Is mijn hamster suïcidaal?

Mijn hamster Bob heeft nooit erg veel geklommen, behalve door buizen. Nu is hij ziek en daardoor blind geworden en blijft hij meerdere keren per dag langs de tralies omhoog klimmen - én naar beneden vallen.

De enige twee redenen die ik kan bedenken voor zijn vreemde klimpartijen zijn:
(1) dat hij de weg kwijt is doordat hij blind is geworden (maar hamsters zijn altijd al half blind en doen veel meer op de tast en op geur) of
(2) dat hamsters in het wild in holen wonen en dat hij "naar de oppervlakte" klimt om te worden opgegeten...

Mijn vraag is nu dus: is mijn Bob suïcidaal?

Toegevoegd na 1 uur:
Dat wil zeggen... Eigenlijk is mijn vraag: bestaat er zoiets als suicide bij hamsters?

Want ik weet wel dat Bob ziek is en dat ik goed voor hem moet zorgen, zolang hij er nog is ;) Het is een wetenschappelijk geörienteerde vraag, ingegeven door het gedrag van m'n hamster.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, dat denk ik niet.
Bob is zo oud en eigenlijk erg gehandicapt, dat hij gedesoriënteerd is geraakt. Lijkt me tenminste.

Hij probeert op deze manier een beeld te krijgen van zijn omgeving. 't is wel zielig.

Maar zolang hij zijn bakje nog met smaak leeg eet en je aait hem regelmatig en praat tegen hem, wil hij nog wel een poosje blijven. Als hij niet meer eet en drinkt is hij in twee dagen weg. Want het blijven kwetsbare diertjes.

Toegevoegd na 1 uur:
Na je toevoeging: ik denk dat dieren juist gericht zijn op overleven. Zolang ze het kunnen opbrengen. Jouw kleine Bob vertoont nog geen tekenen van opgeven. Ik denk da-hij zijn eigen wereldje niet helemaal meer snapt nu hij blind is. Vandaar zijn gedrag.
Suïcidaal zijn is gaan liggen, stoppen met eten en wachten op het einde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik had ook een hamster en die was niet blind , maar die klom ook steeds tegen de tralies op en liet zich dan naar beneden vallen. dit deed het beestje om onze aandacht te trekken.het was echt een heel lief beestje en hield er van om geknuffeld te worden

meer dan veel aandacht geven en super goed voor te zorgen kun je niet doen.

of je hamstertje suïcidaal is dat weet ik niet.
maar probeer het beestje het beste leventje te geven dat er mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, iets soortgelijks heb ik me vroeger ook afgevraagd van mijn hamstertje Hector.
Een huisgenoot (die bioloog was) heeft me destijds uitgelegd dat hamsters inderdaad ten eerste slecht zien en ten tweede ook geen diepte zien. Als jij je hamster op tafel zet, is de kans groot dat hij als een stripfiguur doorloopt de tafel af (alleen een stripfiguur valt pas op het moment dat hij ziet dat hij in de lucht hangt en de hamster valt direct).

Ook die van mij klom graag en liet zich dan regelmatig weer vallen, dat deed hij al vanaf dat ik hem uit het nestje kreeg. Ik zou me daar geen zorgen over maken en hem gewoon goed verzorgen.
(je weet dat ze zelden ouder worden dan 2,5 jaar he?).

Ik zet trouwens mijn vraagtekens bij jouw vermoeden dat ze in het wild naar de oppervlakte klimmen om opgegeten te worden. Ik ken geen enkel dier dat zich zo moedwillig laat slachten.