mijn hond leren loslopen.. hoe leer je dat aan?

hoi allemaal,
Ik wil graag mijn hond leren loslopen maar hij blijft soms 20 meter voor of achter me lopen en komt dan uiteindelijk wel mee,maar hij doet waar hij zelf zin in heeft en als hij geen zin heeft om te wandelen rent hij gewoon terug naar huis.
Ook is het zo dat als hij andere dieren ziet daar als een speer achteraan rent en heeft hij ook geen zin om te luisteren.
Kan iemand misschien me helpen door te zeggen wat ik moet doen als ik gewoon met me hond wil wandelen zonder dat er iets gebeurt en dat hij ook bij me blijft lopen en niet wegrent en zijn eigen zin doet??

Heel erg bedankt, Eline.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

als die erg van lekkere brokjes houd of iets anders llekkers dan laat je voor je de deur uitgaat even weten aan je hond dat je iets om de 25 meter of zo geef je wat lekkers en zo hou je je hond bij je en om te zorgen dat hij er niet als een speer vandoor gaat moet jezelf erg oplettend zijn of er andere dieren in de buurt zijn want dan ga je meteen iets leuks doen met hem lekker rennen of iets met de bal spelen of wat maar wat die leuk vind

hij moet jou leuker vinden dan de honden waar die naar toe wil als jij leuker bent om meet te spelen dan blijft hij wel bij jou en met wat ;ekkers erbij moet het toch wel lukken

maar wees wel voorzichtig met loslopen , doe het alleen op een veilige plek

Toegevoegd na 2 minuten:
dan laat je voor je de deur uitgaat even weten aan je hond dat je iets lekkers bij je hebt door hem wat te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem eerst aan de voet leren lopen aan een slaphangende lijn.
Laat hem links van je staan, zeg AAN DE VOET en ga lopen.
Zodra hij begint te trekken ga je langzamer lopen of stilstaan (dat is dan juist averechts van wat hij wil).
Houd zijn aandacht vast door in het begin regelmatig een brokje van zijn voer te geven als hij goed naast je loopt.
Je kan zorgen dat hij jou extra in de gaten houd door opeens een haakse bocht te maken naar links of naar rechts. Hij moet dan erg opletten om naast je te blijven.
Ook je tempo regelmatig veranderen.
Telkens belonen met een brokje en met je stem (BRAAAAAF). Laat hem duidelijk merken als hij het goed doet.
Op een gegeven moment is je stem genoeg om hem te belonen, en kun je afbouwen met brokjes geven.

Als hij dit goed doet en gewend is op jou te letten aan een slaphangende lijn dan pas zou ik los met hem gaan lopen. Hij weet dan tenminste wat de bedoeling is.
Met goed oefenen kan dit snel gaan hoor!

Hopelijk heb je hier wat aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo jammer dat mensen honden van 7 weken niet direct los laten lopen waar dat mogelijk is. Op die leeftijd letten ze heel erg goed op je, omdat ze weten dat ze zonder jou totaal verloren zijn. In dat geval wordt het een gewoonte om heel goed op je te letten en bij je te blijven.

Lopen met een loslopende hond vereist in het begin heel veel opmerkzaamheid van de eigenaar. Een totale aandachtsoefening voor de baas. Iedere beweging van je hond moet je signaleren. Het is doodvermoeiend als je het niet vanuit de puppietijd getraind hebt.

Inderdaad, zoals het voorgaande antwoord moet je nu beginnen bij het volgen aan de lijn. Pas als dat goed gaat, kan je los volgen proberen. Maak bochten en ga haaks de hoek om. Houd er de eerste weken gewoon een trainings kwartiertje voor, twee maal per dag. Ga niet te snel en blijf de aandacht van de hond tijdens de trainingsperiode vasthouden.

Mocht dit allemaal lukken, dan zijn er honden die bij losse wandelingen graag een klein stukje afstand nemen. Die afstand moet niet meer zijn dan hooguit 15 meter in bos of veld, terwijl je het aan de voet lopen wel mag eisen in straten en tussen het verkeer. Te lang blijven hangen bij snuffelplekken kan je gewoon blokkeren, al mag je af en toe wel de kans geven zijn neus goed te gebruiken.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi xxElinee, laat hem afleiden met een snoepje en eerst leren met een loshangende lijn zoals hier al staat! ps: JolandaH bedankt voor de tip ik wou deze vraag net weten toevallig was hij net op het internet ;)!