Hoe maak ik mijn hond waakzaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Ivana
12 jaar geleden
Dat hangt in hoge mate af van het karakter van de hond. Tot welke rasgroep behoort je hond en als het geen zuiver ras is, wie waren zijn ouders.
Een golden retriever of labrador zal je nooit tot een echte waakhond om kunnen toveren.
Als je dus niet meer gegevens verschaft dan alle

Antwoorden (6)

Simpel, naar de hondenschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trainen. Maar je hond kan dan zomaar iemand aanvallen, zou t zijn dat je hond agressief gaat doen.
Das niet de bedoeling. Beter niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je ook afvragen of je hond het wel in zich heeft om waakzaam te zijn want niet iedere hond is dit of kan hier voor getraind worden.

Het beste kun je dit aan een instructeur van een hondenschool vragen,hij/zij bekijkt je hond en misschien is je hond wel geschikt voor bijv. IPO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Vrijwel iedere hond wordt uit zichzelf waaks, ongeveer tussen de anderhalf en twee jaar oud. Sommige rassen wat eerder of later dan de andere.
Het waaks máken van een hond, loopt heel vaak niet goed af en kan een onzekere angstbijter opleveren.

"Maak" je namelijk een hond waaks die het tóch al in zich heeft (maar het nog niet uit), dan schiet de hond naderhand vaak gevaarlijk ver door in zijn reacties en wordt vals.

Wil je een hond waaks maken die het niet tot nauwelijks in zich heeft (en dat komt echt weinig voor!), dan creeër je een angstbijter met onvoorspelbare -onzekere- reacties.

Probeer dus nooit een hond jonger dan twee jaar waaks te maken. Pas als een hond ruim(!) twee jaar is geweest en geen spoortje waaksheid vertoont, zou je misschien (eventueel) eens kunnen kijken of je 'm lichtjes aan kunt sturen.
Maar negen van de tien keer is de hond dan al -uit zichzelf- waakser aan het worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft ook veel met het ras van je hond te maken,bijvoorbeeld: een rottweiler heeft waakzaamheid in zn genen, een maltezer leeuwtje absoluut niet.
12 jaar geleden
neem bijvoorbeeld de deurbel, als die gaat doe dan alsof dat iets bijzonders is en dat je op je hoede bent dat zou wel helpen...