Moet ik bang zijn dat de hond de kat iets aan doet, of omgekeerd en hoe kan ik problemen voorkomen?

Een tijdje terug vroeg ik, of ik de hond een paar dagen kon laten logeren i.v.m mijn katje, toen koos ik als beste antwoord dat ik de hond het beste niet kon laten komen.

Nu is mijn vader sinds vrijdag ziek en moest de hond wel komen. Ik probeerde ze bij elkaar te zetten, maar mijn hond vloog kwispelend en blaffend op de kat af waardoor me kat in een hoekje dook met zijn haren recht op blazend.

Iemand had me namelijk verteld 'zet ze maar bij elkaar, want de kat rent van zelf wel weg als die bang is'. Nou dus niet de kat blijft in een hoek zitten en probeert uit te halen naar de hond. Terwijl de hond wil spelen met de kat (het is een dikke labrador) en ik ben bang dat hij, omdat hij wil spelen de kat plet of bijt ofzo...

Moet ik de kat nu zolang boven laten zitten? Of moet ik het nog eens proberen? De kat zit wel onder bij de deur te miauwen de hele tijd, maar ik durf hem niet na binnen te laten.

Toegevoegd na 1 uur:
Er word gezegd dat ze 'rustig' aan elkaar moet wennen of snuffelen.
Maar de hond is te enthousiast als hij iets nieuws ziet (in dit geval dus de kat). Hij springt en blaft en rent rondjes van blijheid of adhd misschien wel.... Zelfs nadat ik 2uur met hem had gewandeld reageerde die weer precies het zelfde op de kat...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even iets over lichaamstaal kat en hond: als een hond met zijn staart zwaait (kwispelt) is hij blij... als een kat met zijn staart zwaait is hij geirriteerd/boos... dus als de hond al kwispelend op de kat afkomt betekent dat voor de kat: 'shit, oppassen...', m.a.w: is een instinctieve bedreiging voor de kat en gaat ie dus gelijk in de verdediging. De kat zal moeten leren (geduld) dat de hond hem niet aan zal vallen bij kwispelen.
Ivana
13 jaar geleden
Kwispelen bij een hond kan evengoed duiden op spanning. Het wil absoluut niet altijd een teken van vreugde zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind het wel een slim idee, de hond moe laten lopen en dan pas binnen brengen. wie weet komt de kat voorzichtig snuffelen als ie slaapt en niet zo druk meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd de natuur z'n gang laten gaan. Bij mij is nooit 'n kat geplet of zo. Eerder kregen mijn katten respect van de (grote) honden die hier in huis zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het hier net zo, mijn Labrador vindt alle katten uiterst interessant, maar net een van onze katten vindt hem eng groot gewoon. Met die zal het nooit lukken, met de anderen 2 katten is het geen probleem. Die ene kat is gewoon bang voor hem en weet hem dan ook bang te maken met zijn opgezetten houding. Ik heb nu 2-3 jaar geprobeerd aan elkaar te laten wennen, maar ik kies nu voor apart. Het gaat gewoon niet lukken, de angst is wederzijds namelijk. Andere katten laten zich aflikken door hem , maar deze net niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als jij die ervaring al hebt dan zal ik er ook maar voor zorgen dat ze apart blijven.
bedankt voor je reactie

Het beste antwoord

In dit geval, nu het een logeerpartij van korte duur is, zou ik niet te veel risico nemen. Het is niet zo erg belangrijk dat ze echt gehecht raken.
Ik zou het volgende doen: plaats een hekje tussen de kamer en de gang. Labradors zijn geen springers, dus die blijft dan in de kamer. De kat kan naar believe naar binnen of op de gang en de trap zitten (als je een trap hebt tenminste), maar is niet afgesloten van jouw aanwezigheid. Zelf kan je makkelijk over een hekje van 50-60 cm stappen als dat nodig mocht zijn. Ik gebruik daar een konijnenhekje voor, maar het kan natuurlijk ook een babyhekje zijn. De kat kan kiezen waar hij wil vertoeven en de hond geeft bovendien erg gauw zijn zinloze jachtpogingen op.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik zou het wel heel goed in de gaten houden.
de hond zijn "taal" is anders dan die van de kat, dus ze zullen elkaar niet begrijpen.
vergeet daarbij aub niet, dat een kat altijd op de ogen zal slaan als hij zich bedreigd voelt, dus dat kan grote gevolgen hebben, en ik spreek helaas uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je ze onder toezicht bij elkaar kunt laten. er zal best wat gegromd en gemept worden maar dat kan geen kwaad. zeker niet als de hond alleen wil spelen. de kat moet ff wennen aan dat grote 'monster'in huis das logisch. zeker als hij verder geen honden kent. Als je geen toezicht kunt houden zou ik ze zeker uit elkaar houden. Zorg dat de kat een schuilplekje heeft waar de hond niet bij kan. Onder de bank of achter een kastje of zo of in een andere kamer.

succes ermee

Toegevoegd na 2 minuten:
dat de hond de kat bijt lijkt mij niet in dit geval aangezien de hond wil spelen maar dat de hond op de kat terrecht komt? tsja theoretisch kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hetzelfde probleem: ons huis, de tuin en wij zijn het territorium van de kat en dat laat ze merken. Honden die te opdringerig zijn krijgen eerst een paar flinke klappen, waarna Pipelien als overwinnaar heupwiegend wegloopt. Vanaf dat moment zijn (tot nu toe) de rollen verdeeld en zijn er geen problemen meer. Maar ik ben bang dat er een keer een hond komt die het niet accepteert. Een beet van een grote hond is voldoende om een kattennekje te breken..... Ga er van uit dat de kat recht op zijn territorium heeft en zet de hond in een zijkamertje zodat hij daar een eigen territorium kan creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek je niet te veel aan van het 'geweld'. De hond wil spelen en de kat is gewoon geen hond gewend.

Als je ze even een tijdje negeert, komt het echt wel goed. Een labrador zal die kat echt niks doen hoor. Bovendien kan een kat haar mannetje wel staan. Ze moeten gewoon even aan elkaar wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van techniek en ervaring.
Ga op de grond zitten en roep de hond bij je, als de hond een beetje rustig i lok dan de kat naar je toe met geruststellende woordjes en laat ze aan elkaar ruiken.
Over het algemeen gaat het goed, maar bedenk dat beesten aanvoelen of jezelf bang bent. Laat ze een tijdje aan elkaar wennen, en sluit ze niet op op een andere etage of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heb ik geprobeerd, maar de hond is echt extreem blij en druk...
Ik probeer hem rustig te krijgen door een rustige stem te gebruiken en koekjes en erbij te zitten en heb het ook al aan de riem geprobeerd.... maar hij is echt te druk gewoon en daar word de kat bang van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je maar eens gaan kijken naar de dog whisperer want je hebt de hond niet onder controle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja goed idee ;) eens kijken op internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gast: logisch het is ook niet haar hond maar van haar vader en die is ziek