Waarom zijn katten blind bij de geboorte?

wat is het nut van het blind geboren worden bij sommige dieren?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik weet hoe het komt maar ik vraag me af waarom dat niet net als bij mensen al in de baarmoeder ontwikkelt en of dat een bepaald nut heeft .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (5)

De oogjes zijn dan nog te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ogen worden na de geboorte pas ontwikkeld..
het duurt ongeveer 14 dagen , ze gaan op de geur naar de moeder op zoek..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft geen nut, maar alleen nadeel. de ogen zijn nog niet voldoende ontwikkeld, om er mee te kunnen zien. na de geboorte gaat de ontwikkeling nog een tijdje door.
12 jaar geleden
Een kitten is tot twee weken na de geboorte niet alleen blind, hij kan ook niet horen.

Net zoals bij baby's gaat de ontwikkeling buiten de baarmoeder door. Baby's zien in het begin ook niet veel meer dan het verschil tussen licht en donker.
Horen kunnen ze wel weer beter dan kittens.

De ontwikkeling bij baby's gaat veel trager dan bij kittens, die lopen met drie weken al een beetje waggelend rond en dat kan een baby pas rond zijn eerste verjaardag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nestvlieders en nestblijvers.
In de natuur is dat onderscheid er omdat de soort afhankelijk van de overlevingskansen voor de jonge dieren al of niet moet kunnen vluchten als er gevaar dreigt.
Konijnen bijvoorbeeld leven in een hol; dat is een veilige plaats voor de jonkies, dus die borelingen zijn nog blind (en onbehaard) en kunnen zich in de bescherming van het hol verder ontwikkelen.
Pas geboren haasjes moeten wel meteen kunnen vluchten, want die hebben geen hol. Dat zijn dus nestvlieders; hun ontwikkeling is in de baarmoeder al min of meer afgerond.
Bij gevaar zijn ze meteen mobiel.
Terug naar de kittens.
Als je er van uitgaat dat katachtigen in de vrije natuur ook veilig zijn voor gevaar -het zijn geen prooidieren voor andere dieren - is dat een verklaring voor het feit dat ze kunnen overleven als nestblijvers.