Kunnen konijnen ook kruisen met cavia's?

Ik zie tot mijn grote schrik net mijn konijn op mijn cavia "sporten"..
daar kan toch niets van komen?
of wel!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

haha, vrees niet hoor! afgezien van een goeie konijnen-conditie zal het verder geen vruchten afwerpen.

een cavia is een knaagdier en een konijn niet.
dieren die verwant zijn aan elkaar (geit/schaap of lama/kameel) kunnen kruisen, al dan niet met genetische manipulatie. een konijn en cavia zal dat dus niet gaan lukken :)

je hoeft niet bang te zijn dat je op een dag rare wezens in het hok vindt. :)

konijnen staat bekend om hun...uhm... sportieve gedrag, dus je konijn is geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik schrok toch wel even, ik heb mijn cavia al weg gehaald, want hij hield niet op..
toch blij te weten dat ze niet bevrucht kan worden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arme cavia... :) voor konijnen is rijden ook een manier om de rangorde vast te stellen, maar ook de hormonen kunnen dit gedrag veroorzaken.
zowel mannetjes al vrouwtjes kunnen dit gedrag vertonen (weet niet welk geslacht je sportieveling heeft?)
castreren kan een optie zijn als het problematisch gaat worden voor de cavia als je konijn niet van ophouden weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord..bedankt...

Andere antwoorden (5)

Dat kan, alleen kunnen ze geen vruchtbare nakomelingen krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weet je heel zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee sorry, ik las de vraag niet goed.
Een paard en een ezel kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen, maar krijgen ze wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom weet ik dat zeker, de eerste die antwoordde precies het zelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je met de eerste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een paard en ezel zijn aan elkaar verwant dus deze kan je kruisen. een konijn en cavia zijn niet aan elkaar verwant en deze zijn dus niet te kruisen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Konijnen hebben 44 (22 paar) chromosomen en cavia's hebben er 64 (32 paar). Een haas heeft 24 paar chromosomen, die is niet eens te kruizen met een konijn. Een Konijn en een Cavia zijn dus onmogelijk om te kruizen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Mijn zus heeft een Konijnen en Cavia opvang. Daar zitten ze ook door elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke
Nee kan geen kwaad.Komt geen konijncavia ras van.Vinden mekaar wel aardig en voelen zich duidelijk fijn bij mekaar.Dus laat ze met rust kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik heb me cavia al weggehaald, hij hield niet op...zielig..
me cavia had er duidelijk minder behoefte aan, ze zitten altijd samen maar ineens had me konijn andere spelletjes in gedachte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je erwel even bij kunnen zetten.Was het maar 1 konijn met meerdere cavia`s dan meestal geen probleem.Hangt ook van de huisvesting af een ruim hok met plekjes om je terug te trekken en weg te kruipen dus een kans om weg te wezen.Groot hok met meerdere ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee in mijn tuin ze lopen los al maanden...
hoezo had ik dat er wel even bij kunnen zetten dan?
mijn vraag staat toch ik enkelvoud niet in meervoud dus ik heb t maar over een konijn en cavia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Cavia is een knaagdier, een konijn een haasachtige.... Zou hetzelfde zijn als een vis met een slang te laten paren... kan niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Grinnik, nee, een konijn en cavia kunnen samen geen nakomelingen geven. Niet alleen chromosomaal is het een mismatch, maar ook sperma en eicellen "herkennen" elkaar niet en het zal dus nooit tot een bevruchting komen.

Dat je konijn echter op je cavia zit, is niet zo verwonderlijk. De uitdrukking "kweken als konijnen" is er niet zomaar gekomen. Konijnen vieren hun lusten bot op alles wat ongeveer de juiste grootte heeft, of dat nu een ander konijn is, een cavia, een bal of een pluchen beertje.

Gewoon even zien of de cavia niet overstresst raakt van de testosteron van het konijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ze al weggehaald, mijn konijn hield er niet mee op, het was zielig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Castratie van het konijn zou een oplossing kunnen bieden. Dan zijn zowel het konijn als de cavia gelukkiger (rustiger in hun leven) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hebben we het net over gehad, ik ga hem morgen even aanmelden voor de klus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nogal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, had de optie castratie ook in mijn reactie gezet.
zie dat je al een plannetje hebt met je konijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+