Hoe kan ik mijn agapornis niet meer bang voor mijn hand laten worden?

Mijn Agapornis bijt amper en zit graag op mijn arm en schouder, maar zodra ik met mijn hand in de buurt kom vliegt/loopt ze weg. Hoe kan ik zorgen dat ik haar bijv. haar kan aaien ipv dat ze wegduikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat gaat veel tijd en geduld kosten! Ze is duidelijk bang voor de hand.
Om te beginnen kan je haar proberen wat lekkers (fruit of zo) uit de hand te geven.
Niet dwingen en iedere keer weer even proberen, een paar keer per dag.
Vooral niet proberen haar te aaien!!! Als je dat 1x doet is het vertrouwen, wat je misschien hebt opgebouwd, weer weg.
Als ze iets uit je hand neemt, oefen dat dan langdurig (ga uit van weken).
Daarna kan je kijken of ze op je hand durft te stappen. Ook dat kan je doen met wat lekkers. Ook daar gaat waarschijnlijk veel tijd overheen.
Al ze zover is en zich prettig voelt op je hand, dan kan je heel voorzichtig kijken of ze het okee vindt, dat je haar aait. Dit proces kan echt heel lang duren.
Wat heel erg belangrijk is met vogels is, dat je heel rustig bent in hun omgeving: geen wilde, abrupte gebaren of harde stem. Heel relaxt zijn en met een zachte stem aanmoedigen en tegen haar praten, zodat ze leert dat ze jou en je hand kan vertrouwen.
Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plusje + :-) en uh, werkt dit ook bij vrouwen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn conclusie: je bent een meneer Mokummer? :-)) Even zeeeeeeeeer generaliserend gesteld: veel vrouwen vinden het prettig op handen gedragen te worden.... dus: probeer het eens uit!!! Okee okee, ik beweeg me op glad ijs.... de min-naars zullen wel weer veel werk krijgen hier..... :-))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je + ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee hoor, die minnaars. http://www.agapornisvogels.nl/
Lief he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt zeker mee, ik ben niet zo dol op ongemotiveerde minnaars ;-)
De link start bij mij niet op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je + Bas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek... bij mij wel....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dan? http://www.agapornisvogels.nl/images/index3.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeps, nu wel, dank je!
Echte "lovebirds":-)