Hoe lang kan een kat wegblijven van huis?

Hallo beste leden,

Mijn kat is al 4 dagen van huis. Ik kom hem overdag ook niet tegen op straat. Ik heb de buren ook al gevraagd, maar dat leverde niets op. Het gaat om een gecastreerde Europese korthaar. Mijn vraag luid als volgt;

Hoe lang kan een kat wegblijven van huis? Wat is normaal??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
92.6K

Antwoorden (7)

Normaal komen ze met regelmaat thuis!
Dus of elke dag of om de 1,5 dag.
Maar als het langer gaat duren dan is er in de regel iets aan de hand of goed mis!

Toegevoegd na 2 minuten:
Een kat kan zich goed redden!
Ook langdurig, maar ze houden zich instinctief ook aan hun thuisbezoekjes.

Een kat zou goed mogelijk kunnen verwilderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze poes is wel eens 10 dagen weggeweest. Het leek alsof ze van de aardbodem verdwenen was. We hadden de hoop al opgegeven toen ze onverwacht weer voor de deur stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van een vriendin van me bleef ook een keer zo lang weg. Maar ik heb wel eens gelezen over een kat die na een half jaar weer voor de deur stond. Nou is dat wel heel bijzonder, maar ik zou me nog niet heel ongerust maken; katten zijn heel slimme dieren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze poes blijft wel eens regelmatig 4 à 5 dagen weg. Soms (vooral in de zomer) blijft ze wel 10 dagen weg. Het zou kunnen dat je kat een ander baasje heeft (doen katten wel vaker, tenzij je kat heel schuw is). of dat je kat ergens in de buurt op een boerderij gevangen zit. (Heeft onze kat ook al een paar keer meegemaakt: gevangen in een serre of een stal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je kat afwijkt van het normale patroon, is het hoog tijd om actie te ondernemen.
bel de dierenbescherming, het asiel, de dierenambulance, amivedi en de reinigingsdienst.
verspreid foldertjes in je buurt.
vraag aan buurtkinderen of ze op willen letten.
ga je kat zoeken in ochtend- en avondschemering.
succes, hopelijk heb je je kat weer snel terug.
Rieneke1
12 jaar geleden
een kat kan heel lang weg blijven van huis, die van ons vroeger zelfs maanden (was in een container gekropen en werd op een gegeven moment laat in de avond weer teruggebracht terwijl we de hoop hadden opgegeven)

hoe lang het kan maakt dus helemaal niet uit want dit is geen uitgangspunt. je kat is zoek, daar gaat het om, niet op een nieuw record 'weg blijven van huis'.
wat normaal is dat is voor elke kat en in elke situatie weer anders (sommigen zijn dagen weg, anderen een uurtje, kent ie de buurt, of ben je net verhuisd) voor jou kat is dit niet normaal, dus kan je in actie komen.

heeft je kat een chip? dan kan je het op allerlei sites registreren. laat het ook even weten aan je dierenarts, en geef door dat ie vermist is, hang hier een foto met info op. marktplaats heeft ook een breed bereik dus plaats hier een foto met info.

openbare gelegenheden in de buurt? hang hier pamfletten op. bel het asiel, amivedi, de politie, dierenambulance (ja het klinkt gek, hier komt ook weleens een melding binnen) de gemeente (tuinmannen vinden weleens een dood dier) de reinigingsdienst controleert niet altijd een dier op een chip.

loop de route na waarvan je in ieder geval weet dat je kat de weg kent. kijk goed in struiken en verborgen plekjes, zet een oproep op buurtlink, blijf roepen en zoeken.

heel veel succes gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Mijn kat is 2,5 jaar weggeweest en kwam ineens heel erg verwilderd terug.
Hij viel me aan en zag ook dat hij enorme hoektanden had.., hij herkende ons wel en gaf hem ook eten maar dat ging met veel geblaas en gegrom.
Ontertussen had onze andere kat een bloedvergiftiging van een pootamputatie.
Dus er was stress in huis.
Hij is een paar dagen veweest en onze oudste kat heeft hem uiteindelijk weg gejaagd......
Ben hier zo verdrietig over.
Ik kon er op dat moment niet voor hem zijn!
Hoopdat hij nog s komt..
We hebben altijd gedacht dat hij misschien wel met de vrachtwagen van buurtsuper is meegereisd en alles in werking heeft gezet om weer thuis te komen!..
En ik kon hem op dat moment niet geven...
Zou hij nog s terug komen?