Hoe zorg ik dat mijn kitten mijn handen en voeten met rust laat in een 'bui'?

Mijn kitten heeft 's ochtends en in de avond een uurtje dat ze wel bezeten lijkt. Oren plat tegen haar koppie en vol in de aanval naar je voet/hand.

Uiteraard mag zij niet met handen spelen. Het hele huis ligt vol speeltjes, en als ik er een voor mij uitgooi is die ook interessant MAAR zodra je dan weer een stap zet, heeft ze je in de houdgreep.

Als ze gedrag laat zien wat wij niet willen, roepen we NEE en zetten we haar op haar plekje. Maar ondertussen staan wel de tandjes in je huid. Verder is ze heel lief, actief, aanhankelijk en helemaal gezond.

* AUB geen tips als 'neem er een kat bij'. Been there, done that before en twee katten was niet te doen (stank, vernieling en naar gedrag naar elkaar)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Helaas is dit gedrag wat je vaker ziet bij kittens die te jong zijn gescheiden van moeder en nestgenootjes.
Ze missen zo de broodnodige opvoeding die ze in de tweede socialisatiefase, zo tussen week 7 en week 13 zouden krijgen.
Goed dat je niet met handen speelt, en haar niet straft.
Je wil het niet horen, maar toch zou een kitten erbij een goed idee zijn, niet alleen voor nog een stukje opvoeding, maar ook voor het kanaliseren van de enorme hoeveelheid energie waar kittens over beschikken.
Stank is bij goede hygiëne niet nodig, en naar gedrag zie je niet bij kittens die bij elkaar worden gezet.
Wellicht heb je ervaring met volwassen katten die plompverloren bij elkaar zijn gezet?
Ook neemt sloopgedrag eerder af dan toe bij twee kittens, al is het natuurlijk onvermijdelijk dat er wel eens iets sneuvelt.
Hoe dan ook: zorg dat ze haar overtollige energie kwijt kan, door meerdere malen per dag intensief met haar te spelen.
Een huis vol speeltjes zegt de gemiddelde kat niet zoveel, zeker niet als er niet gerouleerd wordt en het altijd dezelfde speeltjes zijn.
Gebruik een hengeltje en laserlampje, schiet propjes weg, en laat zo de energie afvloeien.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Onze kat heeft dit ook best vaak, en dan sprint hij door het hele huis in met een hele dikke staart. Je kunt als ze weer zo is buiten laten uitrazen. Of we zetten onze kat uit de woonkamer, en na 1 minuutje vind hij her niks meer aan, en staat hij al weer zielig met zijn pootjes tegen het raam te trommelen. Geen aandacht geven, of even naar buiten laten. Dit helpt bij mijn kat het beste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de kitten ouder word, worden ze meestal wat liever en slapen ze de hele dag (bij ons dan)
Ook kan het helpen, als er zonder speciale aanleiding met het dier gespeeld word, bijvoorbeeld s 'middags, als ze gewoon rustig is. Hierdoor heb je minder kans, dat ze later op de dag onrustig wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik geef je hier een min voor omdat je een kitten niet buiten zet, tenzij je tuin is afgezet.
Als je je kat zonodig buiten wil zetten, dan pas na castratie svp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke, bij ons is het - helaas- geen kitten meer.
Rieneke1
9 jaar geleden
Maar de vraag gaat wel over een kitten. VS mocht eens denken dat jouw methode prima is voor zijn kitten.