waneer kan ik lopen met een pup zonder riem op zijn hals

ik ga een pup nemen maar ik wil hem niet voor altijd aan de lijn hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een pup kan nooit lopen zonder riem aan zijn hals behalve in het bos of park

Antwoorden (9)

Als je zelf het gevoel hebt dat hij het aan kan.
Zorg er wel voor dat hij in elk geval bij je terug kan komen, en aan de voet kan lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet
je bent verplicht je hond aan te lijnen tijdens het wandelen je mag je hond alleen op bepaalde aangegeven plekken los laten lopen { deze plaatsen zijn vaak omheind}
je moet het zelf ook niet willen stel je hond verschiet en loopt weg pal voor of onder een auto of nog erger hij bijt iemand
dus gewoon netjes aan de lijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de meeste plaatsen is het verplicht een hond aangelijnd te houden.

Honden moeten buiten een halsband om vanwege de veiligheid.
Ook vanwege het feit dat hij niet overal zijn behoeften mag doen.
Ook vanwege het feit dat sommige mensen last hebben van een loslopende hond.

Hoe jonger de hond, hoe makkelijker hij aan een halsband went. Doe de halsband voor het eerst tegen etenstijd om, zodra hij hem accepteert, haakt u er een lijn aan, doe ook weer rond etenstijd, zodat zowel de halsband als de lijn met iets prettigs wordt geassocieerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je gelijk aanleren.

Wij hebben dat met onze hond ook gedaan en hij loopt nu altijd los, zelfs in de stad en wacht voor de winkel tot wij terug zijn.

Het beste is om hem aan de lijn mee te nemen - tenslotte moet hij ook leren aan de lijn te lopen- en als je dan op een plek bent waar het veilig is, laat je hem los en leer je hem naast je te lopen. In het begin zal het wat oefenen zijn, want puppy's zijn snel afgeleidt, maar oefening baart kunst.

Wanneer je steeds contact houdt met hem, dus tegen hem praten en belonen dan zal hij het snel leren. Je kunt ook overwegen om met hem op cursus te gaan, daar leer je in ieder geval de basis van communiceren met je hond.
Succes ermee!

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik lees nu net dat je een Husky neemt. Bij husky's wordt het een heel ander verhaal. Deze honden willen trekken, het zijn echte werkhonden die er vandoor willen gaan. Ze kunnen ongedurig zijn en weglopen, waardoor je ze een paar dagen zomaar kwijt bent. Bedenkt heel goed of je dit wilt. Laat je goed adviseren over husky's en hun opvoeding. Het zijn schatten van honden, maar niet te vergelijken met een labrador ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk! Wat voor pup ga je nemen?
In antwoord op je vraag; zorg eerst dat je je puppy goed socialiseert, dus dat het diertje niet bang is in de grote wereld, maar ook weer niet overmoedig!
Leer hem de basiscommando's en zorg dat hij is gevaccineerd tegen Parvo en andere nare virale ziekten.

Helemaal wanneer een pup los loopt, zal hij zich op een gegeven moment te goed gaan doen aan uitwerpselen van andere dieren, kadavers van vogels, in de zomer zal hij misschien wel in het (stilstaande) water van een sloot of plas willen zwemmen, dus pas dan op voor botulisme.
Ook is het in de bossen en plaatsen met hoog gras uitkijken geblazen voor een tekenbeet, natuurlijk ook voor jezelf!

Als je puppy de basiscommando's kent, sociaal is, en je zeker weet dat jij en alleen jij de baas over hem bent, dan kun je steeds vaker en langer zijn riempje af doen.

In het begin vlak bij huis, in je eigen tuin bijvoorbeeld en dit breid je steeds meer uit.

Succes met het opvoeden van je hondje!

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard is het wel zo dat je dit uiteindelijk alleen maar mag toepassen op plaatsen waar het is toegestaan, en ik zou zeker adviseren je hondje te laten chippen, en hem toch altijd wel een halsband te laten dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een husky echt leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn eigenwijze baasjes!
Wees en blijf vooral heel consequent. Dat geldt voor alle honden, maar vooral bij deze 'oerhonden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie, je hebt helemaal gelijk, Husky's zijn werkhonden die eigenlijk ook niets liever en anders willen dan werken, werken en nog eens werken.
Mijn Kooikerhondje is liever lui dan moe, dus die komt niet ver bij me vandaan.
Vanaf het allereerste begin werken met een lange lijn (5m), zodat je 'hier' goed in kunt trainen. Pas als je ervan overtuigd bent, dat hij 'hier' goed kent, kan je de lange lijn op stille plekjes waar geen gevaar is, los doen.

Als je hond volwassen is, en je hebt een goede band met hem, zal het weinig uitmaken, of hij een lijn aanheeft of niet : hij loopt dan gewoon naast je mee, tenzij je hem 'vrij' geeft op speelweiden, strand, bos ed.

Maar dat betekent dus : 100% investeren in zijn opvoeding door jou....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik m'n antwoord gaf, was dat nog niet bekend....
Nee, met een husky gaat dat zelden lukken - maar een husky heeft natuurlijk tóch al een heel andere opvoeding nodig dan rassen die gefokt zijn om samen te werken met een mens....
Ik hoop voor heistman, dat hij zich al goed heeft ingelezen in het fenomeen 'husky', maar dat neem ik toch wel aan : anders begin je niet aan dit ras....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Malamuts vind ik eerlijk gezegd nóg mooier : die prachtige, diepbruine ogen, en dat massieve...maar ik heb met geen van beiden gewerkt, er zijn er geen bij mij op hondentraining geweest. Dus hoe het is om met ze te werken weet ik eigenlijk alleen uit de theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het zijn echte uitbreek-kunstenaars, dat heb ik al vaker gehoord...
Uit alle antwoorden blijkt wel dat je de pup pas mag loslaten als hij weet hoe hij zich moet gedragen. Een pup van 8 weken is nog maar een baby dus die kan je niet aan zichzelf overlaten. Leer hem een paar commando s. Begin met de pup gewoon naast je te laten lopen. Laat hem in de tuin of op de hondenuitlaatplek wat los lopen. Op straat en in het bos voorlopig aan de lijn. Leer hem langzamerhand commando s, als hier, zit. en luisteren naar zijn naam, ook naast is een goed commando. Leren met koekjes en belonend toespreken.
Als hij dat allemaal goed kan, kan je proberen hem in het bos wat los te laten lopen. Maar ook daar mag het eigenlijk niet. Op de hei kan je hem laten rennen. Ik heb onze hond destijds geleerd om naast de fiets te lopen, dan kan hij tenminste zijn energie wat kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een husky? Dat is een hond voor gevorderde baasjes. Ik weet er alles van want ik heb ook een hond gekocht voor gevorderde baasjes (een rhodesian ridgeback). Ik heb bijna 1 jaar thuis voor de opvoeding van de pup gezorgd en heb nu (ze is 1 jaar en 6 maanden) inmiddels 3 cursussen achter de rug.
Los kan ze alleen op specifieke plekken want ze is veel te veel gefocust op konijntjes, vogels en vooral kinderen. Die eet ze gelukkig niet op, maar bespringt ze wel eeeeeks (ze weegt 40 kilo en de poten zijn zoooo groot dat wil je niet weten). Dus dat loslopen dat zit er hier niet in.

Troost je, dat loslopen zomaar in de wijk doe je maar een keer of twee en als je hond dan bijna overreden is omdat ie achter een konijn aan rent of gewoon de kuierlatten neemt omdat je niet interessant genoeg bent, dan laat je dat de volgende keer wel uit je hoofd.

Even een tip. Teefjes zijn veel vaak meer gericht op de baas dan reuen. Reuen willen voortplanten en rennen daardoor vaker weg. Neem dus in ieder geval een teefje. Zit je al op een forum voor husky's? Daar kunnen ze je ook heel veel goede tips geven. Door het rhodesian ridgeback forum wist ik dat het gedrag van mijn bakbeest normaal was en dat het weer over zou gaan. Dat geeft de arbeider moed. Inmiddels is mijn knuffeltje echt een droomhond met een superkarakter en zo vriendelijk als maar kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Apeldoorn heb je ongeveer 20 plaatsen met het bordje HONDENUITLAATPLAATS, zelfs tegenover mijn huis

Daar kun je je hond los laten lopen op eigen risico,hoe het in jou woonplaats is weet ik niet,maar er zijn heus wel plaatsen,anders neem het risico maar je krijgt maar zo geen bekeuring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel nog een puppy.