Waarom liep mijn hond in zittende houding op zijn voorpoten?

Gisteren stond ik in de keuken. Toen ik acht me keek zag ik mijn hondje in een zittende houding op zijn 2 voorpoten lopen. Je kunt begrijpen dat dit er erg raar uit zag.
Ik dacht eerst.. he hoe kan dit? Zou er iets mis zijn?
Maar daarna wandelde en rende hij weer gewoon zoals vanouds. Ik heb m'n hondje dit nog nooit eerder zien doen, maar hebben meer mensen dit al eens gezien?

Toegevoegd na 2 dagen:
Oke, vanavond deed ze dit dus weer even. Het was duidelijk dat haar achterste boven de grond was.
Heeft het dan evengoed nog dezelfde betekenissen als hieronder wordt aangegeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan 3 dingen betekenen : hij heeft last van jeuk aan z'n anus ( niet goed 'schoon' gepoept, en er irriteert iets, dat hij met likken niet wegkreeg).
Of zijn anaalklieren zitten verstopt. Normaal komen, helemaal aan het einde van het poepen, een paar druppeltjes helder vocht : het anaalvocht. Dit is de persoonlijke reukvlag van jouw hond, zijn 'herkenningsmelodie', zeg maar, die andere honden dan kunnen duiden bij het besnuffelen van de hoop. Soms raken die anaalkliertjes verstopt, en moeten ze reglmatig worden uitgeknepen. Laat je dierenarts je uitleggen, hoe het moet, dan kan je het daarna zelf - een 'geurend' klusje, dat wel....
De derde mogelijkheid is, dat je hond wormpjes heeft : is hij al lang geleden voor het laatst ontwormd?

Als hij het vaker gaat doen, moet je dus even naar de dierenarts met je hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bieboeba : Tuurlijk : de edele delen moeten bijgehouden worden, natuurlijk!!
Ik denk dus het meeste, na je reactie, aan verstoppende anallkliertjes : veel honden hebben dat, en dat is niets ergs, hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bieboeba: wormen kunnen een week na ontwormen weer komen :$, je ontwormd niet preventief (voorkomen van wormen), maar om de op dat moment aanwezige te verwijderen. Kan dus na een week weer besmet zijn met wormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan geen kwaad, een gedraaide drol even te bestuderen : zie je iets bewegen, dan weet je hoe laat het is....

Andere antwoorden (3)

dat wordt sleetje rijden genoemd.
ze doen dit bij irritatie van de anus, door wormen of problemen met de anaalklieren.
ook doen ze het wel eens om een keutel die nog aan hun achterste hangt kwijt te raken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Rieneke1
13 jaar geleden
hoi cica, was je er weer? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeeeej +jee
Dit is het zogenoemde sleetje rijden. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
Jeuk aan de anus, volle anaalklieren of last van wormen. Kijk of de anus van je hond opgezet is, zo ja, ga dan naar de DA en laat de anaaklier uitdrukken. Let op de ontlasting vavn je hond en kijk of er kleine witte wormpjes inzitten, zoja haal een ontwormingskuur. Succes!

Toegevoegd na 2 dagen:
Hierover heb ik nog even gegoogled zonder resultaat.
Uit eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn hond alleen echt over de grond schuurt als hij jeuk heeft. Als hij doet wat jij beschrijft heeft hij iets uit zn anus hangen. Hij speelt veel met van die grote flos touwen met die knopen dr in en daar eet hij regelmatig wat touwtjes van op. Zoals je begrijpt moeten die er ook weer uit en als hij gepoept heeft wil er wel eens een touwtje blijven hangen...gedeelte nog binnen en sliertje naar buiten, soms ook maar een klein puntje. Dan gaat hij dus in een poephouding zitten, raakt de grond niet met zn anus ( dat doen ze nl ook niet tijden het poepen, hij voelt immers dat er iets uit moet ) en schuift dan hetzelfde als bij het sleetje rijden. Ik pak dan een stukje toiletpapier en trek het touwtje eruit. Dus kijk even goed bij zn anus of je iets ziet wat er niet hoort ;) Succes ermee, als je het niet vertrouwd of niet kan vinden...misschien zit er dan net voor de uitgang iets dwars ofzo..dus dan toch maar even naar de DA, of je wacht het nog heel even af. Succes iig. Fijn om te horen dat je zo goed voor je beestje zorgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuurde hij niet met z'n kontje over de vloer? Doen ze als ze jeuk hebben, ziet er ook een beetje vreemd uit.