuin vindt en dat ook op de begraafplaats 'moet'. Overal waar iemand ligt, ligt erbovenop een stoeptegel zodat we nog weten waar iets ligt.

Daarnaast hebben we voor veel van de dieren beeldjes gekocht bij het tuincentrum. Beeldjes die zoveel mogelijk op het overleden dier lijken. Zo zijn er bv mooie slapende poezen beeldjes. Zoiets zou je voor jouw Nelis neer kunnen zetten.
We zetten de beeldjes zoveel mogelijk op de steen waar ze onder liggen. Tussen de tegels door hebben de kinderen het mooi gemaakt met keien en schelpen e.d.

Van de dieren die vroeger al zijn gegaan en waar we niets meer van hebben, hebben we alleen een plaatje op het kruis geschroeft en soms een beeldje neergezet om hen te herdenken.

Als een dier net is overleden houden we een ware begravenis in onze tuin. Er gaan tekeningen in plastic hoesjes mee het graf in, er worden toespraken gehouden en kaarsjes gebrand in het lantaarntje dat op de grote tegel staat.

Bij het begraafplaatsje staat een bankje waar je even kunt gaan zitten om aan al onze vrienden te denken die eerder moesten gaan.
Het is jammer dat dieren maar zo kort bij ons kunnen zijn, maar ze blijven voor altijd in ons hart.

Mijn moeder heeft al aangegeven dat haar asbus straks ook in de koelbox moet, maar of dat echt gaat gebeuren zien we dan wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een urn als je cremeert. Een mooie steen als je begraaft. Je kunt een website maken met foto's en mooie teksten met getikte herinneringen.