Welke hoeveelheid drinkwater is normaal voor een hond?

Ik heb een 9 jarige labrador, 25 kilo. Hij drinkt ca. 1,5 liter per dag. Is dat een normale hoeveelheid? Wanneer is het nu eigenlijk abnormaal veel? (en heeft hij mogelijk een afwijking aan bijv. de nieren?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gemiddeld heeft een hond 50 ml per kg lichaamsgewicht aan water nodig. Voor een hond van 25 kilo is dat dus 1,25 liter per dag. Je zegt dat je hond zo'n anderhalve liter drinkt, dat is nog niet echt afwijkend. Een hond die bijvoorbeeld voornamelijk brokken te eten krijgt, drinkt wat meer dan een hond die ook natvoer krijgt.
Als je je zorgen maakt of hij teveel drinkt en zijn nieren slechter worden, zou je een urine-onderzoekje kunnen laten doen. Vang wat urine op en laat dit door de assistente bij de dierenarts nakeijken. De urine geeft vaak al een goede indicatie. Wijken de waardes af, dan is aanvullende bloedonderzoek noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn hond (kruising retriever) woog 28 kilo en dronk ook zo'n 1.5 liter per dag dat was volgens de dierenarts normaal. Ongeveer 50 ml per kg is normaal. Naarmate hij ouder werd ging hij wat meer drinken ongeveer 2 liter maar dat hoorde bij het ouder worden.
Hij is in december overleden en bijna 14 geworden en het meer drinken was echt iets van het laatste jaar.
Ik heb wel voor de zekerheid een keer urine opgevangen om te laten onderzoeken op nierproblemen en suiker.
Dat kan je natuurlijk altijd doen.