Ik heb mijn parkiet nu een tijdje maar hij is nog heel bang, wat nu?

ik heb hem een paar dagen laten wennen aan de omgeving en daarna ook aan mijn hand. maar zodra ik met mijn hand rustig de kooi in gaat dan tript hij hem helemaal! hij valt dan van de stok naar beneden en dat vind ik heel zielig! ik weet niet wat ik moet doen!?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Misschien is deze tijd nog te kort voor je parkiet om je volledig te vertrouwen.
Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van een parkiet. Als je parkiet nog redelijk jong is, leert hij sneller en gemakkelijker.
Ook de persoonlijke aard van de parkiet kan een rol spelen. De een zal zich makkelijker aan mensen kunnen overgeven dan de ander. De een is schrikkeriger dan de ander. Je kunt je voorstellen dat het dan moeilijker is en langer zal duren dan bij een assertiever vogeltje.
Omdat je met je hand in de kooi bent geweest en hij zo panisch reageerde heeft hij zijn kleine beetje vertrouwen al verloren.
Probeer de vogel zijn eigen tempo te laten ontwikkelen in deze. Bestudeer hem regelmatig, zet de kooi op 1 en dezelfde plaats voorlopig en ga naast hem zitten. Precies zover als dat de vogel nog ontspannen is. Zo ga je steeds een stukje verder.
Kijk eens of je er gaandeweg achter kunt komen wat hij graag eet. Misschien wordt hij dan wat toegankelijker en is hij bereid om iets uit je hand te eten.
Je zult heel veel geduld moeten hebben. Het kan zijn dat hij het nooit leert.
Dan zul je serieus moeten overwegen om een lotgenoot voor hem aan te schaffen.
Daar doe je hem een enorm plezier mee, want een parkiet is een kolonievogel en zal het vreselijk eenzaam vinden wanneer hij geen enkele vriend heeft.