Waarom zijn katten blind bij de geboorte?

wat is het nut van het blind geboren worden bij sommige dieren?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik weet hoe het komt maar ik vraag me af waarom dat niet net als bij mensen al in de baarmoeder ontwikkelt en of dat een bepaald nut heeft .

Weet jij het antwoord?

/2500

De oogjes zijn dan nog te klein.

Je hebt nestvlieders en nestblijvers. In de natuur is dat onderscheid er omdat de soort afhankelijk van de overlevingskansen voor de jonge dieren al of niet moet kunnen vluchten als er gevaar dreigt. Konijnen bijvoorbeeld leven in een hol; dat is een veilige plaats voor de jonkies, dus die borelingen zijn nog blind (en onbehaard) en kunnen zich in de bescherming van het hol verder ontwikkelen. Pas geboren haasjes moeten wel meteen kunnen vluchten, want die hebben geen hol. Dat zijn dus nestvlieders; hun ontwikkeling is in de baarmoeder al min of meer afgerond. Bij gevaar zijn ze meteen mobiel. Terug naar de kittens. Als je er van uitgaat dat katachtigen in de vrije natuur ook veilig zijn voor gevaar -het zijn geen prooidieren voor andere dieren - is dat een verklaring voor het feit dat ze kunnen overleven als nestblijvers.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100