Waarom geeft mijn kat een vies geurtje af?

Ik heb een kat die als ze bij mij breit ineens een vieze geur afgeeft. Het is maar een druppeltje, en het stinkt ontzettend. Wat kan ik eraan doen?Is het normaal? Waarom doet ze het?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Ik weet niet wat je bedoelt als je zegt dat ze bij je breit? Maar goed, je hebt het over een druppeltje, en dan denk ik aan de anaalklieren. Dat druppeltje, verschijnt dat aan de achterkant, bij de anus? Daar heeft een kat namelijk anaalklieren zitten: iedere keer dat de kat zich ontlast worden die klieren een klein beetje leeggedrukt, en komt er wat vloeistof met de ontlasting mee. Het is een van de vele manieren waarop katten, die in een geurwereld leven, markeren. Daar zou het bij moeten blijven. Er kunnen nu twee dingen aan de hand zijn: de anaalklieren zijn ontstoken: het is rond de anus wat rood en opgezwollen, de kat stinkt, en likt zich voortdurend. Een bezoek aan de dierenarts is noodzakelijk. De anaalklieren kunnen echter ook snel overvuld zijn, en dat is meer hinderlijk dan dat het een medische conditie is. Ga zeer zeker niet lopen knijpen, want je riskeert een ontsteking. Je kan de klieren wel gecontroleerd legen door een flink stuk keukenpapier in de hand te nemen, en dit stevig tegen de kont van de kat aanduwen. Mocht je iets anders bedoelen dan hoor ik het wel.
Rieneke1