Waaruit bestaat goed kattenvoer/brokjes? (samenstelling)

Wij gebruiken zelf Premium voer van Hills en Royal Canin maar nu werd ik daar op gewezen dat hier granen in zitten en dus slecht voor katten is. Ik vraag me dan af wat een goede samenstelling is voor droog en natvoer. Ik zie ook geregeld kruiden en groenten in Premium voer zitten. Waarom is dit? Katten zijn toch vleeseters?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Wanneer een kat in het wild een muis zou vangen bestaat deze voor een groot deel uit ongeveer 70 % vlees. Daarbij zitten er in een muis natuurlijk botjes, maar ook zitten er wat granen en groenten in (de inhoud van de maag en darmen). En in die laatste zit een instinker. Fabrikanten zijn er natuurlijk bij gebaat een zo goedkoop mogelijk voer samen te stellen wat hun een zo groot mogelijke winst oplevert. Vandaar dat er in de meeste voeders zo weinig (duur) vlees zit. En als het er al in zit is het doorgaans afvalvlees. De vitaminen en mineralen voegen ze dan toe in een kunstmatige vorm. Sommige katten kunnen de vitaminen niet goed opnemen omdat de basis van het voer niet goed verteerd wordt. Op de lange (maar soms ook korte) duur krijgen ze dan allergische reacties voor bijv. de granen die erin zitten. Dat kan zich bijv. o.a. uitten in huidproblemen, maar ook blaasgruis en chronische diarree.
Gelukkig reageren niet alle katten zo. Soms gaan er jaren overheen voordat je met je kat bij de dierenarts beland en je kat aan een speciaal dieet moet. En dan ben je helemaal duur uit, want er wordt flink verdiend aan dieetvoer.
In vroeger tijd at de kat gewoon met de pot mee en vulde hij zijn dieet aan met muizen en vogels die hij zelf ving. De eigenaar wist uit eigen ondervinding waar zijn kat wel en niet tegen kon. Katten mochten ongelimiteerd vrij rondlopen en ongedierte vangen, want daarvoor had bijna iedereen een kat. Tegenwoordig loopt een kat te makkelijk onder een auto dus is de fabrikant hierop ingesprongen en maakt het ons makkelijk met een zak brokken.
Er zijn kant en klare rauw vlees voeders te koop waar veel katten het erg goed op doen. Zelfs katten met blaasgruis kunnen met de juiste voeding er weer bovenop komen.
Niet alle katten verdragen rauwe producten even goed. De meeste katten wennen er wel aan: qua bouw staat een kat ook veel dichter bij zijn natuurlijke oorsprong.
Er bestaan zelfs ook kookboeken voor huiskatten.
Granen hoeven niet slecht te zijn, maar voer er liever niet te veel van. De maag van een muis is immers ook maar heel klein. Een muis heeft in zijn maag bepaalde bacteriën zitten die de granen en groenvoer wat hij eet al gedeeltelijk voor verteerd. Vandaar dat het vreemd is om granen en groenten echt rauw te voeren.
Er zijn meerdere soorten droogvoeders (brokken) en blikvoer (al of niet bewerkt dus gekookt) op de markt met een hoger vleespercentage. Lees de ingrediënten en kijk wat je kat goed verdraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klopt,er zitten granen in voer van RC en van Hill's.

Op zich best redelijk voer,maar beter is het natuurlijk om voer te
geven waar geen granen in zitten.
Granen in honden en kattenvoer zijn vaak de boosdoeners van sommige kwalen waaronder ook vacht en jeukproblemen.

Hieronder heb je een link waar alle brokken op staan die vrij zijn van:

- kunstmatige conserveringsmiddelen/anti-oxidanten
- kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen
- granen

http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/

Toegevoegd na 6 uur:
Ook zo min mogelijk koolhydraat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan.