Mijn kat is agressief naar de ander. Hoe pak ik dit aan?

Ik ben sinds kort verhuist naar een groter appartement samen met mijn kat. Mijn kat jack heb ik van de dierenarts omdat hij blaasgruis heeft gehad en nog steeds regelmatig blaasproblemen heeft. Daarom moet hij zo lang mogelijk aan speciaal voer.

Vlak voordat ik ging verhuizen kreeg de kat van mijn ouders, Storm, dezelfde klachten en werd ook op het dieet van speciaal voer gezet. Bij mijn ouders mocht hij altijd naar buiten en dan ging hij snoepen bij de buren.
Omdat het dieet zo strikt is, leek het ons een goed idee dat ik Storm zou adopteren (aangezien hij hier niet zo langs de buren kan hoppen) omdat ze toch allebei hetzelfde voer hebben.
Daarbij dachten we dat dat best kans van slagen zou hebben, want de katten kwamen tegelijk in mijn nieuwe appartement, dus ze zouden niet gelijk territoriaal zijn.

Al snel begon Jack zich erg te fixeren op Storm, ook grommen en miauwen kwam eraan te pas. Jack heeft Storm 1x aangevallen. Storm blijft nu eigenlijk altijd op mijn slaapkamer, gelukkig niet meer alleen onder het bed (wat hij eerste paar dagen wel deed). Jack wil wel altijd graag de slaapkamer in, krabt aan de deur en miauwt. Als hij in de kamer is blijft hij Storm de hele tijd aanstaren en Storm word daar heel bang van.

Ik ben een beetje ten einde raad, want ik weet niet of het nou goed is om ze toch bij elkaar te zetten of juist te scheiden.

heeft iemand ervaring en tips hoe ik dit het best kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Twee volwassen katten plompverloren bij elkaar zetten is bepaald geen goed idee, zoals je inmiddels hebt gemerkt.
Katten zijn zeer territoriaal ingesteld, dus de verhuizing was voor beide katten al een enorme bron van stress, en dan worden ze ook nog eens met een indringer geconfronteerd!
Daarbij is jouw kat mogelijk al langdurig een alleen levende binnenkat, die niet goed meer in staat is samen te leven met een soortgenoot.
Het beste is Storm per omgaande terug te brengen naar zijn eigen huis.
Door middel van een ren of het afzetten van de tuin is het prima mogelijk dat hij beschermd naar buiten kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Laat ze trouwens in geen geval meer bij elkaar: dit geeft alleen nog meer stress en ellende voor beide katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
De schutting kan worden afgezet dmv schuin naar binnen geplaatst gaas. Een dier in huis halen betekent ook verantwoordelijkheid nemen.
Anders is het wellicht het beste het arme dier naar het asiel te brengen en nooit meer een dier in huis te halen.
Sorry, kan hier erg kwaad om worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het gaat wat ver maar kun je de buren van je ouders niet overhalen hetzelfde voer te gebruiken ? Wellicht dat je ze wat moet vergoeden omdat het voer duurder is, maar het kán een oplossing zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Overigens vrienden van mij houden hun kat (noodgedwongen) aan de lijn. Dat was in het begin geen feest voor het dier, maar hij is er inmiddels aan gewend. Alles beter dan ingeslapen worden.
Rieneke1
9 jaar geleden
ingjard, het is prima dat je deze vraag hier stelt, en ik heb je ook netjes antwoord gegeven.
Waar ik enorm kwaad om kan worden, is dat mensen zo makkelijk een dier willen laten inslapen, terwijl dat nergens voor nodig is.
En dan vervolgens een nieuwe nemen, tot zich weer een probleem aandient?
Zo ga je gewoon niet met levende wezens om.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je begrijpt me verkeerd, ik heb het niet over jou, maar over je ouders.
Rieneke1
9 jaar geleden
Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen, dat ze inslapen overwegen vanwege een probleem wat prima op te lossen is, excuus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze slapen in dezelfde kamer dan ben je al een heel eind op de goede weg. Immers, een slapende kat kan aangevallen worden, dus als ze beide durven te slapen met de ander in de buurt dan is dat een grote stap. Het kan een tijd duren voor ze elkaar niet meer stalken of aanvallen als ze elkaar zien. Zie ook mijn reactie bij het andere antwoord. Belangrijkste, allebei een aparte ruimte in huis waar ze naar toe kunnen en rust krijgen. Goed gedrag belonen (straffen = negatieve aandacht = ook negatieve aandacht is aandacht) en verder veel geduld. Laat aan je oude kat merken dat je nog steeds aandacht voor hem hebt (net als kleine kinderen die ineens papa en mama moeten delen met een ander kind). Bij mij hielp het enorm dat ik iedere dag even tijd maakte om met de langst wonende kat zijn favoriete spelletje te spelen.
Wij hebben hetzelfde gehad. Gewoon zorgen dat alle katten een plek hebben om zich terug te trekken. Onze kat straffen we niet meer, want daarvan leek ze meer te genieten dan te leren. Maar je kan het proberen want bij onze vorige katten werkte het wel. De ''straffen'' die wij uitdeelde waren : Buiten zetten of plantenspuit. Je zou het kunnen proberen om ze gescheiden te houden maar wel dat ze elkaar kunnen ruiken en zien, bijvoorbeeld wat kippengaas . Op die manier kunnen ze elkaar niet aanvallen en wennen aan elkaars geur en bewegingen. Als de katten elkaar zien en de bange kat blijft staren, kan je ze allebei proberen wat snoepjes te geven aan ieders zijde van het hek. Ook wil aanhalen ( niet als ze kwaad zijn) helpen. Het kan maanden duren voor ze een beetje wennen aan elkaar. Onze kat is op zijn 12e hier in huis komen wonen, en zit hier nu een jaar. Ze tolereren elkaar hier nu, en daar is alles mee gezegd. Maar wat straffen en belonen betreft : consequent zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zou kunnen proberen is om regelmatig met beide katten te spelen en ze dan elke keer iets dichter bij elkaar te laten komen. Dit gaat het makkelijkst als je iemand hebt die je daarbij helpt. De katten komen dan op een positieve manier bij elkaar in de buurt. Ook de etensbakjes kan je steeds wat dichter bij elkaar zetten. Zo wennen ze eraan om bij elkaar te zijn zonder elkaar aan te vallen. Door het spelen raken ze ook hun energie beter kwijt en zijn ze eerder ontspannen.

bron: Ik heb dit een keer op televisie gezien. Het werkte echt fantastisch!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus! Ik heb dit zelf niet op televisie gezien, maar wel zelf eens zo aangepakt en het werkte bij mij ook fantastisch!
Spelen geeft ontspanning en ze vergeten op een gegeven moment daardoor hun angst en agressie. In mijn geval raakten de (volwassen) katten zelfs dik bevriend later. Er is dus hoop voor de vraagsteller. Zeker het proberen waard in ieder geval!