Hoe leer ik mijn kat eindelijk af dr nagels aan mn stoel te slijpen??

Ik til dr iedere keer op, en zet dr bij dr krabpaal, pak dr poten en laat dr negels in de paal zetten, maar het helpt niet... Echter zeggen alle dierenartsen/winkelmedewerkers dat dit de enige methode is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodra poes zijn nagels ergens in zet waar dat niet mag: de plantenspuit erop! WErkt prima. En dan zet je poes bij de krabpaal. Uiteindelijk gaan ze't echt snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook naar buiten doen helpt. Poes kan zijn nagels in de bomen zetten.
Tevens kun je de krabpaal met valeriaan bespuiten, daar zijn ze gek op, (helemaal lyrisch worden ze ervan) dan zetten ze sneller hun klauwen erin denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn vooral de leren meubels waar ze gek op is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's niet zo mooi!
Ik heb sinds kort ook een leren bank en poes probeert zo nu en dan even een klauwtje erin te zetten, maar bij mijn harde NEE! houdt hij onmiddellijk op. Hij weet al lang dat hij niet aan de meubels mag zitten, maar met een nieuw ding in huis gaat hij het toch even uitproberen. Maar het is echt wel af te leren hoor.

Het beste antwoord

ah, dat deden mijn monsters ook....

je hebt al goede tips gehad, maar heb je al catnip spray geprobeerd op de krabpaal?
weet niet wat het doet met de 'mind' van de katten, maar hier staan ze te trappelen om te krabbelen en nog fanatiek ook!;-)

ik weet niet of je kat ook naar buiten kan? die van mijn komen niet buiten dus knip ik 1 keer in de zoveel tijd enkel de scherpe puntjes eraf en áls het nodig is een stukje van de lengte (heel zelden, het teentje aan de binnenkant, en de nagels aan de achterpootjes)

misschien kan je ook opletten waar de krappaal staat. als mijn katten wakker worden rekken ze zich uit en willen ze daarna gelijk krabben, dus kan je een krabpaal in de buurt neerzetten van de slaapplek (of de plek waar ie het vaakst slaap)
komt dit niet uit vanwege je inrichting i,o,d kan je ook een krabplankje neerleggen/ophangen.

ik woon niet zo heel riant, maar er zijn meerdere plekken waar ze hun nagels mogen verzorgen.

hoeken zijn ook favo bij katten (er zijn speciale krabplanken die je op een hoek kan maken)

en wat misschien ook leuk is rond deze dagen: wat blokken hout als deco, hier gaan ze ook prat op heb ik ontdekt.

als je kijkt op de site van zooplus vind je verschillende krabpalen en planken, ook die je om een hoek kan monteren.

ik weet niet of er veranderingen in je huis of woonsituatie zijn geweest? met het krabben geeft een kat ook een bepaalde geur af, dus hier kan het ook nog aan liggen.
(weet hier niet zoveel van, daarvoor moet je bij rieneke zijn, zij is van de 'kattenafdeling') ;-)

maar ook hier krabben ze nu en dan aan mijn rieten stoel, maar ja: het zijn en blijven katten dus verwachten dat je huis en meubels exact in de staat blijven als dat de voor de kat waren is simpel weg niet altijd reeel, maar met de tips hier kom je vast en zeker een héél eind!

succes met je kat (én meubels) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ook hier is het wachten tot ik door m,'n rieten stoel zak :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, voorkeur voor natuurlijk materiaal noem ik het altijd. ach, sporen van huisdieren en kinderen in mijn hut hier: lig er niet wakker van. slopen gaat wat ver, maar hoef niet te leven in een showroom. en daarbij: rieten stoelen genoeg op MP (daar komt het 'artis' bestand van afdankers hier ook vandaan tenslotte) er moet wel geleefd worden in een huis toch... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laat ik liever aan de vraagsteller ;-)
maar bedankt voor het plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan

Andere antwoorden (7)

dan moet je een tijdje iets om die stoelpoten doen zodat ie er niet aan krabt! onze kat doet het altijd aan het raamkozijn ,en daar hebben we ook iets tegen aangezet zodat ie het niet meer doet. en bij jou zou de enige optie de krabpaal worden snappie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien vindt ie de paal niet leuk. Het is bij gebeurt. 1 van me katten vond de paal niet leuk.
Heb een andere gekocht voor hem, en die vindt ie leuk.
Ik denk dat zijn nagels waren te zacht voor de paal en hij ook ging bij de zietbank!
Maar je moet hem niet straffen , hij doet het niet expres!
Gaat ie niet buiten? Het is belangrijk, een kat moet in de bomen kunnen springen,muizen jachten en zo, anders heeft ie een triest leven.
Heb je een berging? Een KLEINE boomstam is ook leuk voor hem..
Of een 2de spel partner :)
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou safraan of feromonen op de krabpaal kunnen spuiten . verkrijgbaar bij de dierenarts of dierenspeciaalzaak.of idd iets om de poten vd stoel zoals aluminiumfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volhouden, het is idd de beste methode de kat steeds weer op te tillen en bij de paal te zetten.
verder kan je de gedeeltes van de stoel waar de poes aan krabt tijdelijk beplakken met dubbelzijdig tape.
katten hebben een hekel aan plakpootjes.
en staat je krabpaal wel op een goede plek?
midden in de kamer wordt vaak niet op prijs gesteld.
zet de paal liever bij een raam of deuropening.
een drupje valeriaan wil ook nog wel eens helpen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ja oor.
weer een p(ppRRrrrr)lus voor de 'kattenafdeling' van Rieneke
;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
kopje voor jou euca! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord.
Katten kun je inderdaad heel veel leren, als je het maar even een paar dagen consequent vol houd.
Krabben bij een raam wordt heel erg gewaardeerd, kunnen ze gelijk naar buiten kijken (ze zijn nieuwsgierig)
Je kunt ze zelfs leren dat ze niet mogen hollen als ze wat lekkers krijgen, dan draai je weer om(tenminste als ze een vaste eetplek hebben) Daarbij de woorden: Niet hollen, nu doet die van mij dit gelijk als hij hoort: niet hollen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gaat wel heel hard met zijn achterste draaien hoor.
Misschien wel: Kom je wel achter me aan????
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij wil natuurlijk een helicopter nadoen in de hoop dat ie naar je kan vliegen (tja, dáár zei je niets over toch?) die hier hebben ook van die rare fratsen, soms kunnen ze me oprapen van het lachen.
nu kan ik er 1 uitlachen (heb er nét 1 geschoren, de andere is morgen aan de beurt) ;-) overigens zijn ze wel van slag want het ochtendritueel is veranderd. ipv van een drinkbak (MIAUWWWW ik vind je lief want ik wil vers water, dit drink ik écht niet meer!!!) staat er een fonteintje (mét bronwater)
de voerbak is vervangen door een miniatuur silo (vreetbekken zijn het, maar wel met een verantwoord gewicht) ach,.... je kan je baas africhten of je kan het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miaaauw +1 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, die van mij richt mij ook af hoor.
Loop me 3x in de ronde om het hem naar zijn zin te maken.
Kussentjes en dekentjes wassen!!!!!
Water, brokjes, hapjes, ga maar door.
Heb maar 1 kat, maar denk erover om er maar eentje (misschien meer) bij te nemen.
Het is super leuk, nooit geweten, want dan was ik er al veel eerder aan begonnen. Maar waarom bronwater???????
Er zijn al hele goede antwoorden gegeven dus ik ga er een korte aan toevoegen wat bij ons ook wel heeft geholpen:

http://www.dierenkoning.nl/Webwinkel-Product-1054502/Keep-Off-Spray-Beaphar.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je kan proberen is bij de dierenwinkel kattenkruid (catnip)halen(gedroogd, kost maar een paar euro) katten zijn er gek op, er thee van zetten en dit met een plantenspuit op de krabpaal spuiten, dan zal je kat de krabpaal sowieso leuker gaan vinden.

verder hebben katten een hekel aan plakkerigheid, wat ik (tijdelijk) heb gedaan is dubbelzijdig tape plakken op alle plekken waar mijn katten hun nagels scherpten, iedere keer dat ze er kwamen plakte het helemaal! "JAKKES! ik ga wel naar mijn krabpaal!"

na een tijd(paar weken) heb ik het tape weggehaald, mijn katten doen het er niet meer.
12 jaar geleden
Al heel veel goeie antwoorden maar ik wil er nog even aan toevoegen dat katten niet hun nagels slijpen maar voornamelijk dit doen om hun geur uit te zetten, en niet zozeer het nagels slijpen. Dus dan kan je alsnog een krabpaal in de hoek zetten maar ze willen graag op de doorgang routes door het huis (dus waar ze het meeste langs komen) hun "territorium" afzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier herken ik wel wat in.
Die van mij slijpt zijn nagels altijd voor het raam.
Stom, ik dacht altijd dat hij dat deed omdat hij dan gelijktijdig naar buiten kon kijken.
Maar het raam zit naast de deur waar hij altijd naar buiten gaat (raam tot op de grond)
Dus hij bakent daar eigenlijk zijn territorium af: Hier woon ik en ben de baas wil hij andere katten laten weten :-)) Klopt helemaal: Hij heeft het maar voor het "miauwen" en ik ren.