Hoe giftig is blauwe regen voor een papegaai? En zijn slakkenkorrels,van die blauwe hagelslagjes giftig voor ze en in hoeverre?

De bloemen van de klimplant "blauwe regen" , ik meen dat het bekent staat onder de naam Wisteria,zouden zeer giftig zijn.Wat voor schade zou een papegaai op kunnen lopen als hij hiervan eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze konijntjes eten die bloesempjes ook op als ze in hun hok vallen, en ze worden er niet ziek van. Maar konijntjes zijn natuurlijk geen papegaaien. Ik ben wel benieuwd.

Antwoorden (2)

Dit heb ik voor je gevonden:

"Tak, peul en zaden zijn giftig bij inname. Hoewel de blauweregen zeer giftig is, valt het met het gevaar dat de plant oplevert, wel mee. Laat haar echter niet boven een vijver klimmen, omdat het afgevallen blad wel gevaar voor de vissen kan opleveren."

http://www.baaij-hoveniers.nl/beplanting/giftige_planten.htm#Wisteria

Ik heb zelf ook een papegaai: ik zou het risico voor geen ene seconde nemen!
Zoek nog even verder v.w.b. de slakkenkorrels.

Toegevoegd na 4 minuten:
Over de slakkenkorrels:

"De meeste producten tegen slakken bevatten 4 tot 6% metaldehyde. Uitzonderlijk vindt men er ook andere bestanddelen in terug.

Metaldehyde is giftig indien het ingeslikt wordt. Het aanraken met de huid bij het rondstrooien van de korrels bijvoorbeeld, kan geen kwaad. Het product wordt ook niet opgenomen in de planten, en kan daarom veilig in de tuin gebruikt worden, mits kinderen en dieren op afstand gehouden worden. Jonge kinderen worden nu eenmaal sterk aangetrokken door deze felgekleurde korrels die ze tussen de planten terugvinden. De inname blijft gelukkig vaak beperkt tot één of twee korrels, en is dan ongevaarlijk.

Bij dieren - vooral honden - zijn de gevolgen vaak wel ernstiger. Honden hebben immers de neiging alle uitgestrooide korrels op te likken.

Symptomen
De symptomen treden meestal op binnen de drie uur na de inname. Speekselvloed, braken en diarree, gevolgd door koorts, agitatie, snel ademen, beven, stuipen kunnen optreden. In sommige ernstige gevallen kan dit leiden tot coma en tot leveraantasting twee à drie dagen na de inname. De afloop kan dodelijk zijn."

http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=328

Dus: ook die zou ik absoluut uit de buurt houden van je papegaai!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reaktiez.Dus maar liever toch geen mooie (giftige ) blauwe regen poten en geen slakkenkorrels strooien in de tuin.
Nogmaals bedankt.Groetjes,C
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt rustig een blauwe regen neerzetten en slakkenkorrels neerleggen, als je je papegaai er maar verre van houdt ;-)
Graag gedaan!
amc
12 jaar geleden
Goed uitgebreid antwoord!+1
Je kunt ook Ecostyle slakkenkorrels halen, deze zijn niet giftig voor vogels e.d.