Alle Goudwinden sterven ineens. Hoe lang leven ze normaal en kan het te maken hebben met veel jongen vorig jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Na iedere winter is de waterkwaliteit niet goed genoeg meer in de vijver, door veel regen en weinig verdamping in de winter, is het water in het voorjaar meestal te zacht.
Dat is de G.H. waarde
Goudwinde zijn hier erg gevoelig voor, maar ook de zilver winde, vetje en de goudvoorn.
Het is trouwens nog de vraag of het wel goudwinden zijn, die krijgen niet zo makkelijk jongen, meestal is het de goudvoorn of wel rozette, die lijken sprekend op de goudwinde, maar die krijgen wel heel makkelijk jonge visjes.
Goudwinden kunnen wel 40 cm. lang worden, soms zelfs nog langer.
Alleen grote vissen zijn geslachtsrijp.
Groter dan 30 cm.
Zijn jouw vissen niet zo groot, dan heb je goudvoorn.
Begin met het vijverwater te laten testen, de G.H. moet minstens 8 zijn, bij lager dan 6 gaan vaak de vissen dood.
Pas na het testen weet je wat er aan de hand is.
Bij een veel te lage G.H. waarden is meestal de P.H. ( zuurgraad) veel te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het zijn zeker Goudwinden ( zeker 40 cm) en vorig jaar kregen ze voor het eerst jongen (veel). We gaan vanmiddag testset halen voor de vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. mijn opmerking was alleen maar voor de zekerheid, omdat veel mensen en ook veel tuincentra's deze vergissing nog al eens maken.
Er zouden nog wat andere oorzaken kunnen zijn, maar wacht eerst even je testresultaat af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe is je test van het water afgelopen?

Andere antwoorden (1)

Onze oudste goudwinde is momenteel 15 jaar.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De onze zijn omstreeks 10 jaar en vandaag is de 6e overleden. Gelukkig zijn er heel veel jonkies.