Kunnen mensen mijn surfgedrag zien?

Ik ga mijn pc uitlenen aan een vriend, nou ik wis wel de geschiedenis en ccleaner heb ik ook wel gebruikt, maar mijn vraag is of dat iemand eigenlijk nog altijd kan achterhalen wat ik heb opgezocht etc. Hoe moet ik het dan wissen als mijn surfgedrag zeg maar nog te vinden is :) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Door alleen de geschiedenis te verwijderen blijft er nog heel wat achter op je PC. Zoals de cookies, en offline cache. Je zegt het te hebben verwijderd met CCleaner dus ik verwacht dat dit allemaal al is opgeschoond. Ook is het raadzaam om de tijdelijke bestanden van Windows te verwijderen via CCleaner.

Als er een website bezocht wordt dan moet Windows verbinding maken met een DNS-server om het IP adres te achterhalen van de website. Hiervan wordt ook een "log" bijgehouden. Deze is in te zien door het volgende te doen:

1. Druk op de Windowstoets + R
2. Typ cmd en druk op enter.
3. Typ het volgende in de opdrachtprompt en druk op enter: ipconfig /displaydns

Als je vriend dit weet zou hij dus zo erachter kunnen komen welke websites er bezocht zijn.

Dit is te verwijderen door in de opdrachtprompt ipconfig /flushdns te typen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Ook veel verwijderde bestanden kunnen weer opgevist worden...
Je zou ook nog een programma moeten draaien om deze bestanden echt te wissen.
Edraket
10 jaar geleden
Als ik dit doe bij mijn eigen laptop om te zien hoe een en ander zichtbaar wordt dan krijg ik de melding:
De DNS-omzettingscache is leeggemaakt. Wat is bij mijn laptop ingeschakeld, zodat geen resultaat zichtbaar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ipconfig /displaydns - Dit commando laat de DNS cache zien.
ipconfig /flushdns - Dit commando leegt de DNS cache. Waarschijnlijk heeft u alleen het 2e commando uitgevoerd. Dan komt er inderdaad alleen maar te staan dat de cache leeggemaakt is.
Probeer eens een aantal random sites te bezoeken en dan het 1e commando uitvoeren. Dan zal er ongetwijfeld iets moeten komen te staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@SimonV Ik ging er in deze situatie niet vanuit omdat het om zijn/haar vriend ging, maar het is zeker mogelijk. In CCleaner zit een functie om deze resten te overschrijven. Gereedschap > Gegevenswisser > Alleen vrije ruimte.
SimonV
10 jaar geleden
@JohanO: simpele oplossing, bedankt!