Waarom loopt er tussen kippen één haan? Waarom niet zonder haan? Hij legt toch niks.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (10)

Hanen hoeven alleen bij kippen te zijn voor de voortplanting. Niet voor het eieren leggen. Meerdere hanen zouden steeds vechten dus is een genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hij legt toch niks?'

Nou....., soms toch wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben geen haan! Nadat de eerste 'naar betere tijden' was vertrokken, hebben we een nieuwe gehaald, dat was geen succes (vals beest) en nu dus weer zonder. Gaat prima, gewoon nog rust onder de kippen (10 stuks).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hanen hebben een natuurlijke neiging om elkaar te bevechten (territoriumgedrag). Dit wordt ook door mensen uitgebuit in hanengevechten. Vandaar ook het spreekwoord haantje de voorste.
en wel meerdere kippen, want hoe meer kippen hoe meer eieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de haan zorgt dat er vrede blijft tussen de kippen. Als er geen haan is bestaat er meer kans dat de kippen elkaar gaan pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermoed dat in en kippenhok zonder haan er altijd een kip zal "opstaan"die de rol zal overnemen.
14 jaar geleden
om hun te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen onder elkaar zijn niet echt aardig, hebben altijd een pikorder.
Het is gewoon een leuk gezicht, hoe die kip de haan versierd.
Door nonchalant met haar poepertje voor de haan te pulseren. Daar weet die haan wel raad mee.

Het is ook een leuk gezicht als die haan wat te eten vind.

Dat eet ie zelf niet op, maar is voor zijn kippetjes. Hij maakt dan een bepaald geluid, waardoor alle kippen naar hem toe komen rennen.

Als de haan zijn kop schud en die keelflappen flappen alle kanten uit. Dat vinden die kipjes geweldig om te zien, zijn dan helemaal onder de indruk.

Wil je bevruchte eieren? Dan heb je een haan nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen zijn groepsdieren, er is meestal sprake van een toompje, 1 haan met 4 tot 5 hennen. Kippen kennen een zgn. pikorde d.w.z. dat er na de haan een bepaalde volgorde is waarin de kippen b.v. op stok gaan, de kippen in de hoogste pikorde slapen op de beste (hoogste) plek, de kippen in de hoogste pikorde krijgen als eerste de gelegenheid om hun graantje mee te pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij LEGT op z'n minst het verband met verse kuikentjes! Er zijn echt wel kipperennen,waar meerdere hanen lopen .Zo zijn dus ook de hanengevechten uit ontstaan.