Is het verhaal dat chocolade giftig is voor honden een broodje aap?

Onze hond eet wel eens chocolade en leeft nog steeds en ik zou niet weten waarom chocolade slecht zou zijn. Is er (wetenschappelijk) bewijs voor deze bewering of enige verklaring of aanwijzing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet, kunnen ze er een hersenbloeding van krijgen. Ik zal het zeker niet gaan uitproberen.
Ik snap overigens niet, dat als jij deze bewering kent, je het risico durft te nemen om het je hond te laten eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gaf onze hond ook vaak chocola en hij is 16 geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom speel je Russische roulette met je hond???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond eet ook wel eens chocolade, omdat hij wel eens een vergeten stukje (paaseitje) van de kinderen vindt, niet omdat ik hem dat voer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In éénkeer Teveel kan wel kwaad zijn. Maar klein beetje niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet dat je zowiezo een hond chocolade laat eten!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan me voorstellen dat de hond wel eens per ongeluk chocola te pakken krijgt. of dat je vorig jaar niet wist dat het giftig is, en het hem wel eens gaf, en nu op GV leest dat hij er dood aan kan gaan. Dan schrik je wel.

Het beste antwoord

Theobromine, een bestanddeel van chocolade, is giftig voor honden. Wat het effect op de hond is, hangt af van de hoeveelheid chocolade die de hond heeft gegeten en het gewicht van de hond. Bij eenzelfde hoeveelheid zal het effect bij een kleine hond groter zijn dan bij een grote hond. .
De reactie verschilt van hond tot hond. Sommige honden zullen een beetje last van diarree krijgen, of slechts wat overgeven, terwijl andere honden hartritmestoornissen, epileptische aanvallen en zelfs een hartstilstand kunnen krijgen. Theobromine kan ook het spijsverteringskanaal gaan irriteren, waardoor interne bloedingen kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is zeker geen broodje aap verhaal!

Maar weinig mensen weten dat chocolade een stof bevat die zeer giftig is voor honden. Deze stof heet theobromine en zit in cacaobonen. Theobromine zit in het niet-vette gedeelte van de cacaoboon, wat ook chocola zijn typische smaak geeft.

Theobromine heeft naast een stimulerend effect ook een irriterende werking in het lichaam. Deze effecten zijn bij honden veel sterker dan bij mensen. Wanneer er theobromine in de maag van de hond zit zullen de maagsecreties toenemen wat zweervorming tot gevolg kan hebben. Maagzweren leiden tot acute braakneigingen en diarree. Theobromine wordt snel in het bloed opgenomen waarna het de hartspier aantast wat weer een versnelde en onregelmatige hartslag tot gevolg heeft. De ademhaling zal ook versnellen. Spieren trekken samen in epilepsieachtige stuipen. Ook leidt theobromine in het bloed tot veelvuldig plassen waardoor de hond veel moet drinken, waar hij dan weer van zal gaan braken. Uiteindelijk kan de hond door een hart- of ademhalingsstilstand sterven.

Giftige hoeveelheden:

Gewicht hond Hoeveelheid Hoeveelheid Theobromine
(kg) Melkchocolade Pure chocolade

2,2 129,9 g 14,6 g 200 mg
4,5 259,7 g 29,3 g 400 mg
9,0 584,4 g 65,9 g 900 mg
13,6 883,1 g 99,6 g 1360 mg
18,0 1168 g 131,7 g 1800 mg
22,6 1461 g 164,8 g 2250 mg
27,2 1753 g 197,8 g 2700 mg
31,7 2208 g 249,1 g 3400 mg
Bij een hond van 10kg is ca 70 gram pure chocolade al een dodelijke dosis! Met andere woorden: Chocolade is vergif voor honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocolade is ook voor de mens giftig, eet er maar eens veel van, dan voel je het wel, het is een aanslag op je lever die het gif er weer uit moet halen.
Het is ook verslavend, van wege zijn opwekkende reactie's
Men zegt dat het voor honden en ook varkens erg giftig is, echter heb ik geen slechte ervaring hier mee, mijn hond heeft ook wel een chocolade gegeten (gepikt)
En nooit ziek van geworden, misschien als ze er veel van eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar jaar geleden heeft onze hond chocolade van tafel gepikt met kerstmis. En stond te hijgen, bolle ogen en had een adhd hond. Werd gek van zijn gedrag. En kon er in de nacht een paar uit omdat meneer zwaar aan de poeperitus zat. Dus heb mijn lesje geleerd. +
Cacao is giftig voor honden. Het basisingrediënt van chocola is cacao. Cacaobonen worden gevormd door de cacaoboom. De bonen worden geroosterd en gepeld en vervolgens vermalen tot een cacaomassa.
In deze cacaomassa zitten bepaalde stoffen: alkaloïden. 2 van deze alkaloïden zijn theobromide en cafeïne en juist die zijn giftig voor de hond. Alle chocolade bevat, afhankelijk van het merk en de soort chocola, een bepaalde hoeveelheid cacaomassa met daarin de alkaloïden. Pure chocola bevat het meest van deze stoffen, witte chocola het minst.
Mensen kunnen deze stoffen zonder problemen snel verwerken. Honden helaas niet; die hebben een lange tijd nodig om deze alkaloïden uit het lichaam te verwijderen. Zo worden deze giftige stoffen in het lichaam opgestapeld. Of de hond er ook ziek van wordt is afhankelijk van zijn eigen gewicht en van de soort en de hoeveelheid chocola die hij opgegeten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocolade is niet slecht voor een hond maar voor alle dieren.

De ene hond kan er tegen en de ander niet. Er zijn honden die genoeg hebben om 1 stukje te eten en er doodziek van worden.

Als jou hond er tegen kan en krijgt teveel chocolade binnen, beginnen de ogen te veranderen. En kunnen ze helemaal dol worden en stijf staan van de adhd. En is super slecht voor hun gebit. Ook dat heeft op den duur gevolgen voor een dure behandeling bij de dierenarts. Ook kunnen ze er dik van worden, wat niet goed is voor een hond.

Jij geeft het de hond en de hond vindt het lekker. Maar wees verstandig en geef de hond iets anders wat deze lekker vindt. Ook dan zal hij tevreden zijn.

Hoe meer zoetigheid hoe harder ze straks gaan schooien als je visite hebt. En een kwijlende hond is echt niet leuk.

En het is dus echt geen broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn hond eet ook wel eens chocolade, omdat hij wel eens een vergeten stukje (paaseitje) van de kinderen vindt, niet omdat ik hem dat voer. Van mij krijgt hij alleen brokjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro goed om te horen dat je dit niet geeft. + voor je goeie vraag zodat anderen er ook wat van leren.
Waarom is chocolade gevaarlijk voor uw huisdier?

In chocolade zit Theobromine, een opwekkend stofje dat je wakker houdt en activeert. Maar juist dat opwekkende stofje Theobromine is giftig voor honden en kan voor hen levensbedreigend zijn! Dit geldt ook voor katten, maar katten zijn veel meer fijnproevers en zullen niet zo snel een grote hoeveelheid chocola opeten, daarom zien we chocoladevergiftiging niet snel bij katten. Theobromine is zo giftig voor de hond, dat reep pure chocolade van 200 gram een hond ter grootte van een Labrador kan doden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte chocolade is niet gevaarlijk. De melkchocolade is minder gevaarlijk dan de pure chocola, die de meeste theobromide bevat.
Ivana
14 jaar geleden
ja, je hebt zwerfhonden die elke dag chocolade eten en er niet aan doodgaan.
maar er schijnen (zo te zien aan de reacties) dus honden dood te kunnen gaan van choco.
Het is dus echt een ingewikkeldere zaak dan een simpel ja of nee.
ik denk dat het met een bestanddeel anders dan cacao te maken heeft.
melk zal het ook niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ZWerfhonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HiHi, loenie meid, zijnwederweer!
Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.
Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis.

misschien een handige tabel om bij de hand te hebben:

Mits je hond geen chocoladeallergie heeft (dan is 10 gram al fataal)
kun je de onderstaande tabel gebruiken.
Het heeft te maken met het gewicht van de hond en het soort chocolade

De giftige hoeveelheden zijn
Gewicht hond.......Melkchocolade...... Puur... hoeveel theobromine
2,2 kg.................113,4g.................14,1g...200mg
4,5 kg.................226,8g.................28,3g...400mg
9,0 kg.................453,6g.................70,8g...900mg
13,6 kg...............907,2g.................92,1g...1300mg
18,0 kg...............1.134g................127,5g..1800mg
22,6 kg...............1.360g................156,0g..2250mg
27,2 kg...............1.814g................198,4g..2700mg
31,7 kg...............2.268g................240,9g..3400mg

vb uw hond weegt nu 20 kg dan zou hij dus 1.134kg melkchocolade kunnen opeten dan is de giftige grens bereikt (chocoladeallergie niet meegerekend !) Dit is dus iets meer dan 1kg aan melkchocolade wat omgerekend 15 tabletten van de normale 75gr chocolade.

(Wie zijn hond krijgt nu 15 repen melkchocolade!!!!!)

Puur zou hij maar ongeveer 1,5 repen mogen 1,5 x 75gr = is 112,5

Dus geen reden tot paniek als je hond een stukje chocolade heeft gepikt
behalve als de hond afwijkend gedrag gaat geven,
dan is hij dus allergisch en dan moet je snel even langs de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat in sommige medicijnen ook cacao kan zitten?Mijn hond had rattengif binnen gekregen, toen moest hij vitamine k krijgen om eventuele interne bloedingen te stoppen. Maar omdat de dierenarts het niet op voorraad had,moesten we het bij de gewone apotheek halen. Toen ik het zou geven rook ik een chocolade geur. Heb meteen dierenarts gebeld, die schrok ervan en heeft meteen vergiftigings centrum gebeld. Die vertelden dat het percentage erg laag was en ik kon het wel geven, maar moest hem goed in de gaten houden. Ik merkte dat hij de week daarna snel buiten adem was.

Er zijn trouwens veel dingen giftig voor de hond, veel mensen weten dat niet. Ook druiven zijn giftig en walnoten heel erg.. Maar kijk hier eens.

Trouwens een hond NOOIT zout geven om over te laten geven, daar kan hij een zout vergiftiging van krijgen.