Is een "stroomschok" halsband voor honden verboden?

Iemand die ik ken heeft een veel blaffende hond en hij probeert de hond te kalmeren dmv stroomschokjes. Ik vind dit echt niet normaal en vraag me af of dit wel mag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet verboden zoals iedereen hier boven schrijft,maar ik vind wel dat het verboden zou moeten worden voor baasjes die zo'n band aan willen schaffen en er niet mee om weten te gaan. Je moet hiermee echt iemand in de hand nemen die er ervaring me heeft en weet hoe en wanneer je zo'n band moet gebruiken en het de baas kan leren en anders niet aan beginnen als je die moeite niet wil nemen.

Het beste antwoord

De anti-blaf halsband is geen stroomstootband. Deze band geeft een ultrasoon geluid als de hond blaft, en bij herhaaldelijk blaffen ook een trilling.
Een stroomstoothalsband is wel mogelijk, maar die wordt meestal gebruikt om een onhandelbare hond te corrigeren.
Dus een hond die pertinent niet luistert krijgt na een commando een kleine schok. Als dit meerdere malen gebeurt dan zal de hond zijn gedrag aanpassen. Ik ben absoluut geen voorstander van deze methode, maar in sommige gevallen is er geen andere optie.
https://www.online-dierenwinkel.eu/index.php?item=&action=page&group_id=10000002&lang=NL&gclid=CKeA68i4sLACFU4lfAodGnM4Ug
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een statische correctie is toch echt een stroomstoot, het klinkt alleen wat aardiger.
Ongeveer de helft van de banden uit je link zijn dus stroomstootbanden. deze link is duidelijker:
http://www.catsolution.nl/Webwinkel/index.php?item=&action=page&group_id=10000003&lang=NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. (andere andwoordgevers ook bedankt)

Andere antwoorden (4)

Ik zie vaak mensen met een hond met zo'n halsband, ik vind het heel zielig, maar omdat ik het zo vaak zie denk ik wel dat het mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een enorm goed gefundeerd antwoord..
-
Het is in Nederland niet verboden.
Ik heb zelf een antiwegloopband die geactiveerd wordt als de hond een lijn overgaat. De band gaat dan trillen, maar doet (op mijn hand!) geen pijn. Ook niet op de hoogste stand. Het onverwachte laat de hond schrikken en na een paar keer de schrik gehad te hebben blijft hij uit de buurt van de lijn. Op deze manier voorkom ik dat de hond doodgereden kan worden. Het lijkt heel dieronvriendelijk, maar het is een diervriendelijke methode de hond leert zelf dat blaffen of weglopen niet mag. Na een paar keer is het ingeprent dat de hond zich moet gedragen, ook als de baas er niet is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze halsbanden zijn niet verboden. Anders kon je ze namelijk ook niet kopen bij een dierenwinkel. Maar echte dierenvrienden gaan gewoon naar de puppytraining ipv zo'n mishandel band.
Als je een dier wil dat niet blaft moet je gewoon geen hond aanschaffen. Die blaffen nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer van de ongemotiveerde minnen. Mijn antwoord klopt namelijk en mijn mening zou niet mee moeten tellen of je het wel of geen waardevol antwoord vind.....
Helaas zie je ze bij de meeste dierenwinkel liggen... Ik vind het het geen manier om een hond blaffen af te leren. Dit moet je doen door middel van veel training en opvoeding. Helaas hebben veel mensen daar het geduld niet voor en kiezen ze de makkelijk weg. Eigenlijk leer je je hond hier niets mee, het levert hem alleen angst en stress op. De angst en stress kan vervolgens weer leiden tot ander probleem gedrag. Ik zou deze persoon dit sterk afraden! Het zou idd verboden moeten zijn. Zorg dat hij goed geïnformeerd is over de consequenties van zo'n anti blafband. Succes :)