Is het beter als een kat een droge of nou juist een natte neus heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij honden nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kat moet een droge neus hebben die soms iets vochtig kan zijn.
Hierboven komt ook het fenomeen traanbuisje naar voren.
Als het traanvocht ophoopt kan je hem gewoon in zijn nekvel pakken.
Dan ga je voorzichtig en langzaam met je vinger bij zijn traanbuisje om dit eruit te wrijven.
Meestal doen katten dit zelf, maar die van ons heeft daar wel hulp bij nodig. (wij hebben een perzische kat)

Het beste antwoord

Geen van beide, het zit er een beetje tussenin. De neus van een kat varieert tussen droog en licht vochtig. Door het, in een eerder gegeven antwoord genoemde, afvloeiende traanvocht zal de neus meestal heel licht vochtig zijn. Als een kat ligt te slapen droogt de neus meestal wat meer in en voelt hij meer droog.
Als de neus zo vochtig is dat er vocht aan blijft hangen/afgeeft, dan kan dat een teken van ziekte zijn of overmatige traanproductie. Is de neus echt kurkdroog dan kan dat komen door te weinig traanproductie, koorts, uitdroging of anderszins door ziekte. Bij katten die enorm uitgedroogd waren heb ik weleens gezien dat de neus zo uitgedroogd was dat deze ging vervellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het traanvocht verzamelt zich in de ooghoek, waar twee traanbuisjes het overtollige traanvocht afvoeren via de neus (1 ml per dag). Dit verklaart waarom een neus altijd wat vochtig is. Een natte neus betekent dat er voldoende traanproductie is, maar wil niet zeggen dat het dier niet ziek kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat kan het beste een droge neus hebben, als hij nat is, is waarschijnlijk de kat verkouden en kan hij beginnen met niezenen vieze ogen krijgen.

het beste wat je hier kunt doen is antibiotica geven aan de kat en als het niet helpt dan moet je naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat hoort een natte neus te hebben anders is hij ziek.
Er zitten antistoffen in het bloed en lichaamsvocht die zich hechten aan een virus, of bacterie.
Bij die strijd treedt er vochtverlies op die het meest zichtbaar is op de neus omdat die het meest zichtbaar is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Immunoglobuline