Hoe kan ik bezuinigen op kattevoer?

Door de crisis hebben we het moeilijk. Naast meerdere bezuinigingen kopen we sinds kort goedkope korrels maar dat vinden onze poesjes(2) niet lekker en ze eten er niet van.
Moeten ze er aan wennen of toch maar dure Purina?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen van beide eigenlijk... de goedkope brokjes zijn simpelweg rotzooi, nu lijkt het goedkoop maar op de lange baan ben je duurder uit. Katten hebben een veel grotere kans op het ontwikkelen van blaasgruis en nierinsufficiëntie. Ik weet heel goed hoe moeilijk het is om tijdens een financiele crisis rond te moeten komen maar probeer te besparen op andere dingen en niet op kattenvoer. Goed kattenvoer is echt heel belangrijk voor een kat. Duurder voer, en dan bedoel ik dus geen supermarktvoer en ook geen purina, is eigenlijk helemaal niet duurder als je je houd aan de voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga jij ook kwalitatief minder goed voedsel eten?

Het beste antwoord

Gewoon minder van het goede dure,daarnaast wat van de goedkopere.als ze honger krijgen eten ze het wel.en als je in de gelegenheid bent,laat ze muizen vangen,dat is zeer volwaardig kattenvoer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Als je het advies aanhoudt van de brokjes moet je ze niet nog eens bijvoeren omdat je klatten zeuren. Zeuren betekent niet dat ze ook echt honger hebben. Dit zijn ze gewoon gewend.
niko
12 jaar geleden
wie had het hier over zeuren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als ze honger krijgen eten ze het wel" zeg je. Totaal verkeerde instelling en daarom van mij een -. Verder muizen vangen? Lijkt me 1. niet haalbaar en 2. je weet ook hoeveel ziektes muizen tegenwoordig bij zich dragen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de test van de bond gelezen dat de kwaliteit niets uitmaakt. Ze werden toch al een beetje dik van dat dure, lekkere voer dus ik koop voortaan de goedkope wat ze uiteindelijk ook wel eten. Ik zie wel verschil in het muizenvangen, vroeger vingen ze ze wel en speelden er mee maar nu worden ze ook opgegeten.

Andere antwoorden (10)

''Zes soorten kattenvoer scoren in de test nagenoeg evengoed; zij behalen het stempel 'zeer goed'. De krokante brokjes van de C1000 met rund, vis en wild staan op nummer 1, omdat deze evengoed zijn als de andere, maar ook nog eens slechts 0,11 cent per dagportie kosten.''

Misschien moet je dit eens proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je goed katte voer wil en waar ze lang mee doen royal canin ok kost wel wat maar ze hebben er minder van nodig en niet zoals whiskas daar blijven ze van eten want royal voed erg goed dus de zak gaat erg lang mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KLopt wel, maar als je dit online bestelt in grootverpakkingen van 3 kg dan betaal je zelfs minder dan een pak whiskas brokjes. En als je de aanwijzingen op de verpakking volgt en het voer dagelijks afweegt eet je kat gezond en genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd het is gewoon goed spul en nog een voordeel de ontlasting is ook minder en stinkt ook veel minder en het vachtje gaat er mooi van glimmen en wordt mooi vol niet zoals bij whiskas of ander goedkoop voor daar kreeg ze roos van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kat niet dik is en een mooie huid zegt dit indirect ook iets over de goede voeding inderdaad.
Meestal hoor ik wel dat het kattenvoer van Lidl zeer goed is. is volgens mij 0,19 c per bakje.

Maar dat dit ligt vooral ook aan de kat. Een kat of een poes is net zo kieskeurig als een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop zelf altijd de 6mix of soms zelfs de 3mix van ranzijn. Grotere zakken natuurlijk goedkoper. Maar dan moet je wel het merendeel van de zak apart afgesloten bewaren. (en bijv met een weekvoorraadje werken), want anders worden ook de laatste kilo's niet opgegeten. Nou ja, indien alles in 1 bak, en die gaat steeds open en dicht, tja, dat zou ik na een maand ook niet lekker vinden met een zak brood.

Verder zag ik al wat reacties over c1000 voer. Nou, heb ik ook 1x gekocht, liep mijn kat met grote boog omheen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, de tinnetjes van de c1000, die maar 17 cent kosten (natvoer dus), worden wel erg lekker gevonden. Het lijkt wel snoep, dus af en toe 1/6 van zo een tinnetje erbij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat moest op dieet omdat hij vaak alles eruit spuugt en toen moest ik dieetvoer kopen. Ik doe dat online en bestel per 3 kg. Zelfs dit dieetvoer is zo nog goedkoper dan een pak whiskas van 300 gram.

Als je een goed merk koopt in grootverpakking bespaar je op kosten. Je katten moeten dan wel wennen dat ze alleen brokjes krijgen (en water) en als je het afweegt zullen ze het je niet in dank afnemen.

Maar ze krijgen dan goed voedsel en niet te veel. Royal Canin kost bijvoorbeeld ongeveer 5 euro per kg.

Toegevoegd na 4 minuten:
En als antwoord op je subvraag: Als je de katten niets anders geeft wennen ze hier echt wel aan. Ze krijgen vanzelf gezonde honger. Het ligt voor de hand katten te verwennen met mooie glimmende blikjes met een stukje peterselie erop afgebeeld, maar dit is nergens voor nodig.

Wat wél een probleem is dat veel kattenvoer teveel zouten bevat. Welk merk en type voor jou kat goed is hangt ook van de leeftijd af. Mocht je bij de dierenarts zijn kan je ook even vragen wat hij/zij zou adviseren.

Ik zou daarom niet bezuinigen op de kwaliteit van het voedsel, maar kijken of je het goedkoper kunt kopen.

Een kat die goed gevoed wordt gaat langer mee!

Toegevoegd na 12 uur:
NB. Afwegen is trouwens heel makkelijk. Gewoon in de tabel kijken bij welk gewicht van de kat welke daghoeveelheid brokjes horen. Ik doe die hoeveelheid in een afgesloten bakje en geef hier ook uit als de kat erg zeurt. Ik probeer wel twee keer per dag het meeste te geven. Je moet je echt goed aan het advies houden en slaat hiermee twee vliegen in één klap: goedkoper voor jou, beter voor de kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd mooi antwoord een +
Ik heb het hier al vaker gezegd,van het goedkope supermarktvoer hebben katten veel meer nodig.

Van het betere duurdere voer zoals Royal Canin,van Hill's, Carokat en Technical heeft je kat veel minder van nodig dus wat de kosten betreft,kom je zo goed als op hetzelfde uit.

Dus dan is de keus niet moelijk en je kat heeft tenminste goed voer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd mooi antwoord +
Rieneke1
12 jaar geleden
juist, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor de plussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Je moet het echter wel afwegen (per dag) om te zorgen dat je er niet teveel van geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusserdeplus
Ik geef mijn katten Lara ongeveer 7 euro per zak van 2.5kg en dat vinden ze heerlijk voor de rest zijn ze ook best kieskeurig .
Grtjs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je poezen niet willen eten, heb je een probleem.
katjes die niet eten kunnen al na enkele dagen last van leververvetting krijgen.
geef sowieso een goede brok.
brokjes van prins of van tecni-cal zijn redelijk geprijsd, zeker als je bedenkt dat de katten hier minder van nodig hebben.

kijk daarnaast eens of je ze kan bijvoeren met vlees.
vaak moeten katten hier aan wennen, dus bied het eerst fijngesneden aan met wat natvoer.
voor goedkoop vlees ga je het best naar de poelier.
gemalen kippenkarkas vinden ze heerlijk, en kost 1 euro per kg.
kippennekjes, hartjes, maagjes, het is allemaal spotgoedkoop.
zo bespaar je op de kosten zonder je katten tekort te doen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook een prima en nieuw ! antwoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt som! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Niet.

Door de kat in huis te nemen heb je de verantwoording op je genomen om het dier optimaal te verzorgen.

Als je de verzorging niet kunt betalen neem dan afstand van het dier en breng de kat onder bij mensen die wel er voor kunnen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik wel erg door de bocht. Het kan iedereen overkomen dat hij/zij het financieel ineens slechter heeft. Als je daar rekening mee moet houden, kan niemand een huisdier nemen omdat er altijd de kans bestaat dat je je huisdier kwijt raakt. Als je eenmaal een dier hebt, dan wil je er voor blijven zorgen en follow doet er juist heel verstandig aan om advies te vragen of het goedkoper en toch goed kan. Het is nog lang niet aan de orde dat follow niet goed voor haar dieren kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ik nog korter door de bocht gaan: Op het moment dat men moet gaan bezuinigen op het voer zullen er ook geen financiën meer zijn om het dier de nodige medische zorg te geven of een verzekering te betalen die garant staat voor de nodige medische ingrepen. En dat is niet alleen mijn ervaring maar de ervaring van vele dierenartsen en dierenasiels. De volgende stap is vaak het dumpen van het dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik vind het een klein beetje kort door de bocht, toch ben ik het aan de andere kant wel met je eens. Mensen zijn nogal geneigd om het eerst te besparen op iets dat hun niet persoonlijk treft. De kat goedkope rommel zodat men zelf nog wel even die lekkere douchegel van dove kan kopen of even een pizza kan bestellen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat in deze situatie ook van toepassing is hoor. Maar ik kom het zeer regelmatig tegen. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat dit net zo hard voor mensen met geld geldt. Ik ken legio mensen die genoeg geld hebben en toch het vertikken uit te geven aan hun kat (of hond etc). Omgekeerd ken ik ook genoeg mensen met weinig geld die wel alles opzij zetten voor hun kat. Dus enige nuance is wel van toepassing denk ik. Maar ik ben het volkomen met je eens dat je, als je de zorg voor een dier op je neemt, je deze ook moet nemen en nimmer kunt besparen op de basisbehoeften (voeding en medische zorg). (ik plus of min verder niet)
Kijk eens op zooplus.nl, daar zijn veel goede merken en relatief goedkoop. Hoe beter je voer, hoe minder ze moeten eten. Ook verkopen ze grootverpakkingen waardoor de prijs lager wordt. Ik voer zelf Acana brokjes, die is 39,90 voor 7kg en daar doe ik met 3 katten 2 maanden mee. Dus voor 20 in de maand klaar, een stuk goedkoper dan purina en beter voor je katten!