tot op welke leeftijd is een kater vruchtbaar?

onze poes van 3 is gedekt door kater van 12,de dekking ging goed het zou haar 3e nestje worden.De poes is niet zwanger,ik hoorde dat er meerder poezen bij die kater terug moeten komen voor een nieuwe dekking omdat mislukt was,dus vroeg me af of een kater van 12 nog goed zaad heeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
Ivana
7 jaar geleden
Een kater van 12 hoor je toch niet meer als dekkater te gebruiken?
Rieneke1
7 jaar geleden
@Ivana, het 3e nestje voor een poes van 3, dit betreft geen bonafide fokker maar een vermeerderaar. Arme poes.
Ivana
7 jaar geleden
@Rieneke. Niets klopt hier. Als het een raskater is kan dit niet waar zijn. Bovendien mag een raspoes maar 2 nestjes in drie jaar tijd hebben en dan nog moet ze eerst 1,5 jaar zijn. Maar goed, de vraag ging over de kater, dus dat heb ik beantwoord.
Als het een HTK-kater is, is dit vreemd. Die ga je niet zelf uit kiezen en indien wel, dan niet zo'n oude.

Antwoorden (1)

Mijn 11 jarige kater heeft in het verleden de poes van de buren zwanger gemaakt.
Hij is 13 jaar geworden dus theoretisch is het mogelijk.
Ik denk dat net als bij mensen ook bij dieren de "mannetjes" vruchtbaar blijven,
maar dat, eveneens zoals bij mensen, deze vruchtbaarheid sterk afneemt bij hogere leeftijd. Het antwoord is dus dat het mogelijk is maar de kans op bevruchting kleiner wordt naarmate de ouderdom van het mannetje.
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ok dankje voor het antwoord,hoop dat er nog meerdere zijn met antwoord op mijn vraag