Wat is nou precies het verschil in gedrag tussen een mannetjes rat en een vrouwtjes rat?Wat kan ik het beste als bodembedekking in mijn kooi gebruike?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Wij hadden altijd beukensnippers, dat was stofvrij. Van sommige andere dingen waren ze inderdaad veel aan het niesen. Sinds we op de beukensnippers zijn overgestapt nerens last meer van.

Vrouwtjes zijn vaak geduldige en gemoedelijker dan mannetjes, is ook mijn ervaring!

Moch je nog geen ratjes hebben: Wij hebben er eerst een genomen, deze handtam gemaakt in paar weken (zodat hij erg aan ons hechtte) En daarna de nodige gezelschap erbij gehaald. Deze is nooit zo tam geworden als de eerste, maar dat was ook het idee. Als je twee ratjes tegelijk neemt dan gaan ze dus aan elkaar hechten en zoeken ze minder "hun mens" op voor gezelschap, knuffels en aandacht:)
Want daar hield de eerste wel heel erg van!
Die zat echt hele dagen in mijn nek. Het ratje wat we later bijnamen vond maar nooit de rust om stil te zitten, die wou altijd weer terug de kooi in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar de mannetjes die ik ken zijn trouwens ook schatten van beesten! Geen van allen hebben ooit gebeten, net zoals de vrouwtjes!

Dus als je dit vraag om een keuze te maken, kies dan gewoon waar je je fijn bij voelt, beide zijn namelijk erg lief als je ze goed opvoed! :)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mannetjes ratjes zijn wat agressiever dan vrouwtjes, hoewel dat niet altijd geldt. Er zijn hele lieve mannetjes en heel bijterige vrouwtjes, maar meestal zijn het de mannetjes die eerder bijten.
Als bodembedekking stro gebruiken. Daar kunnen ze mooi mee spelen, nestjes en holletjes bouwen en zo.
In ieder geval geen zaagsel, want dat fijne stof gaat in hun luchtwegen zitten en dat is niet goed voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in tegenstelling tot het vorige antwoord, is mijn ervaring dat mannetjes vaak wat gemoedelijker zijn dan vrouwtjes.
ook ben ik geen voorstander van stro, want dit kan gemeen in de ogen prikken.
ik gebruikte van die houtsnippers, en gaf daarbij lapjes en stukken keukenpapier om een nest te bouwen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mannetjes zijn rustiger dan de vrouwtjes.
Vrouwtjes zijn een tikkeltje agressiever. Althans, mijn ervaring.
(Tip: Ratjes zitten niet graag alleen...)

Als bodem bedekking heb ik altijd twee soorten:
De No-Smell (lijkt op katoenbloementjes) en hennepvezelstrooisel. (Wat zachter houtachtig)
Deze zijn van zacht materiaal maar het meest belangrijke: stofvrij.
Ratten kunnen niet goed tegen stof zoals in zaagsel zit bv.
Stro raad ik niet aan aangezien dit scherpe puntjes heeft en ratten vrij gevoelige dieren zijn.