Mijn hamster piept, maar alles lijkt prima te gaan. Wat kan dit zijn?

Mijn hamster piept ongeveer één keer in de twee dagen (nachten eigenlijk). Het duurt nooit lang, ze piept een minuut of vier, vijf. Het is geen schreeuwen, het zijn bescheiden piepjes. Wel wat geïrriteerd lijkt het soms.
Ze holt er ook wel bij. In het begin schrok ik hier erg van, vooral met wat ik allemaal over het internet vond over piepende hamsters. Maar het lijkt een soort vrouwtje te zijn dat mopperend door het huishouden gaat of zo. Fysiek is er niets mis met haar. Ze lijkt over het algemeen vrolijk en is goed op gewicht. Het enige wat ik me kan bedenken wat haar misschien kan irriteren is het feit dat ze eigenlijk een kluizenaar is. Zelfs met mij heeft ze vrijwel geen contact. Ik heb haar opgevangen terwijl ze getraumatiseerd (en niet tam) was uit een verwaarloossituatie. Ze heeft nu veel speelgoed en zo, maar ik houd haar nooit vast. Ik durf het nu ook niet meer omdat ze al twee is. Kan het nog? Zou ze hier behoefte aan hebben? Kan piepen onschuldig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer haar eens in zo'n hamsterbal door de kamer heen te laten rennen..misschien wil ze verkennen of zo?
Rieneke1
11 jaar geleden
Die hamsterballen zijn in mijn ogen ondingen. Ze moeten een onnatuurlijke houding aannemen om erin te kunnen rennen, en ze knallen overal tegenop.

Antwoorden (2)

Lijkt erop dat het eenzaamheid is. Het dier roept waarschijnlijk naar zijn soortgenoten, maar die zijn niet in de buurt. Misschien een tweede erbij nemen, zo groot zijn die diertjes niet. Overdag kunnen ze lekker dicht aan elkaar liggen en in de nacht houden ze elkaar bezig.

Je hoeft ook het diertje niet zelf op te pakken. Dat is niet nodig, tenzij je dat wilt. Hamsters doen nooit iemand kwaad. Tenzij je hem oppakt en raakt bij een gevoelig deel van zijn lichaam, waar die last van heeft. Als je het dier wilt oppakken dan moet je dit van onderaf doen. Je leg de hand op de grond plat neer, en wat tot hij erover heen loopt. Een hamster doe dit zelf, wanneer die dat wil.

Wil je de hamers aaien, dan doe je dit van onder af want bovenlangs kan het dier zich bedreigt voelen.

Bij het schoonmaken wacht je tot hij in zijn huisje zit. Het huisje til je eruit en zet de opening van het huisje tegen de muur aan gericht. Zo kan hij niet uit het huisje kruipen, en kan je zonder last van hem de bak schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Hamsters zijn solitaire dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Weet je, mijn hamster is niet tam, in het geheel niet. Ze is een wilde hamster. Maar ze is geboren in één of andere bak met allemaal hamsters bij elkaar (malavide underground dierenwinkel...). Ik redde haar met haar zusje die nog dezelfde dag stierf aan natstaart. Ik dacht dat het oké was, zij met haar natje en droogje en speelgoed, maar er ontbreekt iets en een andere hamster lijkt me niet veilig (want solitair en wild). Dit is wanneer ze piept: ze wordt wakker, rent en piept en dan is het weer stil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij roept niet naar zijn soortgenoten zoals je beschrijft want als je er 1 bij zou doen dan gaan ze verschrikkelijk vechten! Een hamster moet echt alleen leven, een andere hamster erbij levert veel stress op en gevechten.
Bij eenzaamheid kun je het beste zorgen dat je een partner zoekt.
Wellicht is online daten een optie.