Ze zien niet in zwart/wit, kunnen zeker kleur waarnemen alleen ze onderscheiden het minder goed
13 jaar geleden
Om voor eens en voor altijd uit te maken of een kat nu ook rood en groen van elkaar kan onderscheiden hebben wetenschappers zeer ingewikkelde tests gedaan in het oog van de kat zelf. Uit deze experimenten heeft men geleerd dat katten, net als de mens, drie verschillende soorten 'kegeltjes' in hun lichtgevoelige laag van het oog hebben. Kegeltjes zijn de specifiek kleurgevoelige cellen in ons oog. In principe zouden katten dus net als de mens alle kleuren van de regenboog moeten kunnen zien. Alleen gebruiken katten 1 soort van deze kegeltjes niet om kleur te zien, maar wel om toch nog altijd goed scherp te kunnen zien in het halfduister, iets wat mensen en andere dieren niet kunnen. Hierdoor heeft ze slechts nog twee soorten kegeltjes over om kleuren van elkaar te onderscheiden waardoor ze enkel het verschil tussen geel en blauw kan zien. Sommige katten slagen er toch in om de informatie van die derde, speciale soort kegeltjes te gebruiken voor kleurenzicht, en zien dus soms ook het verschil tussen rood en groen.
Probeer je nu eens voor te stellen dat jij zelf ’s nachts buiten loopt, en het enige licht dat je krijgt is dat van de sterren. In zo’n geval kun je slechts grote vormen van elkaar onderscheiden (een huis tussen de bomen) terwijl een muis tussen de bladeren op de grond zien onmogelijk is. Ook het onderscheid tussen verschillende kleuren zie je niet meer. Helder maanlicht brengt hier nauwelijks verandering in. Voor de kat is de situatie helemaal anders: dankzij de lichtweerkaatsende laag in haar oog is deze donkere sterrennacht voor het dier slechts “halfduister”, en kan zij dankzij de speciale kegeltjes in haar oog de muis haarscherp zien zitten tussen de bladeren! Kleurenzicht is hier veel minder belangrijk, want de kans dat een kat in de vrije natuur een rare wetenschapper met gekleurde deurtjes tegenkomt om zo aan eten te raken is behoorlijk klein.

Toegevoegd na 56 seconden:
AntwoordHonden zien niet zwart wit. Ze zien echter wel minder kleuren dan wij. Je kan dit nalezen op deze eerder beantwoorde vraag: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3265
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had in mijn onnozelheid eens een rode tennisbal meegenomen om door mijn hond te laten apporteren.
Op zicht kon ze hem niet vinden, pas toen ze haar neus ging gebruiken vond ze hem terug. Later deed ik hetzelfde met een gele bal, weer zichtbaar in groen gras. Ze liep er zonder omhaal naar toe.
Zeer klein wetenschappelijk experiment.;)
Ivana