mijn hond leren loslopen.. hoe leer je dat aan?

hoi allemaal,
Ik wil graag mijn hond leren loslopen maar hij blijft soms 20 meter voor of achter me lopen en komt dan uiteindelijk wel mee,maar hij doet waar hij zelf zin in heeft en als hij geen zin heeft om te wandelen rent hij gewoon terug naar huis.
Ook is het zo dat als hij andere dieren ziet daar als een speer achteraan rent en heeft hij ook geen zin om te luisteren.
Kan iemand misschien me helpen door te zeggen wat ik moet doen als ik gewoon met me hond wil wandelen zonder dat er iets gebeurt en dat hij ook bij me blijft lopen en niet wegrent en zijn eigen zin doet??

Heel erg bedankt, Eline.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou hem eerst aan de voet leren lopen aan een slaphangende lijn. Laat hem links van je staan, zeg AAN DE VOET en ga lopen. Zodra hij begint te trekken ga je langzamer lopen of stilstaan (dat is dan juist averechts van wat hij wil). Houd zijn aandacht vast door in het begin regelmatig een brokje van zijn voer te geven als hij goed naast je loopt. Je kan zorgen dat hij jou extra in de gaten houd door opeens een haakse bocht te maken naar links of naar rechts. Hij moet dan erg opletten om naast je te blijven. Ook je tempo regelmatig veranderen. Telkens belonen met een brokje en met je stem (BRAAAAAF). Laat hem duidelijk merken als hij het goed doet. Op een gegeven moment is je stem genoeg om hem te belonen, en kun je afbouwen met brokjes geven. Als hij dit goed doet en gewend is op jou te letten aan een slaphangende lijn dan pas zou ik los met hem gaan lopen. Hij weet dan tenminste wat de bedoeling is. Met goed oefenen kan dit snel gaan hoor! Hopelijk heb je hier wat aan?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100