De poes van 6 jaar van mijn oma, is nu 1 week bij ons in huis. Hoe maak ik het hem zo aangenaam mogelijk?

Hij is namelijk wat schrikachtig en bang. Dat was ie ook al bij mijn oma als er iemand binnenkwam want mijn oma was tenslotte maar alleen. We hebben al een kussentje voor hem gekocht om het hem comfortabel te maken. Ook geven we hem veel aandacht.. Iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Laat de kar zo veel mogelijk alleen, doe niets voor de kat, en geef hem juist geen aandacht, voer hem wel hetzelfde eten als hij gewend is, en daarmee ben je klaar...

Negeer hem volledig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef de poes zo min mogelijk aandacht, laat het beestje maar even met rust.
kijk haar vooral niet recht in de ogen, een onzekere poes maak je hier nog banger mee.
wat wel helpt, is rustig tegen haar praten in het voorbijgaan.
het kan ook schelen als je een feliway verdamper in huis haalt voor een veilig "thuis" gevoel.
Rieneke1
14 jaar geleden
Laat haar in het begin met rust, laat haar zelf wennen. Verander niets belangrijks in het leven van de poes(verandering van voer etc.)
Verder gewoon de poes 'laten aangeven' waar ze behoefte aan heeft. Katachtige zijn vrij zelfstandig.

Als ze schrikachtig is, kan je een doos o.i.d geven waar ze zich in kan verbergen, het liefst met dak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat haar op haar gemakje het huis verkennen en probeer haar niet te forceren. Praat wel heel lief en zachtjes tegen haar en houdt een beetje rekening met haar met hard lopen en dingen waar ze van schrikt. Bij het eten geven kun je haar misschien heel voorzichtig een beetje aanhalen. Ze zal vanzelf merken dat ze veilig is en langzaam uit haar schulp komen. Het duurt gewoon even voor een poes aan een nieuw huis went.
Een mandje of een lekkere stoel op een rustige plek, waar ze zich veilig voelt, zal ze ook heel fijn vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine tip als je alles hebt gedaan wat boven werd genoemd (of juist niet gedaan door de kat rust te gunnen) : zet de kattenbak op afstand van het eten. Veel mensen plaatsen alles in een "kattenhoek" bij elkaar, dat is fout.
Als je de kat een groot plezier wilt doen, moet je ook het voer op verre afstand plaatsen van het water. Dat is van wezenlijk belang om de kat gerust te stellen.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
het is onnatuurlijk voor een kat wilma.
Rieneke1
14 jaar geleden
omdat katten in de natuur eten en drinken ook niet naast elkaar hebben.
Ivana
14 jaar geleden
Dank je Rieneke. Ik krijg de vragen in mijn mail en jij hebt ze al beantwoord. Snel en correct.
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan, en +1 voor de goede tip!
doe lekker rustig aan., laat de kat lekker zijn gang gaan en verwen hem met wat lekkers (niet te veel natuurlijk)
de kat zal zijn baasje missen en het is een vreemde omgeving dus geef hem lekker de tijd en geef hem iets van zijn eigen thuis., een dekentje en wat speelgoed, binnen de kortste keren is het beestje helemaal op zijn gemak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat heeft tijd nodig. Als de kat bij je oma erg teruggetrokken was, zal hij/zij dit ook bij jou doen. Wat je zeker moet doen is deze kat ongeveer 6 weken binnen houden zodat hij/zij aan zijn nieuwe huis kan wennen.

Als je kat toenadering zoekt de komende periode ga hier dan ook op in. Geef hem/haar dan die extra aandacht dat het nodig heeft maar verwen het niet.