mogen poezen vrij buiten lopen?kunnen de buren politie ofzo inschakelen omdat ze last hebben van de kat?

Toegevoegd na 11 minuten:
mij hebben ze altijd gezegd dat een kat een vrij dier is maar weet het toch niet goed..ik kan men kat niet binnen houden want die rammelt met men deuren miauwt ne hele dag en nacht!de kat wegdoen is geen optie want als hij het bij mij doet gaat hij het op een ander ook doen en wie weet wat er dan met mijne jimmy gebeurd..de buren zeggen dat em op hun dak zijn grote behoeftes doet!!
ik hoop echt dat hij vrij kan blijven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (11)

een kat geeft minder overlast dan een hond, dus zijn ze door de medemens meer geaccepteerd
als je kat overlast gaat veroorzaken dan mogen mensen je erop aanspreken
heb jij dan 2 vingers in je oren en laat je het beestje toch zijn gang gaan kunnen mensen idd een klacht tegen je jou indienen en word je gevraagd je beest binnen te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een +
trouwens waarom geef je een min aan haar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hef de min weer op, ik ervaar ook meer overlast van honden dan van katten. Een kat is niet een dier waar je mee kunt wandelen aan een lijntje. Maar van elk huisdier kun je overlast hebben, dat ligt dan vaker aan de baas dan aan het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deirdre... die kat kan wel degelijk aan een lijntje.. of in een goed omheinde, katproef tuin. En poepen kan hij op de kattenbak. Ik ben een kattenliefhebber, ECHT ! Maar mijn tuin is uitgeroepen tot favo kattenbak voor zeker tien katten. Ik kan met dit weer geen tuindeur open laten staan want dan lopen ze naar binnen en scherpen hun nagels aan mijn leren bankstel of kruipen in het bed van mijn allergische dochter. Serieus.. als ik 7 hanen en een pauw in mijn tuin zou laten rondlopen had ik in no time de poppen aan het dansen...
Als mijn hond de grond zou omwoelen om ff lekker in de tuin van de buren te poepen brak de PL....is uit.
Maar die tien vechtende, poepende, sproeiende, meubels slopende katten mag wel?
Daar heeft de eigenaar geen last van... maar ik wel :( Hang dan op z'n minst een bordje met adresgegevens om z'n nek.. dan kan ik mn schade tenminste declareren. oh.. en hang ze een bel om.. mijn nestkastjes staan nu al voor het derde jaar leeg... en het vogelvoer wordt niet meer aangeraakt. Ik verkoop mn verrekijker maar.. zucht.. ik genoot zo van al dat gekwetter en gedoe... ik wil gewoon geen enkele overlast van andermans huisdieren. of het nou een kat of een hond is. Minder of meer overlast is.. ik wil GEEN overlast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn kat aan een lijntje gehad en zij heeft zich half opgehangen hierdoor. \ik ben het met je eens, overlast moet niet, mijn katten zijn overdag wel buiten, maar 's nachts binnen en ze doen hun behoeft op de bak.
Je kat kan je buiten laten lopen. Dat is algemeen geaccepteerd. Dat je kat op hun dak zou poepen is niet waar: Het is te open en de ondergrond is niet geschikt. De drollen die zij vinden zijn waarschijnlijk van vogels (Meeuwen / duiven).

Echter, om de vrede te bewaren kan je naar een dierenzaak danwel goed tuincentrum en katteschrik halen: Er zijn diverse producten in de handelk die katten onprettig vinden, en die je als mens niet ruikt. Dat rond hun erf en op het dak strooien en ze zijn van de katten verlost.

Als je dat voorstelt & met die spullen aankomt, denk ik dat je snel de burenruzie voorbij bent, en morgen samen kan vieren hoe nederland Brazilie verslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja je kan je kat gewoon buiten laten lopen als de kat dat zelf wil.
ik denk niet als de buren een keer overlast hebben dat ze dan meteen de politie er bij roepen, dan zullen ze eerst wel even naar jou toe gaan.
o en katten mogen gewoon buiten lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje
Een kat is een huisdier dat binnen gehouden moet worden. Hij komt niet van nature hier voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet helemaal. Van wie moet een kat binnen gehouden worden? Wil de kat dat zelf? De gemeente? Jij? Iemand anders? En wat bedoel je met 'hij komt hier van nature niet voor'? Is dat een uitleg over waarom je een kat binnen moet houden (zo ja, dan begrijp ik het niet)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden komen hier ook niet vandaan, die laat je toch ook buiten uit?
ik snap het antwoord ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, raar antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze mogen vrij rondlopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden moeten worden aangelijnd. Katten mogen geen overlast veroorzaken. Zodra er mensen over klagen, is er sprake van overlast en kan je daarvoor aansprakelijk worden gesteld.
Het lijkt raar, omdat veel mensen de kat maar buiten laten lopen, en we soms kunnen denken, dat het daarom mag.
Het kan alleen op plaatsen waar niemand er last van heeft.
Een bekeuring zul je er niet voor krijgen. Wel een aansprakelijkheidsstelling voor overlast, mocht dat het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat het dat katten niet buiten mogen?? Volgens mij komen katten 'hier altijd al voor, het is het oudste huisdier van de mens. Pythons komen hier van nature niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat helaas nog nergens Deirde... maar ik pleit voor gelijke vrijheid: honden mogen ’s morgens ook gewoon losgelaten worden, mogen buiten gewoon los lopen, mogen overal in andermans tuinen poepen , mogen ook een “natuurlijk” slachtoffer uitzoeken om op te jagen en halfdood-te-bijten-zonder-op-te-eten en krijgen al de betaalde hondenbelasting terug. Klinkt maf he? Ok, andere poging: kattenbezitters gaan per kat net zoveel belasting betalen als hondenbezitters voor hun hond, verplichte registratie van katten, katten alleen buiten aan de riem en de poep opruimen. Das wel zo veilig voor de kat en scheelt fors overlast voor omwonenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij begrijpt het Gee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze discussie is al vele malen gevoerd, het gaat in deze vraag over een kat en niet over een hond, ik zorg dat mensen geen last hebben van mijn katten. Echt, mensen kunnen samen heel veel problemen rond de kat oplossen als iedereen een beetje verdraagzamer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deirdre, met ALLE respect... echt... Er zouden helemaal geen problemen zijn rond de kat als de kat gewoon bij de eigenaar binnenblijft.
Er lopen er dit seizoen in totaal 10.. je leest 't goed.. TIEN verschillende regelmatig door mijn tuin heen te banjeren. Allemaal katjes van eigenaars die hun huisdier de vrijheid zo gunnen. Maar compleet aan de mijne voorbijgaan.
Mijn tuin is uitgeroepen tot favoriete kattenbak. Liefst onder mijn prachtige hydrangea's.
M'n vogelhuisjes onbewoond, mijn vogelvoer vrijwel onaangeraakt. Tot voor kort was mijn oeroude klimop een ware vogel kinderkamer..maar zelfs dat niet meer...Als ik bij warm weer mijn tuindeuren openzet wandelen katten zo bij me naar binnen.
Ze liggen op het bed van mijn hyperallergische dochter.
Mijn tuinstoelkussen zitten helemaal onder de haren.
Geen idee wie hun baasjes zijn.. geen dekje met naam op de rug. Deirde.. 1 was schattig, 2 was redelijk ok.. maar dit is echt TE gek.
En nee, ik heb ze nooit gevoerd, nooit geaaid. En ben overdag te weinig thuis om ze met water oid af te schrikken.
Mijn tuin is een waar walhalla.. een oase van rust voor ze. Veel hoog groen, kun je je lekker in verstoppen.
meerdere terasjes die met de zon " meedraaien" Dus altijd keuze.. zon of schaduw. Als ik kat was zou ik het ook wel weten :) Maar als ik onkruid trek, kan dat alleen nog met goed schoeisel en handschoenen. :(!!! Het is misschien voor nathalieke haar enige loslopende katertje, maar voor mij zou het zomaar het elfde katertje kunnen zijn.
Ik ben het nu dus ook echt zat... kun je je dat een klein beetje voorstellen?
Ik zelf ben niet een voorstander voor buiten, maar in wezen vinden katten het wel heerlijk.
Ik denk dat als er overlast zou zijn er gepraat moet worden met elkaar voor de politie gebeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je buren kattenhaters zijn gaat dit niet op maar anders kun je vragen of ze kennis willen maken met de kat en mischien vinden ze hem wel lief en kunnen ze hem wel velen nog beter gehecht raken dan is alles opgelost zouden sprookjes dan toch nog bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg het nog eens goed met je buren, je kat wil dus heel graag naar buiten en binnenhouden zal 'em veel stress bezorgen. En voor je buren: zo heel erg is het toch niet dat het katje op hun dak poept? Desnoods veeg je hun dak af en toe, of spreek af dat ze voor elk poeppie een flesje bier (of een bonbon voor als ze niet drinken) krijgen. Misschien krijgen ze dan iets medeleven in de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat mag vrij buiten lopen, omdat ze niemand zomaar aanvliegen, wat honden wel kunnen doen, zelfs aangelijnd. Een kat doet geen behoeften op een dak, die doet het in een tuin. Daar een kat geen onderscheidingsvermogen heeft van de tuin van zijn baasje of van de buren, maakt het de kat niet uit waar de uitwerpselen worden gedeponeerd.
Mijn kat loopt al jaren vrij rond en is zelfs maatjes geworden met de meeste honden uit de buurt, omdat hij volstrekt niet bang is en wegrent voor een hond. Uw kat mag dus gewoon vrij rondlopen.
Liefs van mijn kat voor uw kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat katten buiten lopen wordt oogluikend toegestaan. Ze horen echter niet thuis in de Nederlandse natuur en het zijn faunavervalsers, dwz ze zijn een gevaar voor de Nederlandse natuur (vogelnestjes). Als de kat schade aanricht is de schade voor jou. Als men kan bewijzen dat een auto door jouw toedoen schade heeft (bijvoorbeeld omdat de auto remde voor jouw kat en schade heeft, en zelfs een kettingbotsing veroorzaakt) dan is alle schade voor jou. Zo ook als een kat op het dak van de buren poept en ze kunnen dat bewijzen met bijv. foto's of een filmpje, dan kunnen ze het op jouw kosten laten schoonmaken. Daarom heb ik mijn katten altijd binnen. Er zijn miljoenen flatkatten die ook nooit buitenkomen en die zijn net zo gelukkig. Ik heb mijn katten ook op latere leeftijd binnen gewend, en dat is prima gelukt. Ik heb dat gedaan omdat ik als dierenambulancechauffeur élke dag 2 of 3 dode aangereden katten van de weg moest schrapen. Als je niet twijfelt en gewoon vastbesloten bent, dan zal je kat dat merken en zich erbij neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen Noord-Europa nog niet zo overbevolkt door mensen was :) kwam de Europese oskat overal voor. Maar in een hoeveelheid die de natuur in balans hield.
Ik heb over de 20 katten. Het zijn aanlopers, katten die anderen niet meer wilden o.a. kruisingen (in de winter en het voorjaar zijn wilde boskatten in de buurt), heel erg schuw en groter dan de huiskat. Bij mij zijn ze welkom, het zijn goede muizenvangers. Niemand heeft last van de katten want ik woon in de Eifel tegen het woud.
Mijn vader daarentegen woont in een rijtjeshuis waar alle buren 1 tot 3 katten hebben (ik hoop dat je dit leest, om de keerzijde te zien)O. Hij is katten steeds grondiger gaan haten en heeft het de laatste tijd niet over iets anders meer als hij belt, het is een obsessie geworden. Mijn vader houdt van een mooie tuin, het is zijn hobbie. Sinds mijn moeder overleden is heeft hij zich op deze hobby, tuinieren, gestort. Het is heel zuur, Katten graven zijn planten uit, duwen zijn potten om. Ik wilde het niet geloven totdat ik het zelf zag toen ik op bezoek was. Is hij aan het tuinieren dan grijpt hij in kattenpoep. Omdat hij zijn grond altijd schoffelt en harkt vinden katten het geweldig om daar hun behoefte te doen (waar vind je zo'n geweldige kattenbak?). Hij heeft een gloednieuwe auto die continu onder de kattenpotenafdrukken zit. En krassen. Als hij namelijk naar buiten komt weten de katten (vaak 3 of 4, heerlijk toch, op een warme motorkap) niet hoe snel ze weg moeten komen dus dat is met nagels uit. (zie vervolg)

Toegevoegd na 4 minuten:
En dan het gekrijs van vechtende/krolse katten, Vaak midden in de nacht en, hoe kan het ook anders, direcht onder zijn slaapkamerraam.
Hij vraagt zijn buren"zouden jullie de katten wat meer/'s-nachts binnen kunnen houden? Hij word steeds minder vriendelijk behandeld. En nee, de buren houden zich er niet aan hun beloftes de kat word er gewoon uitgegooid (soms te horen aan het lange gemauw voor de achterdeur bij de buren).
Maar dat is nog niet alles. Mijn vader is bijna blind geworden. Zijn ogen zijn zwaar beschadigd. In het ziekenhuis vroegen de artsen of hij vaak tuinierde. Wat bleek? De oorzaak was kattenpoep. Mijn vader heeft Toxoplasmose op zijn ogen en de schade is niet meer te verhelpen.
Het is goed om ook de keerzijde te bekijken. Katten zijn leuk, aanhankelijk, eigenwijs, etc. Maar kunnen een nachtmerrie voor de buren zijn! : zet de kattenbak buiten, de kat zal zijn behoefte daar gaan doen!! Plaats een afsluitbaar kattenluikje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verschrikkelijk triest voor jouw vader! En dikke dikke plus voor je verhaal. Ik herken inmiddels zijn ergernis.
Kattenliefhebbers die de vrijheid zo hoog in het vaandel hebben spreken helaas alleen nog maar over hun eigen vrijheid en die van hun kat.
Met het recht op vrijheid blijheid in mijn eigen tuin wordt verdorie geen enkele rekening meer gehouden. Als stadse katliefhebbers het zo triest vinden dat een kat de vrijheid niet krijgt.. stop dan met fokken en kopen. Of ga landelijk wonen als je echt niet zonder kat kan. Ik zet toch ook niet 7 hanen en een pauw in mijn tuin? Als ik er de tijd voor zou hebben en mijn kinderen niet allergisch zouden zijn zou ik morgen nog 2 katjes in huis halen. Maar die bleven echt wel binnen. Of aan een looplijn in de tuin. veiliger voor de kat, de stadsevogeltjes en wel zo sociaal jegens mijn buren met tuin.
Het best kan je je tuin afrasteren. Kattenschrik e.d. werkt vaak niet. Net zals koffieprut in je groententuin. Ze laten ze echt niet afschrikken. Als het mogelijk is je tuin af te rasteren, kunnen de katten lekker naar buiten (wat heel belangrijk is, want de meeste binnenkatten hebben gedragsproblemen) en hebben de buren er geen last van.