Dit kan schadelijk zijn. Op internet wordt zout op de tong nog steeds aangeraden als braakmiddel. Ontzettend fout. Uit onderzoek van de universiteit van Utrecht is vorig jaar nog gebleken dat overdoseren al snel gebeurt en dat de hond vervolgens een zout-vergiftiging oploopt. De complete natrium-kaliumbalans in het lichaam wordt verstoord, waardoor de hond kan overlijden.
Als je hond nu niks mankeert zal de hoeveelheid wel hebben meegevallen. Doet je hond dit vaker (kleine hoeveelheden zout via water of voedsel binnenkrijgen), dan loop hij ook risico op aanzienlijke schade aan de nieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor. Als het teveel is geweest zal hij het vanzelf weer uitspugen. Laat hem gewoon voldoende water drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is dit niet gevaarlijk. Ik zou er wel voor zorgen dat je hond de rest van de dag de beschikking heeft over voldoende vers water, want afhankelijk van hoe zout het water was kan hij nog flink wat dorst krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet schadelijk,de hond kan echter wel gaan braken.Mijn eigen hond heeft op advies van de dierenarts eens zout water moeten drinken nadat hij een sponzige bal had opgegeten.Juist dus om het braken te stimuleren.Dus misschien ben je zo gerust gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dit is achterhaald; nooit zout toedinen om te laten braken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PRECIES! Nooit zout geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is bij mij vorig jaar zomer geadviseerd maar ik begrijp dat het beleid verandert is zoals zo vaak in de medische wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jee ik voel me gewoon schuldig dat ik mijn hond(je) zout water heb laten drinken.Ik baal daar echt van!!!Ga zeker op zoek naar een andere dierenarts.
Sorry dat ik de vraag op deze manier beantwoorde,ik sprak uit ervaring maar heb zelf ,duidelijk een verkeerd advies gekregen.
Mijn god mijn hond had wel ziek kunnen worden,of erger.Bedankt voor jullie correcties.
afhankelijk van de hoeveelheid kan dit zeker schadelijk zijn.
hou je hond goed in de gaten, en ga bij de minste twijfel naar de dierenarts.

http://www.dierenkliniek-roerdalen.nl/HONDEN/zout-braakmiddel.htm

http://www.hondenplanet.nl/zoutvergiftiging-bij-honden/
Rieneke1
12 jaar geleden
Op zich niet, maar zoals bij alles: In kleine hoeveelheden!
Zorg ervoor dat er zeker vers water aanwezig is, want je hond zal veel drinken gaan door het zout! Als er íets is wat erop wijst dat je hond zich niet lekker voelt: NAAR DE DIERENARTS!