Hoeveel korrels voer geef je eigenlijk ongeveer per sluierstaart goudvis?

Zojuist kreeg ik van de dierenwinkel een voor mij nieuw voer voor mijn sluierstaarten mee. Het zijn korrels en die dalen dan naar de goede waterlaag.
Ik vergat de precieze dosering te vragen, ging er eigenlijk van uit dat het op de verpakking zou staan.
Ik ken de regel van vlokvoer dat het binnen enkele minuten opgegeten moet zijn.
Geldt dat ook voor dit voer? Of kan ik het bij wijze van spreken ook aftellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.6K

Het beste antwoord

Korrels hebben een aantal voordelen tov drijvend voer.
Sommige (goud) vissen happen te veel lucht mee bij drijvend vlokvoer. Dit kan zelfs tot de dood leiden.
Sluiers eten idd meestal niet vanaf het wateroppervlak.
Veel goudvissen doen ook "grondelen" (hoop dat ik het woord goed schrijf) dit houd in dat ze kleine voorwerpen van de bodem in de mond nemen, proeven en weer uittuffen óf opeten.
Op deze manier voeren is dus voor deze vissen erg natuurlijk en de kans is groot dat ze door het grondelen ook ander voedsel tot zich nemen. ( insecten, waterdiertjes), wat weer goed is voor de diversiteit.
Te veel voeren is erg slecht voor de waterkwaliteit. Beter te weinig dan teveel bij goudvissen Bij erge honger kunnen Ze altijd nog van de planten eten. Dit doen ze overigens altijd wel.
Concreet antwoord op je vraag: afhankelijk van de grootte van je vissen tussen de 5 en 10 korrels per vis per 2 dagen lijkt mij voldoende. Maar staat toch waarschijnlijk ook wel op de verpakking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is het juist de bedoeling dat de korrels zakken, zodat de vis er "moeite" voor moet doen om ze te bemachtigen.
1 korrel in de twee dagen zou voldoende moeten zijn. Voor de zekerheid wellicht nog even langs de dierenwinkel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er stond op het busje voer bij mij (korrels) ongeveer 5 korrels per vis per dag. Het beste kunnen de korrels niet op de grond vallen, bij mij kwamen ze het zowat uit mijn handen halen. Korrels die op de grond komen bederven sneller en zolang moeten ze eigenlijk niet wachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de vissen het binnen tien min. allemaal op hebben gegeten , geef je niet te veel.
Het is afhankelijk van de waterkwaliteit, de gezondheid van je vis, de watertemperatuur en de grootte van de vis.
Denk er wel om, dat spaarzaam voeren, veel beter is dan te veel voeren.