Hoe lang kan een kitten zonder eten en/of drinken?

Mijn vriend heeft 2 kittens(broertje en zusje) van ca 4 maanden,ze zijn gevonden toen ze ca 6 weken waren en bij een gastoudergezin onder gebracht.Het poesje is sinds ca 1,5 week zeer aanhalig maar het katertje is nog steeds heel angstig. Mijn vriend heeft ze sinds zondag,het poesje doet het heel goed,eet,drinkt,speelt en kroelt maar het katertje is nog heel schuw,verstopt zich zoveel mogelijk en laat zich ook niet pakken,proberen we verder ook niet want dan wordt hij nog banger.Hij heeft waarschijnlijk helemaal niet gegeten(misschien een klein beetje 's nachts) en mondjesmaat gedronken.Hij is gek op natvoer maar ook al zetten we dit vlakbij toch eet hij er niet van. Volgens mijn vriend is hij wel op de kattenbak geweest omdat er teveel in zit voor 1 kitten. We hebben dagelijks contact met het gastoudergezin maar ook zij weten het niet meer.Hoe lang houdt hij dit nog vol en wat kunnen wij nog doen zonder dat hij helemaal in de stress schiet?

Toegevoegd na 6 dagen:
Op deze foto zijn ze ca 3 maanden

Toegevoegd na 6 dagen:
Links Sheila,rechts Mack

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.4K
Rieneke1
10 jaar geleden
Laat hij zich niet met een hengeltje uit de tent lokken, of een laserlampje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi,
moelijk te zegen maar ik denk net als bij de mens wel langer zonder eten maar niet zo heel erg lang zonder drinken.
Het kunnen verschillende dingen zijn, bijv. katten vinden het niet leuk als de bakjes te dicht bij elkaar staan, of ze vinden het leuk van stromend water drinken zoals een fontein, maar mechien om te beginnen dat ze wat drinkt maak het water lekker met toevoegen van vocht van vis , kip of vlees want dat ruiken ze en dan gaat het er mechien in!
maar geen melk zoals veel mensen dat mechien zeggen want dat geefd alleen maar darmprobleme.
Succes
gr. daisy2007
Rieneke1
10 jaar geleden
Heb je geurlapjes meegenomen van het gastgezin?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het gastoudergezin( zij werkt in het assiel en vangt al jaren kittens op) kregen de katjes hun voer in 2 benches aan elkaar,met etenstijd werd het deurtje tussen die 2 afgesloten. Daar waren ook nog 5 volwassen katten dus hij is gewend te eten terwijl anderen het zien.
Het eten staat er dag en nacht dus hij kan eten wanneer hij wil.
Rieneke,nee helaas geen geurlapjes.
Ze hebben duidelijk in de 1e 6-8 weken buiten allebei een trauma opgelopen,het is duidelijk dat het zusje daar nu overheen is en haar broertje nog niet.We zullen veel geduld moeten hebben,dat is niet erg als hij op zijn minst gaat drinken. Ik hoop op goed nieuws morgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het katertje heeft wat tijd nodig, Ik heb hier een katertje van 2 weken moeten voederen die nog nooit geen mensen had gezien, De moeder was een wilde kat en was omvergereden en er was maar 1 kitten meer in leven. Hij zat bij de andere kittens die gestorven waren en al in erbarmelijke staat waren. Hij had uitdrogingsverschijnselen en kon niet meer weglopen door zwakte. De moeder was al enkele dagen geleden gevonden. Met weinig hoop heb ik dat diertje beginnen elk uur de fles te geven en 5 ml per uur dronk het, het was uur per uur kijken of die nog leefde, na 2 weken was hij al minder schuw en begon al vast voedsel te eten. Nu een jaar later is het een flinke kater. Dus niet getreurd ze kunnen tegen een duwtje, met veel geduld kom je er wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog beter nieuws! Mack loopt niet meer weg als zijn baasje in de buurt is,speelt met zijn zusje en.....heeft vanmorgen zijn hele bakje voer opgegeten :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt kan je even naar een dierenarts bellen...

Het beste antwoord

Je vriend heeft het katje sinds gisteren, dus nog geen reden om in paniek te geraken.
Goede kans dat hij vannacht als alles rustig is toch wel een hapje eet.
Als hij op zeker wel drinkt, al is het weinig, probeer dan via het drinken wat voedingsstoffen naar binnen te krijgen.
Ik denk dan aan kittenmelk/Viyo/Reactiv.
Laat hem voor nu nog maar even betijen.
Heeft hij wel zicht op z'n zusje? Dan kan hij zich wat optrekken aan haar gedrag.
Succes ermee, komt goed!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinds eergisteren dus, excuus, maar nog steeds geen reden tot paniek.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, het asiel zei hetzelfde maar ik was toch nog ongerust, nu dankzij jou niet meer ;-)
Ik ben net wezen kijken en hij heeft nu gelukkig een ander plekje opgezocht in een grote bananendoos halverwege de kamer waar we voedsel en water in hebben gezet zodat we beter zicht hebben op wat hij eet en drinkt want zijn zusje komt daar niet aan. Hij lag voor het eerst lekker rustig en zag er nu niet zo angstig meer uit.
Zodra we in de buurt komen met het hengeltje,waar zijn zusje zich uitstekend mee vermaakt, krimpt hij in elkaar dus dat doen we ook maar niet meer, we laten hem lekker met rust maar praten wel tegen hem.
Vanaf dat ze bij de gastouders waren heeft het broertje zich altijd opgetrokken aan zijn zusje dus ik ga ervan uit dat dit vandaag of morgen ook weer gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ja, hoe lang kan hij zonder drinken?
Rieneke1
10 jaar geleden
Triggert het hem niet als je met z'n zusje speelt?
Maakt verder niet uit, het ventje heeft gewoon wat tijd nodig.
Je pakt het uitstekend aan.
Zonder drinken kan hij niet lang, maar hij drinkt toch?
Vannacht zal hij ook heus wel wat eten, wees maar niet benauwd.
Hij krijgt eten wat hij gewend is neem ik aan? Nog een tip: je hoeft nu niet gelijk die doos onder de kat z'n gat weg te trekken, maar liever geen dozen waar fruit in heeft gezeten.
Dat in verband met de op fruit gebruikte bestrijdingsmiddelen, daar kunnen nog resten van in de doos zitten.
Ruil 'm morgen maar liever om voor een neutrale. Succes en heb vertrouwen!
Rieneke1
10 jaar geleden
Oh ja, zet eten en drinken niet op 1 enkele plaats, maar her en der, ook op veilige plaatsen zoals onder de kast bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik noemde het een bananendoos maar het is een gewone met dezelfde grote. Hij was gewend om in dozen te zitten,vond hij leuker dan mandjes,hij kan zelf kiezen.
Eten en drinken staat op 4 plaatsen in de kamer oa waar hij zich verstopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was weer vergeten te plussen :-( Bij deze +