zijn er juridische stappen te nemen tegen een niet aangelijnde hond die mijn aangelijnde hond al 2 keer aangevallen heeft?

vraag spreekt voor zich, situatie lopen langs een huis, hond schiet uit de voordeur en valt mijn hond aan de lijn aan, 1e keer wonden in nek 1 jaar geleden, 2e keer zat de stalen neus van mijn klomp net voor de nek dus geen wonden, net vandaag gebeurt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit, dat hij uit de deur schiet, van zijn huis, zal het lastig maken. Wel heel erg vervelend. Hoop dat je er iets aan kan doen.

Het beste antwoord

Zekers, aangifte doen.
Trouwens: Een hond die een mens bijt/heeft gebeten kan je eisen dat die afgemaakt wordt. (dat zal die eigenaar leren).
Daarnaast: een tak meenemen (voor je hond om te spelen), kan ook goed dienst doen om wat opvoedkundige tikken te geven aan de aanvaller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En natuurlijk de eigenaar van de aanvalshond aansprakelijk stellen voor alle schade: bezoek aan de dierenarts, en alle middelen die nodig zijn om de wond te ontsmetten en te verzorgen.
amc
12 jaar geleden
De vraag is dan of de hond jou niet aanvalt als je hem met een tak raakt. De hond zal zich aangevallen voelen en echt niet op de loop gaan voor een tak. Het is in elk geval geen bange hond als hij aanvallend gedrag vertoont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker waar, het ligt altijd aan het baasje van de aanvallende hond. (hoe komt het dat de voordeur openstaat bijvoorbeeld). Of een tak helpt, hangt ook af van het formaat van de tak :-). In principe ben ik tegen geweld. Maar indien je, of je hond gebeten wordt, ben ik in principe zonder principes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, die laatste zin van je laatste reactie onthoud ik Peter! Goeie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bah een hond laten afmaken omdat de baas vertikt om hem veilig achter slot en grendel laten. Ben ik erg tegen.
Die tak dan weer wel maar ik zou de verantwoording eerst bij de baas leggen, die is tenslotte de persoon die die bewuste hond heeft opgevoed!

Andere antwoorden (6)

Antwoord op je vraag: JA!!

Ga naar de politie en geef de bewuste aanval hond aan,
want hij mag niet zomaar aanvallen ook al zal de eigenaar zeggen: hij beschermd zijn territorium.
Dat doet hij dus niet!
dat mag alleen als een onbevoegd persoon met een vreemde hond zijn huis of tuin betreed,ook niet echt prettig ,maar dat is zijn terrein.

sterkte met je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de eigenaar van de hond waarschuwen mondeling. Dan per aangetekend schrijven, melding van maken bij de politie. Territorium verdedigen of niet, niks mee te maken.
Voor het zelfde geld valt de hond een klein kind aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gewoon naar melding en aangift doen bij politie een hond wordt namelijk gezien als een wapen .
Een hond die bijt is de eigenaar verplicht dat hond een muilkorf te dragt .
Er zijn hier in nederland wettelijk regels waar ieder hond bezit-er aan moet houden
Zo ben strafbaar als je bewust je hond africht om aan te vallen .
Zo heb zelf met mijn buren gehad aangezien ik poezen heb en nog meerder mensen in onze buurt en houden daar niet van hebben 2 maltezer en zo gauwe als er poes komt in hun tuin stuurde ze honden erop af .
Zelf dit is strafbaar men mag wel wel met achter je de kat weg jagen niet met hond dus wordt jou hond die aangevallen
die gaan gelijnd gelijk contact zoeken bij politie
ik wens er heel veel s6 mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een hond wordt pas als wapen beschouwd als deze door de baas als dusdanig wordt ingezet, dus commando's geven of ophitsen. En de verplichting tot muilkorven kan ook niet zomaar. Zie mijn antwoord hieronder.
Jazeker zijn er juridische stappen mogelijk!
Indien een hond ontsnapt en op de openbare weg iemand aanvalt en er ontstaat letsel door die hond, wordt deze in beslag genomen door de politie. Je had dus eigenlijk al vorig jaar toen jouw hond hierdoor gewond raakte, de eigenaar hierop moeten aanspreken en hem de kosten die je gemaakt hebt bij de dierenarts moeten laten vergoeden. De man was dan al genoeg gewaarschuwd geweest om de hond beter te trainen of in elk geval weg te houden bij het openen van de deur. Misschien heb je de hondeneigenaar toen al gewaarschuwd, dat weet ik dus niet. Indien de man/vrouw hiervan weet, verzuimt deze de waakzaamheidsplicht die bij deze hond nodig is.
Je kunt dus rustig naar de poitie stappen en de situatie uitleggen. De politie zal dan de eigenaar erop aanspreken en bij een volgende dergelijk incident zal hij de hond moeten inleveren omdat hij niet in staat is deze in de hand te houden.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.gevaarlijkehonden.info/juridisch/juridische-informatie-hondenaanval.html

Kijk eens op deze site naar de regelgeving hierover.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet heel goed, want de politie kan pas iets ondernemen als de hond onder de Regeling Agressieve Dieren valt. Zie mijn antwoord hieronder.
amc
12 jaar geleden
t74@ ik zie dat je gelijk hebt. Toch moet je aangifte doen, want misschien zijn er meerdere mensen die dit al eens hebben meegemaakt. Gezamenlijk kan de gemeentelijke regelgeving ook wat betekenen.B&W kan bijv. de eigenaar verplichten in elk geval te muilkorven en als de eigenaar dit niet doet, wordt de hond ook in beslag genomen. Indien een hond dit nl. structureel doet (ook al is het geen vechthond) wordt deze toch als gevaarlijk gezien. zeker als er meerdere mensen aangevallen zijn.
In tegenstelling tot mijn voorgangers, is het niet zo makkelijk als wordt genoemd.

De politie kan alleen honden inbeslag nemen en hier tegen optreden als het pitbullachtige cq terrier honden zijn. Daarvoor is de wet RAD in het leven geroepen. (zie link) Is het een andere type hond, dan kan de politie er niets tegen doen.

De politie kan alleen stappen ondernemen bij elke hond, als deze door de eigenaar is opgehitst.
Een dier kan namelijk niet wederrechtelijk handelen, dus zonder tussenkomst van het baasje (die de hond ophitst of commando geeft) vervalt de strafrechtelijke vervolging en is inbeslagname niet aan de orde.

Is het een hond die voldoet aan de eisen genoemd in het RAD (zie link bij Bijlage 1) dan kun je de politie in kennis stellen. Echter deze gaan puur checken of de hond aan de eisen voldoet en zullen via de gemeente een dwangmaatregel toepassen, ofwel verplicht een muilkorf dragen ofwel in laten slapen.

Met betrekking tot de jouw geleden schade kan de politie niets ondernemen. Want zoals ik al aangaf, een hond die uitzichzelf jouw hond aanvalt, valt niet onder strafrecht. De politie kan en mag alleen strafrechtelijk zaken afhandelen. Dus jouw situatie valt onder het burgerlijk wetboek, en wel te verstaan: De wettelijke aansprakelijkheid. De eigenaar van een dier is aansprakelijk voor de schade die het dier heeft veroorzaakt.

Deze stappen moet je ondernemen: Je moet de eigenaar van betreffende hond aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Letsel bij jouw hond valt onder schade, gezien dieren voor de wet als goederen worden beschouwd. Dit kan prima gedaan worden via de verzekering van de man. Is de eigenaar niet medewerkend, bel dan jouw verzekeringsmaatschappij op en ik hoop dat je dan een rechtsbijstand verzekering hebt, want anders moet je met een advocaat aan de slag.

Resumerend: Politie kan alleen wat doen bij een bepaald type hond, de eigenaar moet je civiel aansprakelijk stellen voor de schade (dierenarts kosten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kunt een hond inderdaad niet aansprakelijk stellen want het wordt gezien als een voorwerp.
Ivana
12 jaar geleden
Dit is gewoon een rustige, verstandige uitleg die op waarheid berust. Met emoties schiet je hier niets op. Stel de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de geleden schade. Het is fijn als je ook nog een of meerderen getuigen hebt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat de RAD nog? Ik meende dat Minister Verburg die wet heeft vervangen door een algemene wet voor agressieve dieren en niet een die enkel een dier als agressief bestempelt afgaande op het uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+....helemaal waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roepiroepi, daar zeg je me wat. Hij dateert uit 1993. Zou zomaar kunnen. Ik ga even zoeken en als ik wat heb lees je het hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roepiroepi, kwam al snel wat tegen. Dat wilde ze wel in 2008, maar is niet doorgegaan. Quote:
Afgelopen vrijdag 15 december 2008 heeft minister Verburg eindelijk de beloofde brief doen uitgaan over de nadere invulling van de RAD. Die invulling blijkt er echter niet te komen. In plaats daarvan kondigt de minister aan dat zij afziet van het invoeren van een nieuwe regeling; gemeenten hebben volgens Verburg zelf al voldoende juridische middelen tot hun beschikking voor het aanpakken van honden en hun eigenaren op agressief gedrag...
Jammer dat je de 1e keer geen aangifte hebt gedaan, je hebt kans dat als je nu aangifte doet er niet zoveel gebeurd.. (fijn hé politie..beschermers van de burgers noemen ze zich..)

Sowieso wel aangeven, misschien krijgt die persoon een waarschuwing, maar mocht het dan nog een x gebeuren ondernemen ze waarschijnlijk wel stappen.

Succes!