Hoe kan ik mijn pup leren niet te bijten met het spelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar licht bijten is een vorm van spelen voor de hond .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja licht bijten,maar hij laat het niet meer los joh

Het beste antwoord

Leuk die reacties, maar ik zag gisteren Martin Gaus op tv en het ging over hetzelfde. Hij speelde met een pup en als deze in zijn hand beet, pakte hij het speeltje en draaide zich om en gaf de pup geen aandacht. Heel vriendelijk voor jou en je hond en het werkt ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat te doen om dit gedrag af te leren? Zoals bij elk probleemgedrag, stopt het speelbijten van de pup als er voor de pup een alternatieve manier wordt gevonden die onze aandacht te krijgen. Het hangt van de hond af welke methode het beste werkt.

Weglopen
Een schreeuw geven

Als uw timing goed is kunt u een harde schreeuw geven op het moment dat de pup te hard bijt. De schreeuw moet op het moment komen dat de pup te hard bijt. Doet u dit nét te laat wordt de hond gecorrigeerd als hij los laat en dat gaat dus averechts werken. Als de pup van schrik stopt met bijten, beloont u de pup na 5 seconden wachten rustig. Als u té uitbundig gaat belonen, wordt de pup weer opgewonden en kan hij weer gaan bijten. De 5 seconden wachten moeten in acht genomen worden omdat de pup anders gaat bijten om dan meteen los te laten om de beloning te ontvangen. De 5 seconden zorgen voor de loskoppeling van het bijten en de beloning en voor een koppeling tussen het niet-bijten en belonen. Dit belonen mag niet vergeten worden! Het bijten wordt gestraft, maar belangrijker is dat het niet-bijten ook beloond wordt.

bevriezen

Als de pup in uw hand of kleding bijt, bevriest u. Niet bewegen, niet de hond aankijken en niets zeggen. U bevriest letterlijk! Veel honden weten dan niet wat hun overkomt. Als de pup stopt met bijten beloont u hem na 5 seconden rustig. Begint hij weer te bijten bevriest u weer. De hond gaat nu de link leggen tussen en bijten en geen aandacht meer krijgen.

De pup laten zitten.

Zodra de pup gaat bijten haalt u datgene waar hij op bijt weg en geeft u het commando ‘zit’. Als hij dit doet beloont hem rustig met uw stem of een brokje. Als hij zit geeft u hem een speeltje waar hij wel op mag bijten. Voorwaarde voor deze methode is dat de pup het commando ‘zit’ kent. Door de pup af te leiden van het negatieve gedrag en hem te belonen na het positieve gedrag (het zitten) zal het bijten meestal snel minder worden zonder de pup fysieke straffen uit te delen en er beiden gefrustreerd door te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder zijn ballen trappen ;)

Toegevoegd na 6 minuten:
Dames en heren, ik zal bij deze even vermelden dat bovenstaande natuurlijk een geintje is. Sommige mensen hadden dat namelijk niet door!

Wat serieus wel helpt is spuiten met een plantenspuit als hij/zij niet gewenst gedrag vertoont. Succes ennuh... ben een beetje lief voor je hondje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou sorry,maar ik kan die - nu echt niet laten.als ik kon had ik er zelfs meer gegeven
Mijn pup deed dat ook en nog veel meer stoute dingen "zucht". En die tandjes zijn zo scherp, dat is echt niet grappig.
Ik heb op de puppiecursus geleerd om als ze beet tijdens het spelen heel duidelijk Nee te roepen en vervolgens mijn rug naar haar toe te draaien. Helemaal stoppen met het spelletje dus. Dit is de beste straf omdat negeren voor een pup vervelend is. Hij begrijpt meteen dat er iets niet goed is en na een paar keer merk je meteen dat ze voorzichter worden.
Het hele gezin moet wel meedoen hé, dus ook eventuele kinderen in huis, vriendjes etc. Anders werkt het niet.

Succes met je lievertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik leerde onze honden het bijten hèèl gauw af
zodra ze hun tanden in me zetten kneep ik hun wangen naar binnen zodat ze op hun wangen beten
ze piepen en kijken je heel raar aan en de 2e keer zijn ze t niet vergeten probeer t maar eens geen medelijden hebben als ze piepen want ze hebben t met jou ook niet als ze in je bijten

succes
Bronnen: