Wat zijn de risicos van mijn hond die steeds schijnzwanger is?

mijn hond is al 4 keer schijnzwanger geweest en dan is ze behoorlijk depressief
en geeft volop melk
na die tijd is ze weer vrolijk en dartelt ze weer vrolijk rond
nu lijkt het me goed om haar te laten steriliseren maar wat zijn de voor delen of nadelen want ze is al 8 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Voordelen sterilisatie
- Uw hond kan niet meer loops worden en kan dus ook niet meer ongewenst gedekt worden.
- Schijnzwangerschap behoort tot het verleden.
- Het is niet meer mogelijk om op latere leeftijd een baarmoederontsteking te ontwikkelen. Dit is een ziekte die bij niet-gesteriliseerde teefjes vaak voorkomt en die zelfs fataal kan aflopen. De enige behandeling is dan alsnog een sterilisatie, maar onder veel ongunstigere omstandigheden, namelijk bij een ernstig zieke hond.
- Vrijwel geen kans meer op suikerziekte. Suikerziekte komt voornamelijk bij niet-gesteriliseerde teefjes voor.
- Minder kans op melkkliertumoren.

Nadelen sterilisatie
- Aan elke operatieve ingreep is een risico verbonden, met de huidige middelen voor de narcose en de goede bewaking tijdens de narcose is dit tot een minimum beperkt.
- Bij langharige honden van bepaalde rassen kunnen er vachtveranderingen optreden. De vacht wordt dikker, krult meer en is wat lastiger te onderhouden.
- Een klein percentage van de grotere hondenrassen kan op oudere leeftijd urine-incontinentie ontwikkelen (druppels urine verliezen tijdens de slaap). Mocht dit gebeuren, dan is het goed te behandelen met medicijnen.
- Na de sterilisatie verloopt de stofwisseling langzamer. Daarom is het belangrijk om na de sterilisatie ¾ van haar normale portie eten te geven.
( mijn hondjes krijgen speciaal voer voor na de sterilisatie )
- Dominante teefjes kunnen na de sterilisatie nog wat dominanter of agressiever worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord.
Vooral als de hond erge last heeft van haar schijnzwangerschap (beetje zielig, als dit steeds terugkomt!!)! De medische voordelen zijn véél groter dan de nadelen!!
Ivana
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlindertje@
je hebt me met je antwoord helemaal over de streep geholpen ...nu mijn man nog die vind dat je niet moet snijden in een gezonde hond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonneschijn, ik hoop echt dat het je lukt want schijnzwanger zijn is echt geen pretje en ook NIET gezond! Sterkte en een pootje voor je hond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb wel gelezen dat het normaal is dat een hond schijnzwanger is maar zo te zien heeft ze er wel erg last van. nou had mijn man nog een vraagje.
hoe groot is de kans op baarmoederontsteking
is dat bij elke schijnzwangerschap?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Zonneschijn, Bij sommige teefjes kunnen de verschijnselen van de schijnzwangerschap zodanig uit de hand gaan lopen, dat het verstandig is maatregelen te nemen.
Een heel enkele keer kunnen de met melk gevulde melkklieren ontstoken raken en dan moet u contact opnemen met uw dierenarts. Door de schijnzwangerschap heeft de teef NIET meer kans op het ontwikkelen van baarmoederontsteking of borstkanker. De loopsheid zelf en 'de pil' om een loopsheid te onderdrukken, verhogen de kans op het ontwikkelen van deze aandoeningen WEL . Dit kon ik voor je vinden en hoop dat jij, je man en uiteraard jullie hondje hier iets aan hebben! Nogmaals sterkte.
Groet vlindertje98

Andere antwoorden (2)

Er zijn in feite meer voordelen dan nadelen, voor de hond, jouzelf en de omgeving ( haar gedrag) als ze gesterilliseerd wordt. ( minder kans op borstkanker bijv.) Uiteraard is het aan te raden dit al vroeg te doen. Maar ook een hond van 8 maanden kan je gerust laten 'helpen' risico kan zijn dat ze last krijgt van de verdoving ( algehele verdoving) maar dat is alleen maar even vervelend voor de hond. En het genezingsproces duurt wat langer dan bij een puppie.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het allerbelangrijkste natuurlijk: de dierenarts om advies vragen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Deze hond is 8 JAAR
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja had ik gelezen. En nog is het voor de hond prettiger om het te doen. Het komt vaker voor dat een hond van die leeftijd gesterilisseerd wordt. ( mede als ze dezelfde klacht hebben als jouw hond) Je moet alleen goed opletten bij de verdoving ( narcose)
Dat je hond 8 jaar is hoeft geen probleem te zijn. Als ze gezond is en in goede conditie kan ze een operatie heus wel aan. Voor de zekerheid zou je een pre-anesthetisch bloedonderzoek kunnen laten doen. Dan nemen ze eerst wat bloed af en kunnen ze bekijken of de lever en nieren nog goed functioneren (deze organen moeten de narcose middelen weer uit het bloed filteren). Er is geen voordeel meer wat betreft het minder kans hebben op melkkliertumoren, daarvoor had ze voor of na de eerste loopsheid al gesteriliseerd moeten worden, maar het risico van een baarmoederontsteking wordt wel weggenomen. Dit risico is altijd aanwezig bij een oudere, ongesteriliseerde teef. Ook zal het je hond meer rust in haar koppie geven als ze niet meer geleefd wordt door haar hormonen.