Is dit waarschijnlijk ziekte van Marek?

Een van mij Cochin krielen is vandaag begonnen met mank lopen! Ze tilt haar pootje op en houdt haar tenen bij elkaar.Ze strekt hem niet naar achter of voren.Ik kan geen gekke dingen voelen , en ze eet en drinkt goed.Haar kam is nog rood. Ze zit nu met 2 andere kippen en ik ga nu net 4 dagen weg! Is dit waarschijnlijk Marek? Moet ik onmiddellijk naar de dierenarts? En moet ik haar apart houden? Ze is overigens ongeveer 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De ziekte van Mareki is besmettelijk en het kenmerk ervan is:tumorvorming van weefsel dat afweerstoffen produceert. Soms word ook de iris van het oog aangetast.
Wat vaak voorkomt bij de ziekte van marek is de vuistvorming van de tenen terwijl het pootje naar voren of naar achteren wijst. Eenzijdige verlamming komt bij deze ziekte ook veelvuldig voor.

De ziekte van Marek kent 3 verschijningsvormen: De klassieke vorm, de ingewandsvorm en de oculaire verschijningsvorm. Deze hebben allemaal hun eigen kenmerkende verschijnselen.

Bij de klassieke vorm treden vaak bewegingsstoornissen op wanneer de pootzenuwen zijn aangedaan.

De volgende symptomen kun je bij deze vorm waarnemen:
- Allerlei verlammingsverschijnselen (afhankelijk van welke zenuwen zijn aangetast)
- Draainek
- Voorzichtig lopen, stroef lopen
- Omvallen

De ingewandsvorm word gekenmerkt door plotselinge hoge sterfte vaak zonder voorafgaande symptomen, vandaar dat deze vorm ook wel “acute Marek” wordt genoemd. Bij deze vorm treedt tumorvorming op in de inwendige organen, de geslachtsorganen zijn vrijwel altijd aangetast, ook in de kliermaag en hart zitten vaak gezwellen, minder vaak worden de spieren aangetast.
Acute Marek kan net als de klassieke variant voor verlammingsverschijnselen zorgen als zenuwen bekneld draken maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, het is vooral vanwege deze vorm dat inenting zo belangrijk is want 25 procent van de ongevaccineerde dieren overleefd het niet.

De volgende symptomen kun je bij deze vorm waarnemen:
- Dieren worden bleek en slap
- Verlammingsverschijnselen

Bij de oculaire vorm van Marek wordt de oogzenuw aangetast en zie je een kleine onregelmatige pupil die op den duur niet meer te zien is en een iris die meestal fletsgrijs/blauwachtig van kleur is in plaats van oranje. Deze vorm richt de minste schade aan, de dieren blijven namelijk leven maar worden wel vaak weggepikt bij de voerbak het aangetaste oog is volledig blind. Opvallend is dat deze vorm vaker optreedt bij iets oudere dieren tijdens de legperiode. Bij niet gevaccineerde dieren kan er een voorbijgaande verlamming optreden, gedurende één tot 43 dagen, door ontsteking van bloedvaten in de hersenen als gevolg van het virus. Men is niet zeker of deze vorm ook in Nederland voorkomt.

De volgende symptomen kun je bij deze vorm waarnemen:
- Grijze iris met onregelmatige pupil
- Tijdelijke verlamming
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even googelen kan ik ook, dit is geen antwoord op de vraag .
Ik zou naar de dierenarts gaan dan weet je wat het is en ga je met een beter gevoel 4 dagen weg