Uit welk land komt oorspronkelijk de Labrador?

Labrador die hondsoort.

Toegevoegd na 29 seconden:
*Labradoor

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De Labrador retriever komt oorspronkelijk niet, zoals de naam doet vermoeden, uit Labrador, maar uit Newfoundland.
Dit koude, onherbergzame eiland ligt aan de oostkust van Canada, pal tegenover de Canadese streek Labrador.
Tussen beide gebieden ligt slechts een zeestraat. De naamsverwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat Labrador en Newfoundland zo dicht bij elkaar liggen.
Het eiland Newfoundland werd pas vanaf de 17e eeuw bewoond door onder andere Britse kolonisten.
Uit geïmporteerde honden ontwikkelde zich in de loop van de 18e eeuw een ras dat bestond uit twee verschillende typen. De grote, langharige honden werden door de kolonisten gebruikt om lasten te dragen en sleden te trekken. De kleinere, gladharige honden werden door vissers gebruikt bij het binnenhalen van de netten en voor het apporteren van vissen die door de mazen glipten.
Beide typen noemde men gemakshalve Newfoundland-honden.
In het boek 'The Popular Labrador Retriever' van Lorna, Countess Howe,
lezen we dat kolonel Peter Hawker in 1814 voor het eerst een onderscheid maakte tussen de grotere en de kleinere soort.
De grotere honden werden Newfoundlander genoemd en de kleine honden
St. John's hond of Labrador.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geeft duidelijk antwoord en fijn om te lezen
tinus1969
7 jaar geleden
Mbt de naamsverwarring: Labrador en Newfoundland waren en zijn nog steeds één Canadese provincie met één bestuur. Tot 1949 was 'Labrador en Newfoundland' overigens niet Canadees maar een Britse kolonie. https://en.wikipedia.org/wiki/Newfoundland_and_Labrador